مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

انتخاب رشته امری مهم و سرنوشت ساز برای شماست، زیرا دفعاتی که شما با این شرایط در زندگی خود مواجه می‌شوید شاید به تعداد انگشتان دستتان باشد و تاثیرات جدی و عمیقی بر سرنوشت شغلی و مهارتی شما و طبیعتا روند زندگیتان بگذارد.

image_8b16633220edd59d216060d269d9f21a06bd6947.jpg

پس به یاد داشته باشید قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری تمامی جوانب را بسنجید و سپس بعد از تطابق تمامی موارد با خواسته‌ها و پتانسیل‌های شخصی و محیطی خود اقدام به انتخاب بهترین رشته‌های ممکن کنید.اگر امکان سنجش تمامی ابعاد رشته و دانشگاه های مختلف برای شما وجود ندارد یا احساس می کنید به مشاوره روانشناسی برای انتخاب رشته نیازمندید تا علاقه و استعداد حقیقی خود را بشناسید، بهترین راه بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته تلفنی است. در این مقاله سعی داریم شما را با تمامی ضوابط و شرایط انتخاب رشته به بهترین شکل ممکن آشنا سازیم و راهکارهای اساسی و مناسب را برای تشخیص و برگزیدن بهترین رشته‌های تحصیلی در اختیارتان قرار دهیم.

چرا نباید برای انتخاب رشته کنکور سراسری عجولانه اقدام کنیم؟

انتخاب رشته‌ای که تمامی شرایط روحی و موقعیتی یک فرد را پوشش دهد، می‌تواند تاثیرات مثبت عمیقی بر زندگی او بگذارد. یکی از مهمترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی است که این روند در هنگام انتخاب رشته مورد نظر برای تحصیل در بهترین دانشگاه ممکن اتفاق می‌افتد. پس برای انتخاب رشته کنکور سراسری وقت بیشتری بگذارید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید. حساسیت بالایی که این مرحله از زندگی شما دارد می‌تواند امنیت شغلی و موفقیتتان را در تمامی مراحل پیش‌رو تعیین کند. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای انتخاب رشته صحیح چه ملاک‌هایی را باید مد نظر قرار دهیم؟ و یا مهمترین عواملی که سبب انتخاب رشته درست و اصولی می‌شود چیست؟

به طور کلی همواره در نظر گرفتن یک سری شرایط و تطابق آنها به بهترین نحو با هم، می‌تواند نوید بخش انتخاب رشته‌ای موفق و آینده‌ای روشن برای افراد باشد. لزوم شناسایی و بررسی این شرایط و هنر مطابقت دادن آنها با یکدیگر از سوی شما بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به معرفی این عوامل و تکنیک‌های لازم مورد نیاز برای انجام آن می‌پردازیم.

نکات کلیدی که هر فرد قبل از انتخاب رشته باید آنها را بداند!

در نظر داشتن برخی از نکات کلیدی قبل از انتخاب رشته می‌تواند ضامن کیفیت و صحت انتخابی باشد که شما را برای یک عمر با آن درگیر می‌کند. بسیاری از کارشناسان تحصیلی معتقدند، داوطلبانی که قبل از ارسال فرم انتخاب رشته خود این نکات را بررسی کرده‌اند در آینده تحصیلی و شغلی خود موفقیتهای مورد نظرشان را کسب کرده‌اند.

از جمله مهمترین نکاتی که باید در حین انتخاب رشته به آنها توجه داشته باشید موارد زیر است:

توانایی و استعدادهای شخصی:

به جرات می‌توان گفت مهمترین پارامتری که باید برای انتخاب رشته کنکور سراسری مد نظر داشته باشید، توانایی و استعدادتان در آن رشته است. تجربه ثابت کرده است دانش‌آموزانی که بدون توجه به استعداد خود و صرفا با توصیه اطرافیان اقدام به انتخاب رشته‌ای مغایر با توانایی‌هایشان کرده‌اند، پس از چندی سرخورده می‌شوند و قصد تغییر رشته می‌دهند. این تاثیر زمانی شدت می‌یابد که فرد به کلی از ادامه تحصیل منصرف شده و برای همیشه به سبب تجربیات ناخوشایند و قرار گرفتن در شرایط و محیطی که توانایی پذیرش مسئولیت‌های آن را ندارد، تحصیلات دانشگاهی را کنار می‌گذارد.

شرایط روحی و علاقمندی به رشته‌های مورد نظر:

 دومین پارامتر مهم برای انتخاب رشته علاقه و تمایل روحی برای درس خواندن در رشته انتخابی است. اگر شما با لذت و رغبت اقدام به درس خواندن کنید به سرعت در آن درس پیشرفت می‌کنید و مدارج عالی تحصیلی را کسب می‌کنید. پس به یاد داشته باشید که همیشه به علاقمندی خود به رشته انتخابی‌تان اطمینان داشته باشید و پس از آن اقدام به وارد کردن آن در لیست رشته‌های منتخب دانشگاهی کنید.

در نظر گرفتن هدف و انگیزه شخصی:

در برخی از موارد افراد به سبب داشتن هدفهای محکم و قدیمی اقدام به انتخاب رشته‌ای می‌کنند که حتی شناختی از شرایط و دروس آن ندارند. در این افراد وجود هدف دلیلی برای ادامه و علاقمند شدن به آن رشته می‌شود. پس اگر شما نیز جزو این دسته‌اید، با بررسی جوانب و ضوابط رشته مورد نظر می‌توانید اقدام به انتخاب آن کنید.

بررسی شهرهای منتخبی برای ورود به دانشگاهشان: گاهی داوطلبان به صورت احساسی اقدام به انتخاب رشته‌ی مورد علاقه خود حتی در شهرهای دور و فاقد امکانات می‌کنند. اما بعد از مراجعه به دانشگاه مورد نظر و در جریان قرار گرفتن پیرامون اوضاع شهر و امکانات رفاهی و خوابگاه آنجا از تحصیل در آن دانشگاه پشیمان می‌شوند. پس به یاد داشته باشید بررسی دقیق شهرهایی که می‌خواهید در آنها تحصیل کنید امری مهم و ضروری است.

بررسی دقیق دانشگاه‌های مورد نظر:

دقت لازم در زمان تعیین رشته در دانشگاه مورد نظر سبب می‌شود تا افراد از امکانات لازم آن دانشگاه با خبر شده و ساعتهای حضور و تشکیل کلاسها را مطابق با زمان‌های مورد نظر خود برنامه ریزی کنند.

اطلاع از قوانین سازمان سنجش و مطالعه دقیق دفترچه:

اطلاع کافی و لازم از اصلاحیه‌ها و تبصره‌های جدیدی که به صورت سالانه وارد دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش می‌شوند، نقش مهمی در موفقیت داوطلبان در زمینه با انتخاب رشته مورد نظر دارد. ممکن است تغییری در رشته محلها و یا سهمیه‌ها ایجاد شده باشد که شما با دانستن آنها می‌توانید انتخابی مناسب‌تر و دقیق‌تر انجام دهید.

انجام تست روانشناسی MBTI:

چندی است که مشاوران تحصیلی و کارشناسان متخصص انتخاب رشته قبل از ارائه راهنمایی‌ها پیرامون انتخاب رشته مناسب تحصیلی کنکور برای داوطلبان، اقدام به گرفتن تست‌های روانشناسی از آنها می‌کنند. از جمله این تست‌ها تست MBTI است که مشخص کننده روحیات و تمایلات افراد به صورت دقیق است. نتایج بدست آمده از این تست‌ها تاثیر مستقیمی بر موفقیت افراد بر روی رشته‌های انتخابیشان در دانشگاه دارد.

اهمیت برخورداری از مشاوره کارشناسان برای انتخاب رشته

هنگامی که یک داوطلب اقدام به دریافت مشاوره و راهکارهای کارشناسی از جانب مشاوران آگاه و با تجربه در این زمینه می‌کند، اطلاعات و آگاهی بیشتری پیرامون شرایط رشته‌ها و محلهای مورد نظر از جانب آنها کسب خواهد کرد. این سری اطلاعات سبب می‌شوند تا افراد بر طبق چهار معیار اصلی و رایج و با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط آنها به صورت خصوصی اقدام به انتخاب رشته برای کنکور سراسری کنند. از جمله این معیارها موراد زیر است:

اولویت بخشی بر اساس رشته‌ مورد علاقه

اولویت بخشی بر اساس محل تحصیل مورد نظر

اولویت بخشی بر اساس رشته محل های خاص

اولویت بخشی بر اساس شانس قبولی و تخمین صحیح رتبه‌ای

امیدواریم دلایلی محکم و کاربردی برای اثبات عدم تعجیل در انتخاب رشته، بدون بررسی و دقت برای شما داوطلبان گرامی آورده باشیم. این سری از دلایل و توجه به آنها سبب می‌شود تا آینده شغلی و تحصیلی هر فرد شامل ریسک کمتری از نظر موفقیت شود. پس اگر به دنبال آینده‌ای موفق و مطابق با میل خود هستید، استفاده از راهنمایی‌های مشاوران و انجام تکنیک‌های مفید کارشناسان تحصیلی را در جریان انتخاب رشته فراموش نکنید.

کد خبر 551060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha