مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در تهران با سن بیش از ۱۸ سال در حال تردد هستند که بخش قابل توجهی انتشار آلاینده‌های هوا را تولید می‌کنند.

خودرو فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حسین شهیدزاده در آستانه روز جهانی حمل و نقل پاک گفت: تعداد کل خودروهای سواری تهران، حدود سه میلیون و ۴۳۵ هزار دستگاه برآورد می‌شود که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از سن فرسودگی عبور کرده‌اند و علاوه بر مصرف بالای سوخت، آلایندگی بالایی نیز تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان انتشار خودروهای سواری تهران سالانه مجموعاً ۵۷۹ هزار تن است، اظهار کرد: به عبارتی، خودروهای سواری هر روز یک هزار و ۵۸۶ تن آلاینده‌های بیماری‌زا وارد ریه شهروندان تهرانی می‌کنند.

شهیدزاده با بیان اینکه ۸۲ درصد اکسیدهای گوگرد و ۲۳ درصد ذرات معلق هوای تهران از کل انتشار آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه مختلف را خودروهای سواری تولید می‌کنند، تصریح کرد: سهم این خودروها در تولید منواکسیدکربن ۴۶ درصد، اکسیدهای نیتروژن ۴۵ درصد و ترکیبات آلی فرار ۴۳ درصد است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر آغاز فصل پاییز و نزدیک شدن به زمان بروز پدیده وارونگی دما (این ورژن) که افزایش آلودگی هوای پایتخت را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: بدون تردید، عدم اجرای طرح ترافیک و عدم کنترل معاینه فنی خودروهای عبوری، میزان تراکم آلاینده‌ها در هوای تهران و آثار و عوارض ناشی از آن را دو چندان می‌کند. لازم به ذکر است بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، ذرات معلق می‌توانند ویروس کرونا را با خود حمل کرده و به افزایش امکان سرایت بیماری به دیگران کمک کنند. لذا کاهش این ذرات اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

کد خبر 550725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha