تا چند دهه پیش «افجه» مهم‌ترین روستای منطقه لواسان به شمار می‌رفت و نخستین مدارس و نخستین خیابان‌های لواسان در این روستا شکل گرفت.

گیلاس1

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی: افجه از معدود روستاهای شمیران است که با وجود نداشتن آب لوله‌کشی شهری، لوله‌کشی آب مستقلی دارد که با هزینه و تلاش اهالی روستا تهیه شده است و آب چشمه‌های بالادست کوه‌های شمیران را به این روستا منتقل می‌کند. تابستان‌های خنک روستا و کوچه‌باغ‌های سرسبزش، فصل برداشت محصولات باغی و کشاورزی مثل گیلاس، سیب، گردوو گندم است. در اغلب خانه‌های قدیمی این روستا آب قنات روان است و صدای پای آب در کوچه‌پسکوچه‌های پرشیب آن قطع نمی‌شود. افجه تابستان را با چیدن گیلاس آغاز می‌کند و با برداشت محصول گردو از درختان پرثمرش به پایان می‌رساند.

طبیعت‌گردان و کوهنوردان، افجه را با نام دشت هویج به خاطر می‌آورند؛ دشتی که در میان اهالی روستا به «دشته» معروف است و از قرن‌ها پیش در آن سبزیجات و هویج کاشته می‌شد.
نخستین روستای گردشگری تهران و شمیران از امکانات حداقلی برای گردشگران بهره‌مند نیست و جای اقامتگاه و امکانات بهداشتی و رفاهی و جاده مناسب در این روستا خالی است. اهالی روستا از رها شدن زباله در کنار جوی‌ها گلایه‌مندند.
با وجود 90‌درصد بافت فرسوده، طرح هادی روستا فرصت نوسازی را از بسیاری از اهالی گرفته و مجوز ساخت‌وساز نداشتن از مهم‌ترین مشکلات این روستای لواسان است.
حمام دوره صفویه، سقاخانه قدیمی و درخت چنار تنومندی که 3 دهه پیش قصابی روستا در دل آن قرار داشت از دیدنی‌های روستای افجه است.
«آبچه» نام قدیمی روستای افجه است. این روستا به دلیل وجود جویبارهای بسیار به این نام شهرت پیدا کرده و در حوزه آبریز سد لتیان قرار دارد.

کد خبر 549788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha