یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت دو مسجد تاریخی حاج شهبازخان و نظام العلما در شهر کرمانشاه خبر داد.

مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امید قادری با اشاره به قدمت بنای ارزشمند مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه، اظهارکرد: این مسجد در زمینی به مساحد ۱۷۸۱ متر در سال ۱۳۲۵ هجری قمری توسط مرحوم حاج شهباز خان بنا شده است. در ضلع جنوبی این مسجد شبستان زیبایی واقع شده که سقف آن دارای ۲۰ گنبد بوده که بر ۱۲ ستون سنگی یکپارچه استوار است. باتوجه به قدمت این مسجد تاریخی تاکنون چند مرحله کار مرمتی روی آن انجام گرفته که آخرین مورد آن مربوط به اوایل دهه ۹۰ بوده و برای مرمت امسال حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه به اجرای عملیات مرمت و بازسازی یکی دیگر از مساجد قدیمی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: مسجد نظام العلما هم جزو مساجد تاریخی و ارزشمند کرمانشاه واقع در محله فیض‌آباد است که سال ۱۳۵۱ هجری قمری توسط مرحوم نظام العلما جلیلی بنا شده است. کوچک بودن و داشتن تزئینات وابسته به معماری از ویژگی‌های مهم این مسجد است در سال‌های گذشته چند بار عملیات مرمت و بازسازی روی مسجد نظام العلما انجام شده بود و امسال جزو اولویت‌های مرمتی قرار گرفت.

مسجد تاریخی حاج شهباز خان سال ۱۳۸۲ و مسجد تاریخی نظام العلما سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسیده اند.

کد خبر 550643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha