چشم گشودن در خانواده‌ای اهل فوتبال باعث شد تا از کودکی با علاقه و پشتکار این رشته ورزشی را دنبال کند.

هنرنمايي از بوستان ولايت

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: فعالیت خود را با بازی در تیم‌های باشگاهی و منطقه‌ای شروع کرد و به مرور زمان کسب مهارت در اجرای تکنیک‌های فوتبالی همچون روپایی به هدف اصلی‌اش تبدیل شد. «حمید مهابادی» جوان ۳۳ ساله‌ای است که از حدود ۳ سال پیش علاوه بر اجرا در جشنواره‌های مختلف، در محوطه بوستان ولایت به اجرای حرکات نمایشی با توپ می‌پردازد. او این روزها ضمن تلاش برای ثبت رکورد و حرکات ابداعی برای حضور در برنامه تلویزیونی عصرجدید سعی دارد ساکنان جنوب شهر را هم در یادگیری این تکنیک‌ها ترغیب کند.  

بیشتر روزهای هفته ساعت ۱۸ در کیلومتر ۲ بوستان ولایت حاضر می‌شود. وسایل مخصوص تمرین، لباس ورزشی، بطری آب و انواع و اقسام توپ‌ها را از ماشین خارج کرده و روی صندلی‌های بوستان می‌چیند. با آماده‌سازی محیط تمرین، فعالیتش را مقابل دوربین تلفن همراهی که روی سه پایه جانمایی شده تا تصویرش را ضبط کند، آغاز می‌کند. بعد از ۳ سال فعالیت مداوم در این محدوده از بوستان ولایت، تاحدودی بین اهالی شناخته شده است. برخی افراد حین دویدن و پیاده‌روی به 
«حمید مهابادی» دست تکان می‌دهند و جویای حالش می‌شوند. عده‌ای هم که نخستین بار است او را می‌بینند، در حال عبور از کنارش، حدس‌هایشان را با صدای بلند ابراز می‌کنند: «حتماً می‌خواهد در برنامه عصر جدید شرکت کند! ‌»گروهی از افراد هم بدون اینکه سخنی بگویند، دقایقی دست به سینه به تماشای او می‌ایستند. این جوان ۳۳ ساله ساکن منطقه ۱۷، ۳ سال است بوستان ولایت را برای تمرین انتخاب کرده و تقریباً در تمامی روزهای هفته برای اجرای حرکات نمایشی فوتبال و برگزاری کلاس آموزشی به اینجا می‌آید. او با اشاره به اینکه فعالیت در رشته فوتبال را از ۷ سالگی با حمایت‌های خانواده‌اش آغاز کرده، می‌گوید: «فعالیت حرفه‌ای پدر، عموها و دایی‌هایم در فوتبال دلیل مهمی برای گرایشم به این رشته بود. ضمن شرکت در کلاس‌های فوتبال ورزشگاه صالحان منطقه ۱۷، همراه پدرم در تمرین‌ها و مسابقات مختلف شرکت می‌کردم. به مرور زمان با همه پیچ و خم‌های این رشته آشنا شدم، به عضویت تیم منطقه‌ای درآمدم و همراه تیم بارها صاحب مقام‌های برتر منطقه‌ای و استانی شدم.» مهابادی با اشاره به اینکه یکی از دایی‌هایش همیشه به او پیشنهاد می‌کرد تا در کنار بازی فوتبال به تکنیک هم اهمیت بدهد، می‌گوید: «برای ارتقای عملکردم در این زمینه، تاجایی که می‌توانستم تمرینروپایی می‌کردم. آن روزها مدام کلیپ‌های مختلف مارادونا را تماشا می‌کردم و با استعداد خوبی که در این زمینه داشتم، هر روز به تعداد روپایی‌هایم اضافه می‌شد.»

  • عضویت در کمیته روپایی کشور

این کارشناس مدیریت صنعتی و کارشناس ارشد فن‌آوری اطلاعات که علاوه بر رشد فوتبالی، از کودکی در رشته‌های زبان انگلیسی، کامپیوتر و شنا هم مهارت کسب کرده، می‌گوید: «مقدمات عضویتم در تیم نوجوانان باشگاه راه‌آهن چیده شده بود، اما با اصرارهای خانواده‌ام به تمرکز بیشتر روی تحصیل، حضورم در این تیم منحل شد و با وجودی که قابلیت داشتم، نتوانستم فوتبال را به‌صورت حرفه‌ای در تیم‌های مطرح دنبال کنم. حین ادامه تحصیل، مدرک نجات غریق گرفتم و با آموزش حرفه‌ای زبان انگلیسی در این زمینه هم رشد کردم، اما همچنان فوتبال بزرگ‌ترین هدف زندگی‌ام بود.» مهابادی با اشاره به اینکه بعد از ازدواج، از ۲۶ سالگی به‌عنوان کارمند فعالیتش را در بخش فضای مجازی سازمان صدا وسیما شروع کرده، می‌گوید: «با عضویت در تیم اصلی صدا و سیما، از ۴ سال پیش به اصل خودم که فوتبال بود بازگشتم. طی این سال‌ها همراه تیم صدا و سیما قهرمانی مسابقات کشوری، چند دوره مقام قهرمانی و نایب قهرمانی شهر تهران و مقام چهارم کارمندان دولت را در استان تهران از آن خود کردیم. البته در دوران دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد هم عضو تیم فوتبال دانشگاه پیام نور بودم و یک فصل هم زیرنظر استادان بزرگی همچون «ابراهیم شکوری» و «سعید عبدالله‌نژاد» در لیگ تهران بازی می‌کردم.» این ورزشکار با اشاره به آغاز فعالیت دوباره‌اش در بخش تکنیک‌های فوتبالی و این بار با ساخت کلیپ از حرکت‌های نمایشی‌اش می‌گوید: «۳ سال پیش در یکی از مسابقات نمایشگاهی که توسط «مهدی حب درویش»، مرد اول روپایی ایران برگزار شده بود، خیلی اتفاقی شرکت کردم و با زدن رکورد این مسابقه، در کمیته روپایی کشور که برگزارکننده مسابقات و چالش‌های روپایی است، عضو شدم. به واسطه عضویت در این گروه با مسابقات مرتبط با آن آشنا شدم و ۲ بار در مسابقات روپایی کشوری جزء ۱۰ نفر اول انتخاب شدم.»

  • تلاش برای شرکت در برنامه تلویزیونی

از توپ چهل تیکه فوتبال تا ساچمه بین وسایل ورزشی‌اش دیده می‌شود. داخل حلقه ایستاده و حین حرکت دادن ۲ حلقه دیگر در دستانش با انواع توپ‌ها روپایی می‌زند. اوبا اشاره به اینکه محل خاصی برای تمرین و اجرای چنین تکنیک‌ها و حرکت‌های نمایشی وجود ندارد، می‌گوید: «حداقل یکبار در همه بوستان‌های شهر تمرین کرده‌ام، اما محیط مناسب بوستان ولایت و حال و هوای ورزشی آن باعث شد تا اینجا را از ۳ سال پیش به‌عنوان محلی ایده‌آل برای تمرین انتخاب کنم.» وقتی از هدف نهایی‌اش برای انجام روزانه تمرین‌های سنگین سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «با شروع برنامه عصرجدید و آشنایی با فوتبال فری استایل، انگیزه‌ام برای موفقیت و درخشش در بخش تکنیک‌های فوتبالی بیشتر شد. با تماشای به روزترین کلیپ‌های داخلی و خارجی، سعی می‌کنم ایده بگیرم و به دایره حرکاتم اضافه کنم. با مهارتی که در فیلمبرداری و تدوین دارم، از تمریناتم فیلم می‌گیرم و کلیپ می‌سازم و آنها را در صفحه اینستاگرام و آپارات منتشر می‌کنم.» او به کلیپ رکورد هزارتایی روپایی‌اش با توپ تنیس در ۸ دقیقه و در داخل حلقه که به تازگی منتشر کرده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «با مسئول کمیته ثبت مباحثه‌ای داشته‌ام و قصد دارم به‌زودی رکوردهایی همچون رکورد روپایی با تخم‌مرغ خام را به ثبت برسانم.» ورزشکار هم محله ای از یک سال و نیم قبل مسئولیت شبکه ورزشی اینترنتی جام را به عهده دارد و چندماهی است در تیم «یاران رسانه» در کنار چهره‌های ورزشی همچون «محمدحسین میثاقی»، «محمد سیانکی» بازی می کند.

  • در کنار او فوتبال را حرفه‌ای یاد می‌گیریم

۲ نفر از شاگردان «حمید مهابادی» امروز در کنارش حضور دارند و پابه پای او تمرینات را اجرا می‌کنند. «نیما نباتی‌پور ماسوله» نوجوان ۱۴ ساله درباره آشنایی‌اش با این مربی می‌گوید: «باتوجه به علاقه زیادم به فوتبال از ۱۱ سالگی در کلاس‌های فوتبال زمین‌های مرغوبکار، زمزم، بسیج و... شرکت می‌کردم تا اینکه یک سال پیش در زمین فوتبال میدان بهاران با آقا حمید آشنا شدم و برای تقویت تکنیک در کلاس‌های او شرکت کردم. از وقتی در کلاس‌های او شرکت می‌کنم، امیدم برای رسیدن در تیم‌ملی چندبرابر شده است.» «یونس بختیاری» شاگرد دیگری است که در جمع حضور دارد. این نوجوان ۱۳ ساله با اشاره به اینکه از ۱۰ سالگی شرکت در کلاس‌های فوتبال را در ورزشگاه صالحان شروع کرده، می‌گوید: «حدود یک سال پیش آقای مهابادی را حین تمرین انفرادی در زمین چمن بهاران دیدم. مشتاق شدم نزد او تکنیک‌های فوتبال را یاد بگیرم. با موافقت ایشان برخی روزهای هفته در جلسات تمرین شرکت می‌کنم و در کنارش تکنیک‌های فوتبالی را یاد می‌گیرم.» 

  • علاقه‌مند به کشف استعدادهای جنوب شهر

راه‌اندازی آکادمی تخصصی تکنیک فردی یکی از رویاهایش است. «حمید مهابادی» از علاقه‌اش به آموزش این رشته به کودکان و نوجوانان محله‌های جنوبی شهر یاد کرده و می‌گوید: «خیلی دوست دارم برای حمایت از آنهاهرچه در زمینه فوتبال و فری استایل یاد گرفته‌ام، به آنها آموزش دهم.» او با اشاره به بسیاری از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام و آپارت سراسر کشور که از او تقاضای برگزاری کلاس‌های آموزشی دارند، می‌گوید: «متأسفانه فضای مناسبی برای برگزاری چنین کلاسی وجود ندارد. با این حال یک سال است در بوستان ولایت به تدریس تعداد محدودی از بچه‌محل‌ها می‌پردازم و قصد دارم به‌زودی کلاس‌های آنلاین برگزار کنم تا حتی ساکنان شهرهای دیگر که متقاضی هستند، از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.»
 

کد خبر 551395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha