مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش در استان فارس گفت: یکی از نیکوکاران ۵ میلیارد ریال برای مرمت مسجد تاریخی آخوند شهرستان گراش اختصاص داد.

مسجد آخوند - گراش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعفیف زندوی اظهار کرد: مطالعات و مستندنگاری فاز دوم مرمت و بازسازی مسجد آخوند گراش به اتمام رسید و با کمک یکی از نیکوکاران گراشی عملیات اجرایی آن در روزهای گذشته آغاز شد. مرمت این مسجد تاریخی در ۳ فاز طراحی و برنامه‌ریزی ‌شده که تاکنون فاز اول آن شامل بررسی بنا، آسیب‌شناسی، محکم‌سازی بنا، چوب‌کاری و سبک‌سازی سقف پایان یافته است. فاز دوم آن شامل اجرای تأسیسات و دیوارچینی حیاط است که در قالب تفاهمنامه با یکی از نیکوکاران، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مسجد آخوند گراش از قدیمی‌ترین مساجد مانده از دوران صفویه است و به‌ شیوه شبستانی حیاط‌دار و بدون ایوان ساخته ‌شده است. این مسجد تاریخی همچنین ۲ محراب دارد؛ یکی در شبستان اصلی و دیگری در زیرزمین که بالای محراب اصلی کتیبه‌ای سنگی نقش بسته‌ است. مسجد تاریخی آخوند گراش در استان فارس به شماره ۱۲۷۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تاکنون ۲۱ اثر تاریخی در گراش در فهرست آثار ملی ثبت شده و ۱۵ اثر دیگر در دست بررسی و مطالعه برای ثبت در این فهرست است. شهرستان گراش در فاصله ۳۶۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

کد خبر 551263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha