اصطلاح جنگ اطلاعاتی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۵ میلادی مورد استفاده قرار گرفت و کشورهای پیشرفته در زمینه تکنولوژی به اهمیت آن پی بردند و تلاش کردند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آن را بکار ببرند؛ اما این جنگ اطلاعاتی در دفاع مقدس در بیشتر عملیات‌های جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل ممکن پیاده شد.

شهید منوچهر رضایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هر جنگی هر نیرویی که بخواهد به پیروزی برسد باید فرآیند اطلاعات و عملیات را رعایت کند. جنگ اطلاعاتی در هر نبردی بسیار مهم است و به قطعیت می توان گفت اگر یک ارتش در زمینه اطلاعاتی موفق عمل کند می تواند در زمینه عملیات هم به پیروزی برسد.

اصطلاح جنگ اطلاعاتی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۵ میلادی مورد استفاده قرار گرفت و کشورهای پیشرفته در زمینه تکنولوژی به اهمیت آن پی بردند و تلاش کردند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آن را بکار ببرند؛ اما این جنگ اطلاعاتی در دفاع مقدس در بیشتر عملیات های جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل ممکن پیاده شد.

یکی از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس و دوران پسا انقلاب؛ شهید منوچهر رضایی زنگنه بود که کاری کرد کارستان؛ شاید باورش هنوز هم بعد از چهل سال سخت باشد؛ اما منوچهر در یک کار اطلاعاتی بی نقص وارد مرکزیت حزب تروریست دموکرات شد. حضور این پاسدار در مرکزیت حزب دموکرات باعث شد که سپاه پاسداران به اطلاعات با ارزشی از درون تشکیلات ضدانقلاب دست یافته و ضربات سختی به آنها وارد کند.

شهید منوچهر رضایی زنگنه در بیست‌وهشتمین روز اردیبهشت‌ماه ۳۸ در استان کرمانشاه به دنیا آمد. منوچهر تا اخذ مدرک دیپلمِ بازرگانی در همان شهر زندگی کرد؛ همزمان که درس می خواند؛ در مغازه پدرش هم کار می‌کرد و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزه علیه نظام شاهنشاهی به عضویت یک گروه ضربت در آمد.

منوچهر قصه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و از قضا با گوهرشناس آن روزهای سپاه شهید محمد بروجردی فعالیت کرد. شهید زنگنه در درگیری‌های کردستان ضربات مهلکی به ضدانقلاب زد و هنگامی که به دستور «هیأت حُسن‌نیت» نیروهای انقلاب و سپاه مجبور به ترک منطقه شدند، منوچهر به دستور و با هدایت شهید محمد بروجردی به داخل تشکیلات ضدانقلاب (حزب دموکرات کردستان) نفوذ کرد و تا جایی پیش رفت که هدایت یکی از مراکز عملیاتی تیپ حزب دموکرات را به عهده گرفت و «سرپل» شد. نکته جالب این است که او پس از چندین ماه حضور در حزب دموکرات توسط سپاه پاسداران دستگیر شد؛ به گونه‌ای که وقتی منافقین به عامل شکست‌های پی در پی شان آگاه شدند، قبل از اقدامات آنان منوچهر رضایی از منطقه گریخت و خود را به نیروهای خودی رساند. 

در آن زمان به علت داشتن کارت حزب توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد که شهید بروجردی با شنیدن خبر دستگیری وی، در محل حاضر شد و او را آزاد نمود.

دموکرات و کوموله بعد از پیوستن منوچهر رضایی به سپاه پاسداران از او خواستند که مجدد به تشکیلات آنان برگردد و حتی به او وعده دادند که بهترین امکانات را در کشورهای اروپایی برای او فراهم کنند، ولی او قبول نکرد. آنجا بود که حزب دموکرات بعد از نا امید شدن، برای آوردن سر او جایزه تعیین کرد و برای هر کیلو وزن بدنش مبلغ ۲۰۰/۰۰۰ ریال در سال ۱۳۵۹ جایزه تعیین نمود.

منوچهر حتی به فرماندهی سقز هم رسید و تعداد قابل توجهی از سران حزب دموکرات را دستگیر کرد. رضایی زنگنه همچنین به همراه شهید شیرودی و دیگر خلبانان هوانیروز حملات شدیدی را علیه ضدانقلاب سازمان داد و باعث هلاکت جمعی از آنان و وارد شدن خسارت سنگینی به تجهیزات و اماکن آنها شد.

سرانجام مهرماه  سال ۵۹ فرا رسید و شهید رضایی زنگنه به همراه چند تن از ماموران اطلاعات برای دستگیری تعدادی از عناصر ضدانقلاب حزب دموکرات عملیاتی را پایه‌ریزی می کنند. منوچهر در کمین نیروهای دشمن گرفتار می شود و پس از جنگ و گریزی طولانی به وسیله تک تیرانداز دشمن مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و به شهادت می‌رسد.

کد خبر 550312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • محمدصالح سوری IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    روحش شاد و یادش گرامی
  • نامت IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    79 17
    از 38 تا 59 میشه 21 سال؟
  • بینام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    خدا رحمت کنه شهید رضایی و تمام شهدای این سرزمین را که برای استقلال این کشور از جان خود گذشتن،،،مرگ و لعنت خدا بر تمام منافقین کور دل و وطن فروش
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      45 5
      پس چند سال
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    73 30
    روحشان شاد
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      82 9
      روح همه ی شهدا شاد قرین رحمت الهی
    • هیبه مجیدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      86 16
      اروپاییها وامریکاییها از سربازان ترسو قهرمان پوشالی میسازند ودر قالب فیلم های هالیودی به خورد جوانان دنیا میدهند بعد قهرمانان ما سالهاست گمنام می مانند الگوی جوانان ما باید ان بی دینها باشند؟؟؟ اینها تاریخ ملی ما هستن افتخار ما هستن به گردن ما حق دارند کجان صاحبان قلم واندیشه؟؟؟!! درود بر قهرمانان بی نام ونشان
  • محمدامین بگشیری IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    به احترام قامت بلندتان قیام میکنم درود خدابر تمام شهدای بزرگوارانقلاب ونیز شهدای جلیل القدر مدافع حرم بالاخص علمدارشهدای انقلاب ومدافعان حرم مالک اشترزمان سرداررشید حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه ودرود وسلام خداوندبرهبر عظیم الشان وحکیم کشتی انقلاب مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی،خاک پاک قدوم شما شهدای عزیز سرمه چشممان
  • آرش کمانگیر ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    روحش شاد راهش پر رهرو
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    68 26
    روحت شاد قهرمان وطن
  • مهدی رستمی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    62 17
    نام و یاد شهید بزرگوار جاویدان
  • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    65 35
    تا زمانی که نظام به یک مدیریت درست نرسد معلوم نیست که آنها آنچه که در گذشته انجام داده ا ند درست باشد.
  • مهدی صادقی یامچی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    57 47
    سلام .بخداشرمنده خون شهیدان ایران اسلامی هستیم .وای برماچگونه درقیامت جواب خون آنهارا میدهیم .
  • مرتضی قندی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    52 27
    روحش شاد و قرین رحمت الهی و راهش مستدام تا انقلاب منجی عالم بشریت مهدی صاحب الزمان وگل بی بدیل وزیبای نرگس
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    55 17
    بنام خدا ؟ وقتی از کسی که به شهادت رسیده یا از دوران جنگ تحمیلی گفته میشه بیاد لحظه های شیرین و صداقت و رشادت رزمندگان می افتند خیلی دلم تنگ میشه.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    53 29
    با این سن کمش چه قهرمان و شجاعی بوده روحت شاد قهرمان
  • خ PL ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    61 10
    لعنت بر کسانی که در هر پست و مقامی هستن بر این مردم و شهدا خیاتت می کنن فقط هر جا منفعتی براشون داشته باشه خودشون به مردم و شهدا می چسبونن
  • وثوقی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    72 22
    تنها راه نجات کشور زنده نگه داشتن افکار شهیدان وپرورش جوانان با اخلاص است.تا مفسدانی که متاسفانه از خون شهیدان برای پیشبرد کارهای پلیدشان استفاده میکنند به دار مجازات سپرده شوند روح این شهید بزرگوار قرین رحمت باشه