کتاب «واقعیت ناپیدا (سفری به گرانش کوانتومی)» نوشته کارلو رووِلّی با ترجمه علی شاهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

واقعیت ناپیدا

به گزارش خبرنگار مهر، نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۷ توسط انتشارات پنگوئن در انگلستان چاپ شده است. «نظم زمان (رازگشایی معمای زمان)» دیگر کتابی است که این ناشر پیش‌تر از همین نویسنده با ترجمه مزدا موحد منتشر کرده است. روولی فیزیکدان مشهور ایتالیایی است که در «نظم زمان»، علم، فلسفه و هنر را با یکدیگر جمع کرده بود تا از راز یکی از بزرگ‌ترین معماها یعنی زمان پرده بردارد. او درباره زمان می‌گوید: ما را با خود می‌برد. شتابِ ثانیه‌ها و ساعت‌ها و سال‌ها که ما را به‌سوی زندگی پرتاب می‌کند و بعد ما را به سمت نیستی می‌کشد... ما ساکن زمان هستیم همچو ماهیان در آب. وجود ما، وجود در زمان است. موسیقی باشکوهش ما را تغذیه می‌کند، دریچه‌ای رو به جهان برای ما بازگو می‌کند، نگران‌مان می‌کند، ما را می‌ترساند و به ما آرامش می‌دهد.

روولّی کتاب «واقعیت ناپیدا» را به زبان ایتالیایی نوشته که برای اولین‌بار سال ۲۰۱۴ منتشر شد و کمی پس از آن هم، چند مقاله درباره فیزیک بنیادی نوشت که در یکی از روزنامه‌های ایتالیا چاپ شدند. سپس آدلفی یکی از ناشران معتبر ایتالیا از او نسخه‌ای کامل‌تر خواست و در نتیجه او کتاب «هفت درس مختصر درباره فیزیک»‌ را نوشت که خلاف انتظارش تبدیل به یک کتاب پرفروش شد. «هفت درس مختصر درباره فیزیک» که پس از «واقعیت پیدا» نوشته شد، تکمله‌ای بر آن محسوب می‌شود.

این‌محقق ایتالیایی، کتاب پیش رو را سفرنامه‌ای درباره یکی از تماشایی‌ترین سفرهای تاریخ بشر می‌خواند؛ سفری به خارج از درک محدود و تنگ انسان از واقعیت، به‌سوی درکی عمیق و گسترده‌تر از ساختار چیزها. سفری جادویی به بیرون از درک معمولی از چیزها که تازه شروع شده و انسان‌ها هنوز در ابتدای راهش هستند. او می‌گوید «واقعیت پیدا»‌ کتابی درباره قطعیت‌ها نیست بلکه کتابی درباره سفر به سوی ناشناخته‌هاست.

کتاب «واقعیت ناپیدا» ۴ بخش اصلی با این‌عناوین دارد: «بخش اول: ریشه‌ها»، «بخش دوم: شروع انقلاب»، «بخش سوم: فضای کوانتومی و زمان رابطه‌ای» و «بخش چهارم: فراسوی فضا و زمان». دانه‌ها و کلاسیک‌ها عناوین ۲ فصل بخش اول کتاب هستند. در بخش دوم هم ۲ فصل با عناوین آلبرت و کوانتوم‌ها درج شده است. سومین بخش هم ۳ فصل «فضازمان کوانتومی است»، «کوانتوم‌های فضا» و «زمان وجود ندارد» را شامل می‌شود. در چهارمین فصل کتاب هم ۶ فصل با این‌عناوین آمده‌اند: فراسوی مه‌بانگ، تاییدهای تجربی؟، سیاهچاله‌های کوانتومی، پایان نامتناهی، اطلاعات، راز.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اینشتین در سال آخر تکمیل نظریه‌اش متوجه شد که در حال رقابت با دیوید هیلبرت، یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان تاریخ است. هیلبرت در سخنرانی‌ای که اینشتین در گوتینگن داشت شرکت کرد و بلافاصله فهمید که اینشتین در مسیر کشفی بسیار بزرگ قرار گرفته است. او ایده را گرفت و سعی کرد از اینشتین پیش بیفتد و اولین کسی باشد که معادلاتی صحیح برای نظریه‌ای می‌نویسد که اینشتین به کندی سرگرم ساخت آن بود. رقابت دو غول برای رسیدن به خط پایان نفس‌گیر بود و تکلیف آن سرانجام ظرف چند روز مشخص شد. کار اینشتین به آنجا رسید که در کلاسی که در برلین داشت،‌ تقریبا هر هفته، نگران از اینکه هیلبرت زودتر از او به جواب برسد، معادله‌ای جدید ارائه می‌کرد. هر بار هم معادلات اشتباه بود. تا اینکه به فاصله یک تار مو جلوتر از هیلبرت، اینشتین به معادله درست رسید. او مسابقه را برده بود.

‌کتاب «واقعیت ناپیدا (سفری به گرانش کوانتومی)» در ۲۶۳ صفحه با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 551348

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha