نتایج اولیه کنکور جنجالی سال ۹۹ منتشر شد و بسیاری فکر می‌کردند با انتشار فهرست برگزیده‌های اول تا دهم رشته‌های مختلف و بعد هم اعلام رتبه تمام کنکوری‌ها موج اعتراض به نتایج راه بیفتد.

کنکور 99

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه هفت صبح، در زمان برگزاری کنکور به دلیل نحوه برگزاری که متاثر از شرایط کرونایی بود سروصدای زیادی درباره اینکه تقلب شده به راه افتاد اما با انتشار نتایج چندان اعتراض همه‌گیری که از خارج از گروه‌های کنکوری شنیده شود اتفاق نیفتاد. انگار برای عده زیادی نتیجه به دست آمده با آنچه در برگه پاسخنامه نوشته‌اند منطبق بوده. از این گذشته نتایج کنکور نکته‌های جالب دیگری هم دارد.

 یک: برای اولین بار یک نفر از زابل

هر سال حداقل یکی دو نفر از نفرات برگزیده کنکور از شهرهای غیرمرکزی هستند و یک‌جورهایی شگفتی خلق می‌کنند. امسال حضور یک نفر از زابل در میان ۱۰نفر اول رشته ریاضی به چشم آمده چون بار اول است که یک نفر از استان سیستان و بلوچستان در بین ۱۰نفر اول رشته ریاضی دیده می‌شود. به همین دلیل هم از همین دیروز سیل انواع و اقسام تبریک‌ها از طرف مسئولان استانی راهی خانه محمد مهدی حیدری نسب شده. گویا استان سیستان و بلوچستان شگفتی‌های دیگری هم داشته.

نوید برهانزهی یکی از فعالان رسانه‌ای استان خبر داده که ۱۱نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه در سراوان سیستان وبلوچستان رتبه زیر هزار آورده‌اند، یک نفر هم از روستای پیرسهراب دشتیاری رتبه ۷۶۷ گروه علوم انسانی را به دست آورده. اینطور که او نوشته منطقه دشتیاری از نظر فضای آموزشی یکی از محروم‌ترین مناطق کشور است و اگر این منطقه بخواهد با اعتبارات فعلی از نظر فضای آموزشی به استانداردهای کشوری برسد ۶۰سال طول می‌کشد.

 دو: سهم تهران و شهرهای بزرگ

اینطور که به نظر می‌آید هر سال سهم تهران در بین برگزیده‌های اول تا دهم رشته‌های مختلف کنکور کمتر می‌شود. امسال از مجموع برگزیده‌ها ۱۰نفر از تهران بوده‌اند،پارسال تهرانی‌های فهرست ۱۱نفر بود و سال ۹۷ هم ۱۹نفر از تهران بین برگزیده‌های رشته‌های مختلف بودند. با این وجود کماکان شهرهای بزرگ برگزیده‌های بیشتری دارند. امسال ۲۷نفر از مجموع ۴۰نفر برگزیده رشته‌های مختلف از مراکز استان‌ها هستند. این عدد پارسال ۳۴نفر بود و سال ۹۷ هم ۳۳نفر از مراکز استان‌ها در میان نفرات اول تا دهم رشته‌های علوم انسانی، ریاضی، تجربی و نفرات اول تا پنجم هنر و زبان قرار داشتند.

سه: پیشتازی پسرها

امسال هم مثل هر سال تعداد پسرها در بین رتبه‌های برتر کنکور بیشتر است. مخصوصا در رشته ریاضی که تمام ۱۰نفر اول را پسرها تشکیل می‌دهند. همینطور که سراغ رشته‌های دیگر می‌رویم وضعیت در مورد دخترها بهتر می‌شود. آنها در بین ۱۰نفر برگزیده علوم تجربی یک نماینده دارند و بین انسانی‌ها چهار دختر در بین برگزیده‌ها هستند. زبان هم دو برگزیده دختر هستند اما در بین برگزیده‌های رشته هنر ماجرا کاملا متفاوت است، هر پنج رتبه اول رشته هنر را دخترها به دست آورده‌اند.

سال گذشته وضعیت دخترها بهتر از امسال بود. آنها در بین برگزیده‌های کنکور سال ۹۷ در رشته ریاضی یک نفر، در رشته علوم تجربی دو نفر و در رشته علوم انسانی شش نفر بودند. البته در رشته هنر هم یکی از رتبه‌های برتر را به پسرها داده بودند.وضعیت در سال ۹۷ هم شباهت زیادی به سال ۹۸ داشته مخصوصا در رشته علوم انسانی که برای سال‌های پی در پی اکثریت با دخترها بوده است.

 چهار: هنر، متفاوت‌ترین

اینطور که از نتایج کنکور سراسری امسال می‌شود فهمید رشته هنر تا اندازه زیادی با بقیه رشته‌ها متفاوت است چون نه تنها تمام برگزیده‌های آن دختر هستند بلکه همه آنها از تهران انتخاب شده‌اند غیر از یکی که اهل اصفهان است. ممکن است بگویید وضعیت رشته ریاضی هم امسال از نظر تک جنسیتی بودن برگزیده‌های اول تا دهم همینطور است اما فراموش نکنیم که در این رشته منتخب‌هایی از شهرهای غیرمرکز استان‌ها دیده می‌شوند.

 پنج: مورد جالب ارومیه

غیر از زابل که امسال شگفتی‌آفرین بوده، سهم ارومیه هم از رتبه‌های برتر کنکور توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. این شهر بعد از تهران و اصفهان با داشتن سه برگزیده رتبه سوم را دارد در حالی که از نظر جمعیت با شهرهای بزرگ قابل مقایسه نیست.بعد از ارومیه هم از گرگان، لاهیجان و مشهد با دو منتخب قرار دارند. همچنین شهرهای اردبیل، آمل، بابل، تبریز، خمینی شهر، دلیجان، دماوند، زابل، ساری، سبزوار، شهرضا، شیراز، فردوس، قائنات، قزوین، کرج و یزد هر کدام یک نفر در میان برترین‌های کنکور ۹۹ داشته‌اند.

کد خبر 550993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha