جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

صادرات میگو از استان گلستان ۳۳ میلیون دلار ارزآوری دارد و با تکمیل ظرفیت تولید فازهای یک و دو مجتمع گمیشان تولید میگو در استان به بیش از ۶ هزار تن می‌رسد.

میگو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تولید انبوه میگو در گلستان از سال ۹۰ با بهره‌برداری از بخشی از فاز نخست مجتمع گمیشان آغاز شده و امسال در دهمین سال تولید انبوه محصول قرار دارد. سال گذشته بیماری لکه سفید به مزارع پرورش میگوی استان خسارت زد اما با رعایت پروتکل‌ها تاکنون مزارع عاری از بیماری بوده و امید است پرورش امسال بدون بیماری به پایان رسد. امسال پیش‌بینی می‌شود بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن میگو تولید و برداشت شود و سال آینده تولید به بیش از پنج هزار تن می‌رسد.

سیدجواد قدس علوی، مدیر کل شیلات گلستان با این توضیح که در صورت تولید پنج هزار تن میگو در سال آینده ۸۵ درصد آن (حدود چهار هزار تن) صادر می‌شود، اضافه کرد: هم‌اکنون میگوی گلستان به پنج یا شش کشور دنیا از جمله چین، کره، روسیه و چند کشور اروپایی صادر می‌شود. صادرات از مرزهای جنوبی ۲۶ روزه انجام می‌شود و با فراهم شدن زمینه صادرات میگو از طریق گمرک و راه‌آهن اینچه برون می‌توان ۸ روزه میگو را با واگن یخچالدار به چین صادر کرد.

وی تصریح کرد: مجتمع میگوی گمیشان در دو فاز ۴ هزار و ۶ هزار هکتاری اجرا می‌شود و در صورت تکمیل زیرساخت‌های اصلی از محل اعتبارات دولتی و زیرساخت‌های فرعی و مزارع پرورشی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فاز یک (۴ هزار هکتاری) سال ۱۴۰۱ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. با تکمیل فاز یک مجتمع میگوی گمیشان تا سال ۱۴۰۱ سالانه ۶ هزار و ۹۰۰ تن میگو در گلستان تولید و با صادرات پنج میلیون و ۵۰۰ تنی این محصول حداقل ۳۳ میلیون دلار ارز عاید استان می‌شود.

کد خبر 550215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha