یک بررسی جدید در برزیل نشان می‌دهد ابطه‌ای میان انتشار کروناویروس و شیوع‌های قبلی تب دنگی در این کشور وجود دارد، به طوری که قرارگیری در معرض این ویروس منتقل‌شونده بوسیله پشه‌ها ممکن است تاحدی مصونیت در برابر بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند.

Dengue

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی که هنوز نتایج آن در ژورنال‌های علمی منتشر نشده است، بوسیله میگوئل نیکوللیس، استاد دانشگاه دوک در کارولینای شمالی در آمریکا انجام شده است، توزیع جغرافیایی موارد عفونت با ویروس کرونا را با انتشار تب دنگی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مقایسه کرده است.

این پژوهشگران دریافتند مکان‌های با میزان‌های عفونت پایین‌تر کرونا و رشد کندتر مکان‌هایی هستد که در همان سال یا سال پیش دچار شدن شدیدترین شیوع تب دنگی بودند.

این پژوهشگران می‌نویسند:  «این یافته‌های جالب‌توجه امکان واکنش متقاطع ایمنی‌شناختی میان گونه‌های سرولوژیکی «فلاوی‌ویروس» عامل تب دنگی و سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) را مطرح می‌کنند.»

آنها می‌افزایند: «اگر این یافته‌ها ثابت شوند، این فرضیه ممکن است به معنای آن باشد که عفونت ویروس دنگی یا ایجاد مصونیت با واکسن موثر و بی‌خطر بر ضد این ویروس می‌تواند میزانی حفاظت ایمنی‌شناختی در برابر کروناویروس هم ایجاد کند.»

نیکوللیس می‌گوید این نتایج به خصوص از این لحاظ جالب است که بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که افراد دارای آنتی‌بادی‌های دنگی در خون‌شان می‌توانند در آزمایش آنتی‌بادی کووید-۱۹ به طور کاذب مثبت شوند، حتی اگر دارای عفونت با کروناویروس نباشند.

او می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که تعامل ایمنی‌شناختی میان این دو وبروس وجود دارد که تا به حال کسی انتظار آن را نداشت، چرا که این دو ویروس از خانواده‌های کاملا متفاوتی هستند.» البته به گفته او بررسی‌های بیشتری برای ثابت کردن این ارتباط وجود دارد.

یافته‌های این بررسی پیش از بررسی بوسیله کارشناسان مستقل و انتشار در یک ژورنال علمی روی سرور MedRxiv به اشتراک گذاشته شده است.

این یافته‌ها همبستگی قابل‌توجهی را میان میزان بروز، میزان مرگ‌ومیر و میزان رشد پایین‌تر کووید-۱۹ در جمعیت‌های در برزیل که میزان‌های آنتی‌بادی ضد ویروس دنگی در آنها بالاتر است، نشان می‌دهد.

برزیل در حال حاضر پس از آمریکا و هند با بیش از ۴.۴ میلیون مورد عفونت کووید-۱۹ در رده سوم جهان قرار دارد.

کد خبر 551192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha