استاندار کردستان از بی‌تفاوتی‌ها درباره ظرفیت مهم زیست‌محیطی دریاچه زریوار به شدت انتقاد کرد و گفت: همواره در مورد این دریاچه و ساماندهی آن صحبت می‌شود ولی توجه جدی به موضوع نشده است.

زريوار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تالاب زریوار مریوان با اینکه یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های آب شیرین جهان به شمار می‌رود، ولی در طول زمان بی‌مهری‌های زیادی به خود دیده است و اختصاص نیافتن اعتبارات طرح نجات زریوار مریوان حیات آن را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

 استاندار کردستان در آخرین جلسه ستاد نجات بخشی دریاچه زریوار مریوان با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش زریوار با رویکرد زیست محیطی می‌تواند به عنوان یک پتانسیل قوی در توسعه استان مورد بهره برداری پایدار قرار گیرد، گفت: اجرای طرح گردشگری پایدار می‌تواند تالاب زریوار را به قطب صنعت گردشگری غرب کشور تبدیل کند.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: زریوار یک ظرفیت بزرگ زیست محیطی و گردشگری برای استان است ولی تلاش برنامه محور برای تحقق این مهم انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اگر در یک دهه اخیر نسبت به ساماندهی و رفع مشکلات تالاب زریوار اقدام می‌شد این تالاب می‌توانست یک منبع درآمدی پایدار برای کردستان باشد، افزود: راه نجات زریوار و کاستن از مشکلات آن به کار گرفتن بخش خصوصی توانمند و دارای برنامه است.

مرادنیا درباره اجرای برنامه‌های مختلف در راستای مدیریت جامع زریوار، بیان کرد: بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاونت مربوطه قانون حفاظت از تالاب‌ها را در مورد زریوار محقق کنند و اداره کل استان را یاری دهند تا عوامل تهدید کننده آن را رفع کند.

وی درباره حضور شهرداری و فعالیت‌های آنها طی سال‌های اخیر در محدوده گردشگری زریوار نیز گفت: شهرداری مریوان چندین سال است در محدوده مذکور حضور دارد ولی در حفظ پناهگاه حیات وحش زریوار موفق عمل نکرده که امروزه شاهد مشکلات متعدد از جمله اتلاف ناشی از سو مدیریت پسماند و پساب در آنجا هستیم.

احصای ۲۶ پروژه اجرایی برای ساماندهی تالاب بین‌المللی زریوار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز درباره آخرین برنامه‌های این سازمان برای خارج کردن وضعیت دریاچه زریوار از بحران، از احصای و پیشنهاد ۲۶ پروژه اجرایی برای ساماندهی و توسعه پایدار در تالاب بین‌المللی زریوار خبر داد و گفت: این برنامه بعد از حدود چهار سال برگزاری جلسات و کارگاه‌های مشورتی با حضور کلیه گروه‌های ذینفع و توسط کارشناسان مرتبط احصای و پیشنهاد شده است.

فریبا رضایی اظهار کرد: این برنامه توسط دستگاه‌های ذیربط شامل سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت آبفا بر اساس قوانین و مقررات محیط زیست با تعیین برآورد هزینه و اعتبار مورد نیاز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تالاب زریوار به عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، افزود: متولی اصلی این تالاب سازمان حفاظت محیط زیست است و با اجرای یک طرح پایلوت بر اساس قوانین و مقررات زیست محیطی بخش گردشگری آنکه فعالیت‌ها در آنجا بسیار حساس بوده و هرگونه بی مبالاتی در محدوده مذکور، کاسه آبی را دستخوش تغییرات جبران ناپذیری می‌کند، ساماندهی خواهد شد.

کد خبر 549773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha