مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

میامی، شهری در شرق استان سمنان و سرزمینی ماواگرفته زیر سایه‌سار درختان کهنسال با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که از دل تاریخ سر برآورده و با مردم سخن‌ها دارند.

درخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهر میامی با طبیعتی زیبا در کنار جاده ترانزیتی تهران -مشهد و در شرق استان سمنان قرار دارد. یکی از جاذبه‌های زیبای این منطقه چنارهایی با قدمت کهن بیش از چهار دهه، با تنه‌های قطور و استوار و شاخ و برگ‌های هندسی زیباست، که جلوه خاص و چشم نوازی به کوچه باغ های این شهر داده است. درخت چنار معمولاً در نواحی پر آب از دوران قدیم کشت می‌شد که میامی به دلیل برخورداری از آب‌ و هوای مطلوب یکی از مطلوب‌ترین و مستعدترین شهرها برای این منظور بود. چنار ازجمله درختانی محسوب می‌شود که در شرایط محیطی مناسب عمر و رشد زیادی دارد، تعداد این نوع درخت در منطقه تفریحی دامنه کوه قبله میامی زیاد است تا آنجا مه به نام سه چنار نیز معروف شده است.

حفظ چنارها نگرانی همیاران طبیعت

ثمانه رحیمی از اعضای فعال همیاران طبیعت گفت: درختان چنار در میامی با قدمت بالا گامی موثر در راستای گردشگری به شمار می‌رود ولی نیازمند وجود زیرساخت‌های طبیعی جذاب حوزه گردشگری طبیعت است. یکی از دلایل عمده کاشت درختان چنار در میامی آب و هوای مناسب این منطقه است.

محسن عابدیان از جوانان همیار طبیعت میامی نیز با توجه به اینکه مردم میامی نسبت به حفظ درختان توجه خاصی دارند افزود : سال گذشته برخی افراد سودجو به دنبال قطع چنارهای منطقه سه چنار بودند که با عکس العمل به موقع مردم مواجه شدند و در این راستا نیز پویش حفاظت از درختان در شهر میامی ایجاد شد. برای حفظ طبیعت موجود و همچنین کاشت درختان در سطح شهرستان مشارکت همگانی ضروری است.

ضرورت نظارت برای جلوگیری از آسیب به درختان

سیدرضا موسوی، عضو شورای اسلامی شهر میامی نیز در این باره گفت: حفظ میراث فرهنگی و گردشگری میامی در اولویت قرار دارد و باید نظارت کافی از سوی مسئوولان در این راستا صورت پذیرد. مردم میامی از دیر باز به کاشت درختان مثمر و غیر مثمر توجه خاصی داشته‌اند و چنارهای قدیمی این شهر گواهی بر این موضوع می باشد.

برخورد با سودجویان اولویتی برای حفظ درختان

علی اکبر محمدی، شهردار میامی نیز با توجه به اینکه درختان چنار در مرکز شهر میامی زیبایی و جلوه خاصی دارند گفت : در راستای جلوگیری از آفت درختان چنار سالهای گذشته هرس این درختان توسط شهرداری میامی انجام شده است. شهرداری میامی با توجه به ضرورت حفظ درختان با سودجویان برخورد می کند .

مردم بهترین حافظان درختان در میامی

سیدمحمدصادق رضویان، مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میامی افزود: درختان کهنسال در بافت تاریخی شهر میامی در فاصله کمی از آب انبار و کاروانسرا تاریخی، مسجد و عمارت آقایان و در ابتدا خیابان ولی عصر (عج)واقع شده‌اند. این درختان به شماره ۵۴۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شده‌اند. از دیر باز در کوچه باغات در کنار جوب‌های آب درختانی را می‌کاشتند تا هم محلی برای استراحت عابران و ساکنان باشد، هم آبی که جذب زمین می‌شود بیهوده تلف نشود، از این رو معمولا درختانی که به آب فراوان برای رشد نیاز داشتند، مانند درخت چنار و توت کاشته می شد.

وی گفت: این درختان در باور عمومی مردم شهر میامی دارای قدمت بیش از ۴۰۰ ساله براساس سوابق می‌باشند و با تنه‌ای قطور و استوار، شاخه‌های گشوده، جلوه خاصی در بافت تاریخی شهر ایجاد کرده‌اند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. امسال شهروندان میامی به صورت خودجوش فضای اطراف درختان ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ملی این شهرستان را با هدف ایجاد فضای کافی برای رشد و تنفس ریشه درختان، آزادسازی کردند.

تاکنون مجموعه درختان ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساله از نوع چنار در میامی و چنار ۷۰۰ ساله ارمیان در بخش مرکزی میامی شناسایی و با تکمیل سند ثبتی، در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده‌اند. شهرستان میامی ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث تاریخی کشور دارد و دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است. بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد. مسجد و حمام آقایان ، کاروانسرای شاه عباسی ،آب انبارهای قدیمی،برج های زیبا و یخچال قدیمی از بناهای تاریخی میامی محسوب می شود.

شهرستان میامی با جمعیتی حدود ۴۰ هزار تن در شرق استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 550967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha