مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

بوتیل اکریلات یک مونومر اکریلیکی به صورت مایعی شفاف بوده که  انحلال کمی در آب و محلول هایی با چگالی کمتر از آب ، دارد و بوی تندی هم داشته و در برابر شکست مقاومت بالایی نیز دارد . این ماده از ترکیب و واکنش اسید کلریک با نان متانول در حرارت بالا تولید می شود . نقطه جوشی معادل 145درجه و نقطه ذوب 64- درجه را دارا است .

image-20200921133532-1.jpeg

مهمترین کاربرد این ماده شیمیایی در ساخت هموپلیمرها و کوپلیمرها برای تولید رزین های پایه آب و رنگ  بوده و در تولید مواد پوششی، رنگ های اکرولیکی ، چسب و منسوجات ، پلاستیک ، جوهر ، مواد شوینده ، آنتی اکسیدانت و غیره کاربرد دارد .

دارای نقطه اشتعال 105 درجه فارنهایت

با وجود تولید این ماده شیمیایی در صنعت پتروشیمی کشور؛ اما به دلیل کافی نبودن تولیدات داخلی ، گاه برای خرید بوتیل اکریلات مجبور به استفاده از فرآیند واردات از کشورهای دیگر نیز هستیم .

                  

مشخصات و روش سنتز بوتیل اکریلات :

برخلاف آب این ماده قابل اشتعال در الکل و اتر و حلال های دیگر آلی به راحتی حل می شود . و به عنوان یک استراکریلات با اسیدها و بازهای قوی، آمین ها ، هالوژنها واکنش نشان می دهد . واکنش پذیری بالایی داشته و در برابر حرارت و پراکسید ، پلیمریزه خواهد شد .

اگر بخواهیم سنتز این ماده شیمیایی را به طور کامل توضیح دهیم عبارتند  از :

استیلن + بوتانول در حضور co2 وکربونیل نیکل و HCL

بوتانول+ اسید اکریلیک ( یا متیل اکریلات) در حضور کاتالیزور

این ترکیب با اسید به شدت واکنش نشان می دهد و گرما آزاد می کند . با اکسید کننده های قوی فرایند اکسیداسیون را انجام می دهد . در کنار فلزات قلیایی و هیدریدها  تولید هیدروژن قابل اشتعال می کند .

خطرات بوتیل اکریلات :

این ترکیب به دلیل بوی تندی که دارد معمولا برای افراد ایجاد مشکل می کند . خود مایع و بخارات ناشی از واکنش ها می تواند باعث آسیب به قرنیه چشم شده و در اثر تماس با پوست هم باعث خارش و قرمزی و التهاب در نقطه درگیر ، می شود که اگر طی زمان طولانی این تماس برقرار باشد ، ایجاد التهابات جدی تر و آلرژی های پوستی می کند .

این مایع ترکیبی سمی است که در صورت بلع ، ایجاد زخم های جدی در سطح معده و یا مری کرده و استنشاق بخارات این ترکیب سبب ایجاد التهابات ریوی و سوختگی حلق خواهد شد .

       

به راحتی در مجاورت جرقه و حرارت کم هم قابل اشتعال است . محیطی که از این ماده در آن استفاده می شود باید سرد ، خشک ، با تهویه مطبوع ،  دور از تابش مستقیم نور و حرارت خورشید و دور از مواد اکسید کننده باشد . در صورت تراکم بخارات این مایع خطر انفجار نیز وجود دارد .

نحوه خرید بوتیل اکریلات :

همانطور که در قسمت اول هم عنوان شد ، به دلیل کمبود تولید داخلی ، برخی از کارخانجات مجبور خواهند شد که نیاز مجموعه خود را از طریق خرید بوتیل اکریلات از شرکت های وارد کننده این ماده مهم ، مرتفع کنند.

در سالهای اخیر خرید بوتیل اکریلات برای مصرف کنندگان به صورت آنلاین و بدون واسطه هم امکانپذیر شده و از طریق بسته بندی های مختلف مانند بشکه و یا در اوزان معمولی برحسب کیلوگرم یا حجمی برحسب لیتر و حتی میلی لیتر به دست مشتری می رسد .

از جمله کشورهای تولید کننده این ماده شیمیایی و واردات آن به ایران ، میتوان به کشور کره و افریقای جنوبی اشاره کرد .

سالیانه در سراسر جهان کمپانی های زیادی هستند که به فروش یا خرید بوتیل اکریلات مشغول هستند . اما مهمترین نکته در حین مبادله و خرید بوتیل اکریلات شرایط حمل و نگهداری آن می باشد . چون این ترکیب فقط در شرایط خاصی پایدار است و حتی به مقدار جزئی تغییرات در دما و میزان رطوبت محیط ، پایداری ماده مختل شود .

بنابراین یکی از عوامل مهم در نوسان قیمت در هنگام خرید بوتیل اکریلات از بازرگانی های مختلف ، همین شرایط نگهداری ماده می باشد که مستقیما بر روی کیفیت محصول اثرگذار خواهد بود .

نکات ایمنی درهنگام استفاده از بوتیل اکریلات :

در هنگام استفاده از این ترکیب شیمیایی بهتر است از عینک محافظ ، لباس کار ، ماسک تنفسی تائید شده ، دستکش ایمنی ، استفاده شود .

بوتیل اکریلات خریداری شده باید در محفظه های فولادی ضد زنگ و یا آلومینیومی و یا فولاد کربنی ، نگهداری شوند .

خرید بوتیل اکریلات به منظور استفاده در صنعت رنگ و روکش :

برای جلوگیری از ایجاد اکسیداسیون با انواع سطوح ؛ ایجاد یک پوشش مقاوم در برابر هوا لازم می باشد که معمولا این لایه مقاوم از ترکیبات پلیمری مانند بوتیل اکریلات ساخته می شود . کیفیت و مقاومت این ترکیبات اکریلیکی باعث شده است تا به مقدار 25 درصد از ترکیبات رنگ و روکش را از این مواد تولید کنند.

ترکیبات استات دار قیمت پایین تری نسبت به مواد اکریلیکی دارند اما به همان اندازه نیز مقاومت ش در برابر آب و اکسیژن پایین می باشد . به راحتی هیدرولیز و یا اکسیده می شوند .

خرید بوتیل اکریلات  به منظور استفاده در صنعت تولید انواع چسب :

میزان چسبندگی در مواد اکریلیکی متفاوت است و میزان آن در هر ترکیب به دو معیار خاصیت سطحی و نگهدارندگی بستگی دارد . بعضی ترکیبات مانند متا اکریلات استحکام بالایی دارند اما بوتیل اکریلات چسبندگی بیشتری دارد . ترکیب شدن این دو ماده پلیمری براساس میزان نیاز ، در واحدهای سازنده ، سبب تولید چسب مقاومی خواهد شد.

برای خرید بوتیل اکریلات می توانید به سایت فروشگاههای آنلاین خرید و فروش این ترکیب پلیمری ، مراجعه کرده و نسبت به اخذ قیمت ها ، اقدام نمایید . برای استفاده و حمل و نگهداری این ترکیب ، همواره جانب احتیاط را داشته و نکات ایمنی را به طور جدی رعایت نمائید .

امید که با خودکفایی در تولید انواع محصولات شیمیایی ، نیاز به واردات نیز مرتفع شود.

                        

کد خبر 551059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha