منطقه ۲۰ با دارا بودن ۱۴ مرکز مهارت‌آموزی کوثر و ایجاد اشتغال برای ۲۸۰ نفر، منطقه‌ای است که بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین تعداد مراکز کوثر و افراد شاغل در آن را به خود اختصاص داده است.

خديجه فتحي

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این مراکز و اقدامات اخیر اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲۰ با «خدیجه فتحی» رئیس این اداره به گفت‌وگونشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید 

 چه تعداد مرکز مهارت‌آموزی کوثر در منطقه ۲۰ شکل گرفته و هریک ارائه‌دهنده چه خدماتی هستند؟  
نخستین مرکز مهارت‌آموزی کوثر منطقه ۲۰ در سال ۱۳۸۹ شکل گرفت و بعد از آن به تعداد مراکز اضافه شده و اکنون ۱۴ مرکز در این منطقه دایر است.  

 این مراکز در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟  
بخش قابل توجهی از این مراکز به تولیدی پوشاک اختصاص داده شده و مابقی هم در تولید عرقیات گیاهی، تولید سبزی‌های خشک و ترشی، مونتاژ یراق پرده، سرویس پارچه‌های آشپزخانه و گوهرتراشی با دست فعالیت می‌کنند.  

 بانوان برای اشتغال در این مراکز باید چه شرایطی داشته باشند؟  
بانوان سرپرست خانوار و فرزندان آنها طی ۲ ماه مهارت موردنظر را فرا می‌گیرند و سپس می‌توانند در محیط کارگاه مشغول به کار شوند یا حتی انجام کارهایی همچون چسباندن، بسته‌بندی و... را در خانه به عهده بگیرند. خوشبختانه برخی از بانوانی که از این طریق یعنی فعالیت در مراکز کوثر شروع به کار کرده‌اند، اکنون به تولیدکننده تبدیل شده و مراکز را شخصاً مدیریت می‌کنند.  

 چه تعداد از بانوان منطقه جزو این افراد هستند؟  
۷ مرکز کوثر منطقه ۲۰ توسط این بانوان اداره می‌شود.  

 در روزهای شیوع ویروس کرونا، چه تعداد از این مراکز به تولید اقلام مورد نیاز مردم روی آورده‌اند؟  
بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹ و با افزایش تقاضای شهروندان، مراکز کوثر تولید شیلد پزشکی، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به تولیدات خود  اضافه کردند. در حال حاضر تولید شیلد متوقف شده، اما ۲ مرکز مشغول تولید ماسک هستند و یکی از آنها به تولید مواد ضدعفونی‌کننده گیاهی می‌پردازد.  

 برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار و آسیب دیده در روزهای کرونا، چه طرح‌هایی اجرا شده یا در حال اجراست؟  
با مشارکت خیّران بین ۸۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار سبد کالا توزیع شده است. این درحالی است که این طرح به‌صورت مستمر در موقعیت‌های مختلف اجرا خواهد شد. اهدای کارت‌های هدیه ۵۰۰ هزار تومانی بین ۱۶۰ نفر هم جزء دیگر خدماتی است که چندی پیش با هدف حمایت از آسیب‌دیدگان از شرایط کرونا به اجرا درآمد.  

 اسامی چند بانوی سرپرست خانوار در سامانه بانوان سرپرست خانوار منطقه ۲۰ ثبت شده است؟  
حدود ۳ هزار بانوی سرپرست خانوار در سامانه بانوان سرپرست خانوار منطقه ۲۰ عضویت دارند.  

 برای جلب مشارکت بانوان محله چه طرح‌ها و برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟  
با هدف جلب مشارکت بانوان محله طرح «کوچه دوستی» مطرح شده که قرار است به‌زودی اجرایی شود. براساس این طرح قرار است با حمایت مالی که از سوی اداره بانوان انجام می‌شود، بانوان ساکن منطقه در فرایند زیباسازی کوچه‌های محله با رنگ‌آمیزی، گل‌آرایی و... مشارکت کنند. بانوان محله می‌توانند برای مشارکت در این طرح ایده‌های خلاقانه خود را تا پایان مهر به نشانی ایمیل
Banovan.mantaghe۲۰@gmail.com یـــا شمـــاره ۰۹۲۲۲۵۱۸۳۷۱ در پیام‌رسان واتس اَپ ارسال کنند.  
به روزرسانی سامانه بانوان سرپرست خانوار شهرداری منطقه ۲۰ هم موضوع دیگری است که با هدف شناسایی دقیق بانوان سرپرست خانوار، حمایت و جلب مشارکت آنها در دست اجرا قرار گرفته است.  

کد خبر 551351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha