پژوهشگران قصد دارند کارآزمایی بالینی یک واکسن کرونای ساخته بوسیله شرکت چینی کان‌سینو را با تجویز دوز دوگانه آن شروع کنند.

CanSino

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این واکسن به نام Ad5-nCoV نام دارد، با تجویز به صورت یک دوز منفرد در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی در کشورهای پاکستان و روسیه است. همچنین این واکسن بالقوه برای استفاده در ارتش چین مجوز گرفته است.

دانشمندان ابراز نگرانی کرده بودند، واکسن Ad5-nCoV که از یک آدنوویروس عامل سرماخوردگی برای انتقال رمزهای ژنتیکی کروناویروس استفاده می‌کند، تاثیربخشی کافی را نداشته باشد.

در مقابل، شرکت کان‌سینو، سازنده این واکسن با اشاره به داده‌های به دست آمده از کارآزمایی مرحله دوم تک دوز واکسن می‌گوید، شاهدی وجود ندارد که ایمنی قبلی افراد نسبت به این آدنووویروس توانایی Ad5-nCoV را برای ایجاد آنتی‌بادی نسبت به کروناویروس جدید مختل کند.

پژوهشگران چینی با توجه به تجربه قبلی‌شان در استفاده از این آدنوویروس عامل سرماخوردگی برای ساختن واکسن ابولا تزریق یک دوز اضافی واکسن Ad5-nCoV ممکن است بتواند پاسخ ایمنی شدیدتری را ایجاد کند.

کارآزمایی بالینی جدید مرحله اول استفاده از دو دوز این واکسن نتایج آن اخیرا ثبت شده است، نشان‌دهنده بی‌خطر بودن این شیوه استفاده از واکسن و توانایی آن برای ایجاد پاسخ ایمنی است.

این پژوهشگران در مرحله بعدی آزمایش این شیوه تجویز دو دوزی واکسن،  قصد دارند ۱۶۸ فرد بزرگسال سالم داوطلب را وارد آزمایشی کنند که تخمین زده می‌شود در ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) در شهر ووهان در چین شروع شود.

کد خبر 550214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha