مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

ستون‌های ضلع جنوب غربی آتشکده فردقان فراهان در استان مرکزی از زیر خاک کشف شد.

آتشکده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در روستای تاریخی فردقان شهرستان فراهان قلعه تاریخی وجود دارد که در مرکز ثقل این قلعه آتشکده فردقان واقع شده است. این آتشکده یک بنای چهارطاقی است و با توجه به مطالعات میدانی و تطبیقی انجام شده مشخص شد که این آتشکده در واقع همان آتشکده‌ای است که در تاریخ قم از آن یاد شده است، در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال ۲۸۸ هجری، انتقال درب مطلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور اشاره شده است.

این بنا ۴ ستون چهار وجهی دارد که بر روی آن گنبدی افراشته شده بود و در ضلع شمالی دارای ورودی از مرکز است و علاوه بر آن در ضلع جنوبی بنا نیز سه درگاه ورودی قرار گرفته است. مصالح اصلی دیوارهای بنا سنگ و مصالح اصلی ستون‌ها را آجر تشکیل می‌دهد. در فصول قبلی کاوش حدود اربعه بنا پیدا شد، پلان به دست آمد و در این فصل، عمده تمرکز کاوش در ضلع جنوب بود که علاوه بر ستون یافت شده در فصل قبل کاوش، ستون ضلع جنوب‌غربی بنا نیز به دست آمد و پلان بنا تکمیل‌تر شده است.

با توجه به اینکه بنا در معابر عبوری و زیر منازل مسکونی واقع شده است، برای فصول بعدی کاوش موضوع آزادسازی بنا لازم است و در یک فصل کاوش می‌توان کل معماری بنا را از زیر خاک بیرون آورد، البته تاکنون نیمه جنوبی بنا کامل کاوش شده و دو ستون از چهار ستون پدیدار شده است و دو ستون دیگر در نیمه شمالی بنا و زیر منازل مسکونی قرار دارد.

برای این کاوش تقریبا یک تیم ۱۰ نفره متشکل از سرپرست، باستان‌شناس، نقشه‌بردار و نیروهای کارگری مشغول کار هستند که برای این فصل کاوش اعتباری ۱۰ میلیون تومانی اختصاص یافت که فردا اول مهرماه این فصل کاوش اتمام می‌یابد و در فصول بعدی ادامه کار دنبال می‌شود.

کد خبر 551022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha