بیانکا ماریا اسکارچا، نویسنده، اسلام‌شناس و ایران‌شناس ایتالیایی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

بیانکا ماریا اسکارچا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بیانکا ماریا اسکارچا در سال ۱۹۳۸ در ایتالیا متولد شد. او استاد بازنشسته اسلام‌شناسی دانشگاه سپینزا (epienza) در شهر رم و عضو هیات تحریریه نشریه جئوپولتیکا (Geopolitica) بود. همچنین جزء نویسندگان کتاب «تاریخ ایران کمبریج» بود.

از آثار اسکارچا می‌توان به مقاله‌های متعدد و کتاب‌های «سازگاری و جنگ مقدس در اسلام»، «جهان اسلام»، «شیعیان در جهان»، «جهان اسلام، پانزده قرن تاریخ»، «قرون وسطی، روزمرگی در اسلام، «قرآن، مطالعه‌ای دیگر» و «مذهب و سیاست» اشاره کرد.

بیانکا سال‌ها در حوزه‌های تخصصی اسلام‌شناسی در شاخه اسلام سیاسی و به طور خاص، شیعه‌شناسی کار کرده بود و یکی از مطرح‌ترین شیعه‌شناسان ایتالیایی و همچنین یکی از اعضای برجسته انجمن اسلام‌شناسان رم محسوب می‌شد. او همچنین چند سال روی امامزاده‌های زن در ایران و جهان تشیع تحقیقی را انجام داد.  

همسر بیانکا ماریا اسکارچا، جان روبرتو اسکارچا هم یکی از ایران‌شناسان بنام ایتالیایی به شمار می‌رود. او در جامعه علمی ایتالیا به عنوان متخصص زبان و ادبیات فارسی، تاریخ تمدن اسلامی، ادیان ایران و آسیای مرکزی و حقوق اسلامی شناخته شده است. تالیف بیش از ۲۸۶ کتاب و مقاله در حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، و ترجمه گزیده‌ای از غزلیات حافظ در سال ۲۰۰۵ از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود. او به خاطر ترجمه حافظ جایزه ملی وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا در سال ۲۰۰۵ را از آن خود کرد.

چند سال پیش بیانکا به دعوت مرکز فرهنگی شهر کتاب به ایران سفر کرد و در تهران و شیراز حضور داشت.

کد خبر 550830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha