مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

بوتیل اکریلات یک مونومر اکریلیکی به صورت مایعی شفاف بوده که  انحلال کمی در آب و محلول هایی با چگالی کمتر از آب ، دارد و بوی تندی هم داشته و در برابر شکست مقاومت بالایی نیز دارد . این ماده از ترکیب و واکنش اسید کلریک با نان متانول در حرارت بالا تولید می شود . نقطه جوشی معادل 145درجه و نقطه ذوب 64- درجه را دارا است .

image-20200921133532-1.jpeg

مهمترین کاربرد این ماده شیمیایی در ساخت هموپلیمرها و کوپلیمرها برای تولید رزین های پایه آب و رنگ  بوده و در تولید مواد پوششی، رنگ های اکرولیکی ، چسب و منسوجات ، پلاستیک ، جوهر ، مواد شوینده ، آنتی اکسیدانت و غیره کاربرد دارد .

دارای نقطه اشتعال 105 درجه فارنهایت

با وجود تولید این ماده شیمیایی در صنعت پتروشیمی کشور؛ اما به دلیل کافی نبودن تولیدات داخلی ، گاه برای خرید بوتیل اکریلات مجبور به استفاده از فرآیند واردات از کشورهای دیگر نیز هستیم .

                  

مشخصات و روش سنتز بوتیل اکریلات :

برخلاف آب این ماده قابل اشتعال در الکل و اتر و حلال های دیگر آلی به راحتی حل می شود . و به عنوان یک استراکریلات با اسیدها و بازهای قوی، آمین ها ، هالوژنها واکنش نشان می دهد . واکنش پذیری بالایی داشته و در برابر حرارت و پراکسید ، پلیمریزه خواهد شد .

اگر بخواهیم سنتز این ماده شیمیایی را به طور کامل توضیح دهیم عبارتند  از :

استیلن + بوتانول در حضور co2 وکربونیل نیکل و HCL

بوتانول+ اسید اکریلیک ( یا متیل اکریلات) در حضور کاتالیزور

این ترکیب با اسید به شدت واکنش نشان می دهد و گرما آزاد می کند . با اکسید کننده های قوی فرایند اکسیداسیون را انجام می دهد . در کنار فلزات قلیایی و هیدریدها  تولید هیدروژن قابل اشتعال می کند .

خطرات بوتیل اکریلات :

این ترکیب به دلیل بوی تندی که دارد معمولا برای افراد ایجاد مشکل می کند . خود مایع و بخارات ناشی از واکنش ها می تواند باعث آسیب به قرنیه چشم شده و در اثر تماس با پوست هم باعث خارش و قرمزی و التهاب در نقطه درگیر ، می شود که اگر طی زمان طولانی این تماس برقرار باشد ، ایجاد التهابات جدی تر و آلرژی های پوستی می کند .

این مایع ترکیبی سمی است که در صورت بلع ، ایجاد زخم های جدی در سطح معده و یا مری کرده و استنشاق بخارات این ترکیب سبب ایجاد التهابات ریوی و سوختگی حلق خواهد شد .

       

به راحتی در مجاورت جرقه و حرارت کم هم قابل اشتعال است . محیطی که از این ماده در آن استفاده می شود باید سرد ، خشک ، با تهویه مطبوع ،  دور از تابش مستقیم نور و حرارت خورشید و دور از مواد اکسید کننده باشد . در صورت تراکم بخارات این مایع خطر انفجار نیز وجود دارد .

نحوه خرید بوتیل اکریلات :

همانطور که در قسمت اول هم عنوان شد ، به دلیل کمبود تولید داخلی ، برخی از کارخانجات مجبور خواهند شد که نیاز مجموعه خود را از طریق خرید بوتیل اکریلات از شرکت های وارد کننده این ماده مهم ، مرتفع کنند.

در سالهای اخیر خرید بوتیل اکریلات برای مصرف کنندگان به صورت آنلاین و بدون واسطه هم امکانپذیر شده و از طریق بسته بندی های مختلف مانند بشکه و یا در اوزان معمولی برحسب کیلوگرم یا حجمی برحسب لیتر و حتی میلی لیتر به دست مشتری می رسد .

از جمله کشورهای تولید کننده این ماده شیمیایی و واردات آن به ایران ، میتوان به کشور کره و افریقای جنوبی اشاره کرد .

سالیانه در سراسر جهان کمپانی های زیادی هستند که به فروش یا خرید بوتیل اکریلات مشغول هستند . اما مهمترین نکته در حین مبادله و خرید بوتیل اکریلات شرایط حمل و نگهداری آن می باشد . چون این ترکیب فقط در شرایط خاصی پایدار است و حتی به مقدار جزئی تغییرات در دما و میزان رطوبت محیط ، پایداری ماده مختل شود .

بنابراین یکی از عوامل مهم در نوسان قیمت در هنگام خرید بوتیل اکریلات از بازرگانی های مختلف ، همین شرایط نگهداری ماده می باشد که مستقیما بر روی کیفیت محصول اثرگذار خواهد بود .

نکات ایمنی درهنگام استفاده از بوتیل اکریلات :

در هنگام استفاده از این ترکیب شیمیایی بهتر است از عینک محافظ ، لباس کار ، ماسک تنفسی تائید شده ، دستکش ایمنی ، استفاده شود .

بوتیل اکریلات خریداری شده باید در محفظه های فولادی ضد زنگ و یا آلومینیومی و یا فولاد کربنی ، نگهداری شوند .

خرید بوتیل اکریلات به منظور استفاده در صنعت رنگ و روکش :

برای جلوگیری از ایجاد اکسیداسیون با انواع سطوح ؛ ایجاد یک پوشش مقاوم در برابر هوا لازم می باشد که معمولا این لایه مقاوم از ترکیبات پلیمری مانند بوتیل اکریلات ساخته می شود . کیفیت و مقاومت این ترکیبات اکریلیکی باعث شده است تا به مقدار 25 درصد از ترکیبات رنگ و روکش را از این مواد تولید کنند.

ترکیبات استات دار قیمت پایین تری نسبت به مواد اکریلیکی دارند اما به همان اندازه نیز مقاومت ش در برابر آب و اکسیژن پایین می باشد . به راحتی هیدرولیز و یا اکسیده می شوند .

خرید بوتیل اکریلات  به منظور استفاده در صنعت تولید انواع چسب :

میزان چسبندگی در مواد اکریلیکی متفاوت است و میزان آن در هر ترکیب به دو معیار خاصیت سطحی و نگهدارندگی بستگی دارد . بعضی ترکیبات مانند متا اکریلات استحکام بالایی دارند اما بوتیل اکریلات چسبندگی بیشتری دارد . ترکیب شدن این دو ماده پلیمری براساس میزان نیاز ، در واحدهای سازنده ، سبب تولید چسب مقاومی خواهد شد.

برای خرید بوتیل اکریلات می توانید به سایت فروشگاههای آنلاین خرید و فروش این ترکیب پلیمری ، مراجعه کرده و نسبت به اخذ قیمت ها ، اقدام نمایید . برای استفاده و حمل و نگهداری این ترکیب ، همواره جانب احتیاط را داشته و نکات ایمنی را به طور جدی رعایت نمائید .

امید که با خودکفایی در تولید انواع محصولات شیمیایی ، نیاز به واردات نیز مرتفع شود.

                        

کد خبر 551059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha