همزمان با اجرای طرح کاپ در شهرک والفجر که محصور بین چهار بزرگراه و از معروفترین محله‌های منطقه شش تهران است، تمامی مخازن مکانیزه سطح محدوده جمع‌آوری شد و به این ترتیب اهالی آن از دست کتفی‌ها خلاص شدند.

تفکیک زباله

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، شهرک والفجر واقع در منطقه شش تهران که در شمال محله امیرآباد شمالی و شمال غربی محله یوسف‌آباد قرار دارد و از شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از غرب به خیابان کارگر شمالی و بزرگراه چمران، و از شرق به بزرگراه کردستان و خیابان شیخ بهایی جنوبی محدود می‌شود، از جمله محله‌های تهران است که بر اساس گزارش‌هایی که در طول سال‌ها از سوی شورایاری محله به مدیریت شهری انعکاس داده می‌شد، اهالی این محله همواره از وضعیت مخازن زباله ناراضی بودند. 

ستاد هماهنگی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران در یکی از گزارش‌های تحویل و تحول محله والفجر علاوه بر وضعیت نامناسب مخازن زباله، به دپوی زباله فوریت‌های ۱۳۷ در مکانی روبروی خیابان ایرانشناسی اشاره کرده و به دلیل مسائل زیست محیطی آن و بوی تعفن و ظاهری زشت که در محدوده ایجاد کرده و به معضل و چالش کل محله تبدیل شده بود، خواستار تغییر مکان دپوی زباله فوریت‌های ۱۳۷ شده بودند.

در همه این سال‌ها، یکی از محل‌هایی که محل هجوم کتفی‌ها یا همان زباله‌گردها برای جستجو در مخازن مکانیزه زباله بوده، همین شهرک والفجر بود که مشکلاتی را برای این محله همانند خیلی از نقاط تهران ایجاد کرده بود به طوری که جستجوی کتفی‌ها در زباله‌ها باعث پخش زباله‌ها در کف خیابان و کثیفی معابر می‌شد.   

اما با اقدام شهرداری منطقه شش تهران برای اجرای طرح کاپ (حذف مخازن فعلی زباله و جایگزینی مخازن سه گانه) در شهرک والفجر، تمامی مخازن مکانیزه سطح محدوده شهرک والفجر جمع‌آوری و دیگر بساط حضور کتفی‌ها از محله شهرک‌نشین قلب پایتخت جمع شد. این محله با جمعیتی معادل حدود ۲۲ هزار نفر دارای مساحتی بالغ بر ۲ میلیون مترمربع محاسبه است که ۳ بزرگراه مهم همت، حکیم و چمران در مجاورت آن قرار دارند.

محمدرضا اخلاصی، رئیس اداره مدیریت پسماند منطقه ۶ ضمن تاکید بر این موضوع که کتفی‌ها یا همان زباله‌گردها یکی از معضلات مهم در شهر تهران هستند، گفت: این افراد به منظور کسب درآمد با جستجو در مخازن مکانیزه و جداسازی پسماند ارزشمند، ضمن ریخت‌وپاش زباله‌ها در سطح معابر، هم منظر شهری را خراب می‌کنند و هم باعث انتقال انواع بیماری‌ها می‌شوند.

رئیس اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه ۶ تهران در این باره گفت: پس از توزیع مخازن تفکیک تر و خشک در تمامی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و ... در سطح شهرک والفجر از ابتدای هفته، مخازن مکانیزه جمع‌آوری شد. از این پس جمع‌آوری زباله تر فقط طبق زمان‌بندی اعلام شده در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ساعت ۲۰ تا ۲۳ انجام خواهد شد.

وی در رابطه با پسماند خشک ساکنین شهرک والفجر نیز افزود: شهروندان می‌توانند از سه طریق پسماند خشک خود را از منزل و یا محل کار خارج کنند. خودروهای ملودی که روزهای شنبه و چهارشنبه از ساعت ۲۰ الی ۲۳ در کوچه‌ها حضور پیدا می‌کنند یکی از این روش‌ها است. همچنین از طریق اپلیکیشن زرپلاس که با نصب این اپلیکیشن شهروندان این شهرک می‌توانند علاوه بر تحویل پسماند خشک از خدمات آن نیز استفاده کنند.

به گفته اخلاصی، یک غرفه بازیافت نیز در خیابان نهم محله والفجر و جنب سرای محله مستقر است که شهروندان می‌توانند در قبال پسماند خشک تحویلی، وجه نقد و یا مواد شوینده دریافت کنند.

شهرک والفجر یکی از شهرک‌های شمال منطقه شش تهران است که در دهه ۶۰ بنا شده ‌است. طبق تقسیمات شهرداری تهران، این شهرک در منطقه ۶ شهرداری، ناحیه ۶، در ضلع شمالی محله یوسف آباد-امیرآباد واقع است. بافت شهرک والفجر را می‌توان در نگاه کلی به سه بخش مناطق مسکونی تعاونی‌ساز، مناطق مسکونی شخصی‌ساز و اماکن عمومی تقسیم کرد.

کد خبر 550502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha