این روزها که بسیاری از خانه نشین شده اند و از خانه کار می‌کنند بیرون از خانه هم نمی‌روند، فرصت خوبی است برای امتحان کارهایی که شاید به دلیل مشغله‌های روزمره کمتر سراغشان می‌رفتیم.

گل و گیاه

آشتی با گل و گیاه و کشت گونه‌های نایاب گیاهی یکی از این کارهاست. «مهناز فلاحی» همسایه فعال و طبیعت دوست ما در محله هفت چنار در پازل دهم پایتخت از این فرصت برای پرورش بنفشه آفریقایی در خانه استفاده کرده است. تلاش‌های خانم فلاحی برای کشت این گیاه آفریقایی نتیجه داده و در حال حاضر بخشی از خانه اش را به پرورش این گیاه اختصاص داده است؛ گیاهی که به گفته خانم همسایه در این روزهای پر تنش کرونایی در ایجاد آرامش روانی میان اعضای خانواده موثر است.

«مهناز فلاحی» از اهالی محله هفت چنار است که از سال ۸۷ با حضور در کلاس‌های مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بوستان نیلوفر از علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه آپارتمانی شد. او در این باره می‌گوید: «مادرم ساکن محله هفت چنار در حوالی بوستان نیلوفر بود و من در کرج زندگی می‌کردم، اما برای شرکت در کلاس‌ها هفته‌ای چند بار به تهران می‌آمدم. تا این که سال ۹۲ از کرج به تهران کوچ کردم و در محله هفت چنار ساکن شدم و به صورت مستمر در کلاس‌ها شرکت کردم. بر اساس دوره‌های آموزشی، کاشت و تکثیر گیاهان مختلفی را تجربه کردم. در پرورش و تکثیر بیشتر گیاهان موفق بودم. حتی گیاهان نادری را هم که نگهداری از آنها در فضای آپارتمانی کار سخت یا  غیرممکنی بود، پرورش دادم.» به گفته همسایه ما، حضور در دوره‌های آموزشی مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز بوستان نیلوفر بهترین فرصت برای آزمون و خطا در پرورش و تکثیر گیاهان مختلف بود: «چون در این دوره‌ها می‌توانستم مستقیم و بی‌واسطه از راهنمایی کارشناسان استفاده کنم و همین به افزایش میزان اطلاعات و دانشم در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه کمک کرد.»

مهناز فلاحی/ ساکن محله هفت چنار
  •  گیاهان آفریقایی، کنج اتاق

بنفشه آفریقایی یکی از همین گیاهان نادری است که «مهناز فلاحی»   کاشتش را در این روزهای کرونایی در خانه تجربه کرده است؛ تجربه موفقی که باعث شد این گیاه خوش آب و رنگ آفریقایی مقیم کنج اتاق خانه شود. همسایه طبیعت دوست ما درباره فوت و فن تکثیر  این گیاه سرسخت آفریقایی توضیح می‌دهد: «اسفند گذشته تصمیم به کشت بنفشه آفریقایی در خانه گرفتم. همسرم برای پرورش این گیاه یک استند ساخت و برای تأمین نور مورد نیاز بنفشه داخل این استند با لامپ‌های (MFD) نورپردازی شد. این گیاه به روش قلمه‌زنی تکثیر می‌شود. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است که خاک کاملاً خشک شده و گل بنفشه احتیاج زیادی به آب داشته باشد. اگر هنوز خاک خیس است، به گیاه آب ندهید. با لمس کردن خاک می‌توانید از خشکی آن مطمئن شوید. یکی از روش‌های آبیاری این گیاه از طریق زیر گلدانی گود است. در این روش    زیرگلدانی را از آب پر کنید. بعد از ۱۵ دقیقه آب از راه منفذ کف گلدان جذب خاک می‌شود. بعد آب اضافی زیر گلدانی را خالی کنید. روی برگ‌ها به هیچ وجه نباید آب ریخته شود.»
 بهترین خاک برای پرورش بنفشه آفریقایی ترکیبی از خاک ‌برگ و خاک پرلیت‌دار است. فلاحی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «البته من برای کشت گیاه از خاک کوکوپیت که از غشای نارگیل است هم استفاده می‌کنم و همچنین گیاه را در گلدان‌های کوچک استکانی نگهداری می‌کنم.»

کد خبر 550404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha