حال و روز کشاورزان اردبیلی که با هزار امید بذرهای سیب‌زمینی را در دل خاک پاشیدند این روزها زیاد خوب نیست؛ هر طور حساب می‌کنند محصول امسال آنها نه تنها سود نداشته بلکه زیان‌ده هم بوده است.

برداشت سيب زميني در اردبيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نه راه دارند نه چاره و به قول خودشان باید با شرایط فعلی بسوزند و بسازند. امسال  قیمت پایین سیب‌زمینی شرایط را برای کشاورزان، تجار و صادرکنندگان سخت کرده و این در حالی است که کشاورزی در تعریف توسعه استان اردبیل محور توسعه است و در این بین، سیب‌زمینی جایگاهی ویژه دارد. با برداشت سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن،  اردبیل دومین تولیدکننده سیب‌زمینی در ایران است.

فتح‌زاده، کشاورز سیب‌زمینی‌کار درباره وضعیت بازار سیب‌زمینی می گوید: با توجه به قیمت بالای محصول سال گذشته، امسال با کشت بیشتر قیمت‌ها از تعادل خارج شده و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون تن مازاد سیب‌زمینی در ایران وجود داشته باشد. با توجه به مشکلات صادرات که قسمتی به شیوع کرونا و قسمتی دیگر به برگشت ندادن ارز صادرات سال‌های قبل برمی‌گردد، کارت بازرگانی برخی تجار باطل یا توقیف شده و همین امر قیمت‌ها را پایین آورده است. امسال تولید یک کیلو سیب‌زمینی حدود ۱۶۰۰ تومان هزینه داشته و قیمت هر کیلو محصول در بازار درجه یک ۱۵۰۰ و درجه دو ۱۰۰۰ تومان است.

از سوی دیگر، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار اردبیل در تلاش برای رفع مشکلات سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرده است پایه صادراتی سیب‌زمینی از ۲۰۰ دلار به ۱۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافته تا مشوقی باشد برای صادرات. این در حالی است که یک صادرکننده سیب‌زمینی معتقد است این کاهش هم گره‌گشا نخواهد بود و به دلیل همخوان نبودن قیمت سیب‌زمینی صادراتی با قیمت سیب‌زمینی موجود در بازارهای هدف، دولت باید باز هم در قیمت پایه ارز صادراتی ۱۰۰ دلاری تجدید نظر کند.

کشورهای همسایه در سال‌های اخیر با توسعه زمین‌های زیر کشت سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده‌اند و در بازار داخلی هم که عمده مشتری‌ها صنایع تبدیلی مرتبط با سیب‌زمینی همچون کارخانه‌های تولید چیپس هستند، بیشتر در تهران و دیگر استان‌های برخوردار مستقرند و سیب‌زمینی را دم کارخانه تحویل می‌گیرند. در این میان، اگر محصول پسندشان نباشد، سیب‌زمینی را دوباره به مبدا برمی‌گردانند و این خود هزینه مضاعف بر دوش صادرکنندگان و تولیدکنندگان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت سیب‌زمینی استان را بی‌نظیر و فاقد مشکل می‌داند. سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود و حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از این زمین‌ها برداشت می‌شود تا از این نظر اردبیل بعد از همدان دومین تولیدکننده سیب‌زمینی در ایران باشد.

کد خبر 550836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha