تصاویر ماهواره‌ای از داخل مرزهای کره شمالی بیانگر آن است که کیم جونگ-اون پس از حدود دو سال در رژه ارتش در روز ۱۰ اکتبر از یک سلاح تازه رونمایی یا یک موشک پیشرفته آزمایش می‌کند.

كيم جونگ اون رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، تمرین‌های نظامی نیروهای کره شمالی از مدت‌ها پیش در ابعاد گسترده آغاز شده و به نظر می‌رسد یک رژه بزرگ همزمان با ۷۵ سالگی حزب کارگران برگزار خواهد شد. گفته می‌شود کیم جونگ-اون در این مراسم از بزرگ‌ترین موشک کره شمالی رونمایی خواهد کرد که اولین مورد از سال ۲۰۱۸ به بعد است.

از سوی دیگر، انتشار تصاویر ماهواره‌ای از یک پایگاه نظامی تولید زیردریایی در کره شمالی نشان می‌دهد شاید این کشور بخواهد در آینده نزدیک یک موشک بالستیک در این منطقه آزمایش کند. مقام‌های نظامی کره جنوبی از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند و کارشناسان دستیابی پیونگ‌یانگ را به فناوری پرتاب موشک از زیردریایی بسیار نگران‌کننده ارزیابی کرده‌اند. چرا که ردیابی این موشک تا پیش از لحظه پرتاب تقریبا ناممکن یا بسیار سخت است.

برخی معتقدند تحرک‌ها در کارخانه نظامی کشتی‌سازی مربوط به بازسازی خرابی‌های ناشی از سیل و توفان است و وون ایل-چون که گزینه فرماندهی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی است می‌گوید بلافاصله پس از پایان بازسازی‌ها، کره شمالی به احتمال زیاد آماده آزمایش یک موشک بالستیک از زیردریایی خواهد شد. هر چند وزیر دفاع آینده سئول بر این باور است به دلیل فرصت کم، ارتش کره شمالی نمی‌تواند کمی پس از بازسازی آماده انجام دادن آزمایش موشکی شود.

کره شمالی از ۲۰۱۷ آزمایش موشکی انجام نداده است؛ رویکردی که دانلد ترامپ آن را یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای خود می‌داند. با این حال، دستور کیم جونگ-اون برای پیگیری یک آزمایش موشکی در اکتبر ۲۰۱۹ واکنشی از سوی رئیس جمهوری آمریکا در پی نداشت. گفته می‌شود رهبر کره شمالی تابستان گذشته دستور ساخته شدن پیچیده‌ترین زیردریایی نظامی این کشور را صادر کرده و قصد دارد اندکی پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا قدرت پرتاب موشک آن را آزمایش کند.

هر چند آزمایش موشکی از زیردریایی صرفا یک اقدام دست‌گرمی است و نمی‌تواند تهدید جدی و مستقیم آمریکا باشد اما تلاش برای تجهیز موشک‌های آن به کلاهک‌های هسته‌ای فشار را بر سران واشنگتن افزایش می‌دهد. گفتگوهای آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ از مدت‌ها پیش متوقف شده و کیم جونگ-اون دست‌کم تا پیش از مشخص شدن رئیس جمهوری آینده ایالات متحده قصد ندارد سر میز مذاکره بازگردد.

کد خبر 550209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ارش IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 8
    بستنی
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    10 5
    دمش گرم. جواب موشک باید موشک باشه.