دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران در استان کردستان گفت: بخش خصوصی این شهرستان برای نخستین بار در استان زالوی طبی و جلبک اسپیرولینا با مصارف خوراکی و پزشکی تولید کرد.

جلبك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهرام کوشکی اظهار کرد: برای اولین بار در استان کردستان به همت بخش خصوصی و همکاری جهاد کشاورزی کامیاران، پرورش و تکثیر زالو و جلبک اسپیرولینا در مجتمع آبزیان پرور کوشا شروع به فعالیت کرده است. این واحد تولیدی در مرحله اخذ مجوز برای عرضه محصول به بازار است و هم‌اکنون مجوزهای لازم پرورش زالوی طبی اخذ شده و مجوز دیگر محصول آن در مرحله نهایی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران درباره جلبک اسپیرولینا اضافه کرد: این جلبک در آب‌های شور و قلیایی که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند پرورش داده می‌شود. مصرف خام و مصرف فرآوری‌شده آن در صنایع داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، شیرینی‌سازی، تولید کنسروهای ضد یبوست، کیک ماکارونی، ماست و شیر، تصفیه آب، تامین علوفه و مکمل غذایی دام در کشاورزی به عنوان کود، چرم‌سازی و نساجی، پزشکی برای ساخت پروتز دندان، داروهای ملین تهیه قرص و کپسول، تهیه چسب، مواد آرایشی، ژل‌های الکترونیک قابل استفاده است.

کوشکی تاکید کرد: طبق تحقیقات جهانی به‌عمل آمده جلبک اسپیرولینا مغذی‌ترین ماده غذایی شناخته شده و قابل مصرف برای انسان است و ۷۵ درصد پروتیین دارد، این محصول در کشور آمریکا از ۵۰ سال قبل به عنوان غذایی مغذی مورد استفاده قرار گرفت و در اکتشافات و سفرهای فضایی نیز به‌عنوان غذایی مقوی برای فضانوردان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران درباره پرورش زالوی طبی این واحد هم گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید این محصول سالانه ۱۰۰ هزار قطعه است که تولیدکننده به‌دنبال افزایش ظرفیت با استفاده از انعقاد قرارداد با سایر تولیدکنندگان خُرده‌پاست. در این واحد پنج نفر مستقیم مشغول به‌کارند که در صورت اجرای مراحل بعدی این تعداد قابل افزایش است. اکثر زالوها در اطراف آب‌های شیرین زندگی می‌کنند و در حال حاضر ۶۵۰ گونه آن شناسایی شده که ۵۰ نوع خونخوار است و فقط ۱۵ گونه کاربرد پزشکی دارد.

شهرستان کامیاران در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده و ۱۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۲ هزار نفر آن ساکن مناطق روستایی و ۶۰ هزار نفر نیز در مناطق شهری سکونت دارند که دارای ۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

کد خبر 551061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha