سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

تعدادی از آبزیان تالاب گری‌بلمک پلدختر در آستانه خشک شدن بخشی از این تالاب از مرگ نجات یافتند.

تالاب گری‌بلمک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، به دلیل عمق کم آب تالاب گری بلمک و تبخیر آن به علت گرمای زیاد، بعضی از قسمت‌های تالاب در این فصل دچار کم آبی و خشکیدگی شده که این امر حیات آبزیان این قسمت‌های تالاب را به مخاطره انداخته بود و در بعضی از نقاط نیز منجر به تلف شدن تعدادی ماهی شده بود.

با توجه به حساسیت موضوع پرسنل اداره حفاظت محیط زیست پلدختر با همراهی و همکاری جوامع محلی و دوستداران محیط زیست در ۲ روز متوالی، ماهیان و سایر آبزیان باقی مانده در چاله‌های نیمه خشک تالاب را نجات داده و به مناطق پرآب که تا فصل آبی آینده دارای آب بوده، منتقل کردند.

عواملی مانند وجود زهکش، رعایت نکردن حقابه تالاب و تبخیر منابع آبی تالاب به علت گرمای هوا را از دلایل خشیکدگی قسمت‌هایی از تالاب در این فصل است و جوامع محلی نقش اساسی در حفظ تالاب گری بلمک و حیات وحش آن دارند.

عمق تالاب گری بلمک زیاد نیست به همین دلیل هر ساله در فصل تابستان با این مشکل روبرو می‌شود و ماهیان ریز موجود در تالاب در معرض مرگ قرار می‌گیرند. همچنین مشکل تبخیر آب و خشک شدن در تالاب‌های فصلی وجود دارد و حقابه تالاب‌ها ضروری است.

تالاب گری بلمک بزرگترین تالاب لرستان است. این تالاب در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارد. این تالاب در گذشته نه چندان دور ۶۰۰ هکتار مساحت داشته است اما اکنون به دلیل حفر کانال در سر چشمه‌های آن و تغییر کاربری به اراضی کشاورزی و بی توجهی به ۱۴ هکتار رسیده‌ و رو به نابودی است.

کد خبر 551309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha