شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

برخی کشاورزان به دلایل مختلف نارنگی‌های خود را پیش از رسیدن می‌فروشند و آنچه به بازار می‌رسد نارنگی کال و نارس رنگ‌شده است که کارشناسان معتقدند می‌تواند به سلامت مردم آسیب بزند.

نارنگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مرکبات جزء جدانشدنی اقتصاد مازندران است و حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی مازندرانی‌ها به باغداری اختصاص دارد. مرکباتی چون نارنگی و پرتقال از پرطرفدارترین میوه‌هایی است که معمولا باغداران رغبت بیشتری برای تولید آنها دارند. از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات در ۲۵ هزار هکتار نارنگی تولید می‌شود؛ میوه‌ای که ابتدا نوبرانه است و گران و به تدریج قیمت آن کم می‌شود. موضوعی که این روزها در فضای مجازی حرف و حدیث‌های فراوان به وجود آورده، فروش نارنگی‌های کال و نارس است که در بازار رنگ‌شده دست مردم می‌رسد.

کشاورزان می‌گویند بسیاری از دلالان با قیمت‌های مناسب نارنگی‌های نارس یا در آستانه رسیدن را می‌خرند و با گازهای مختلف چون اتیلن رنگ می‌زنند و می‌فروشند. در نهایت کار به جایی رسید که جهاد کشاورزی مازندران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از کشاورزان خواست مرکبات نرسیده خود را به دلالان نفروشند. البته رنگ‌آمیزی مرکبات موضوع جدیدی نیست و هر سال دیده می‌شود اما باید مسئولان برای پایان این چالش اقدام کنند.

حسین صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی ساری چندی پیش گفته بود متاسفانه این موضوع در مازندران به طرز وسیع اتفاق می‌افتد. وی به این نکته نیز اشاره کرده بود ک، درست چیدن میوه وقتی است که شاخص طبع که ترکیبی از اندازه گیری میزان قند و اسیدیته محصول است، مناسب باشد. در واقع زمانی باید برای چیدن میوه اقدام کرد که میزان قند آن به اندازه کافی افزایش یافته و میزان ترشی هم به انداه کافی کم شده باشد. ترکیب این دو باید در حد تعادل قرار داشته باشد و این امر بهترین زمان برداشت میوه از نظر مصرف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی ساری خاطرنشان کرده بود متاسفانه برخی افراد در یک مرحله پوست میوه مرکبات را با استفاده از گاز اتیلن تغییر می‌دهند و از سبز به زرد تبدیل می‌کنند، در حالی که هنوز قند آن محصول افزایش نیافته و در عمل آن میوه ترش‌مزه است. صادقی به این نکته نیز اشاره کرده بود که باید میان میوه زودرس و زود چیدن میوه تفکیک قائل شد، در تمامی ارقام سه میوه زودرس، میان‌رس و دیررس وجود دارد و باید نسبت به آن توجه بیشتری کرد.

متاسفانه برخی سودجویان برای کسب منفعت بیشتر با مواد شیمیایی برخی میوه‌ها از جمله نارنگی را رنگ می‌کنند. این در حالی است که پژوهشگران معتقدند استفاده از هر گونه رنگ یا ترکیب شیمیایی روی سطح میوه دارای پیامدهای منفی در سلامت انسان و محیط زیست است.

کد خبر 550496
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha