مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

بیماری گرفتگی عروق کرونر یا همان CAD به عنوان رایج ترین نوع از بیماری های قلبی شناخته می شود. گاهی اوقات اصطلاحات دیگری نظیر بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری ایسکمیک قلب نیز برای CAD در نظر گرفته می شوند.

image_2c2baf27d89df8bdbfe738f4cc1cb767d122d5a5.jpg

برای برخی افراد، اولین نشانه از بیماری عروق کرونر، حمله قلبی است. بنابراین مراجعه به موقع به پزشک متخصص قلب و عروق می تواند، خطر سکته قلبی را در شما کاهش داده و یا از بین ببرد.

چرا دچار گرفتگی عروق می شویم؟

بیماری عروق کرونر در اثر انباشته شدن پلاک در دیواره شریان های خونی بدن، به وجود می آید. این شریان ها یا عروق، مسئول انتقال خون میان قلب و دیگر نواحی بدن هستند.

پلاک های انباشته شده در عروق خونی شامل کلسترول و دیگر مواد عروق خونی می شوند. با انباشته شدن این مواد در دیواره عروق خونی بدن، شاهد تنگ شدن مسیر انتقال خون در بدن خواهیم بود. در نتیجه گردش خون محدود شده و در برخی موارد به شکل کامل، مسدود می شود. به این پروسه تصلب شریان یا آترواسکلروز گفته می شود.

اضافه وزن، عدم فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و تنباکو از جمله مواردی هستند که ریسک بروز بیماری عروق کرونر را افزایش می دهند. داشتن تاریخچه خانوادگی بیماری های قلبی نیز ریسک بروزاین بیماری را بالا می برد. به خصوص اگر اعضای خانواده شما سابقه بیماری قلبی قبل از ۵۰ سالگی را داشته باشند.

جهت مشخص شدن ریسک وجود بیماری عروق کرونر، ممکن است که متخصص قلب و عروق شما بخواهد که فشار خون، کلسترول و سطح قند خون شما را اندازه گیری کند.

علائم گرفتگی عروق قلب چیست؟

آنژین یا همان درد و ناراحتی در قفسه سینه یکی از رایج ترین علائم بیماری عروق کرونر است. آنژین زمانی به وجود می آید که پلاک تا حد زیادی در داخل شریان های خونی انباشته شود و در نتیجه عروق قلبی تنگ شده باشند.

برای بسیاری از افراد، اولین سر نخ از وجود داشتن بیماری عروق کرونر در بدن، حمله قلبی است.

شریان های خونی تنگ و کوچک، منجر به بروز درد قفسه سینه می شوند و دلیل این موضوع نیز مسدود شدن جریان خون به سمت عضله قلب و دیگر نواحی بدن است.

همانطور که گفتیم، حمله قلبی اولین سر نخ افراد در ابتلا به گرفتگی عروق قلب است. از جمله علائم حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد قفسه سینه یا ناراحتی در این ناحیه
  • ضعف، حس سبکی سر، حالت تهوع (حس مریض بودن و سنگینی در معده) یا عرق سرد
  • درد و ناراحتی در دست ها یا شانه
  • تنگی نفس

گرفتگی عروق قلبی می تواند در مرور زمان منجر به تضعیف عضله قلب شود که نتیجه آن، نارسایی قلبی می باشد. در بیماری نارسایی قلبی، عضله قلب شما دیگر توانایی پمپاژ خون و اکسیژن کافی به نواحی مختلف بدن را ندارد.

بیماری عروق کرونر چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر در خطر ریسک بالایی از بیماری قلبی هستید و یا علائم خاصی را تجربه می کنید، دکتر قلب و عروق می تواند به کمک آزمایش های مختلف، بیماری عروق کرونر را در شما تشخیص دهد.

1-نوار قلب (ECG یا EKG)

این آزمایش میزان فعالیت الکتریکی، ضربان و ریتم تپش قلب فرد را اندازه گیری می کند.

2- اکوی قلب

در اکوکاردیوگرام از امواج سونوگرافی جهت تولید تصاویری از قلب استفاده می شود.

3-تست ورزش (استرس)

در تست ورزش، حین راه رفتن بر روی یک تردمیل ضربان قلب شما اندازه گیری می شود. این کار به تشخیص کارکرد درست و سالم بودن قلب در حین پمپاژ خون بیشتر به ارگان ها کمک می کند.

4-تصویر ایکس ری قفسه سینه

از اشعه ایکس ری جهت تولید تصاویری از قلب، ریه ها و دیگر ارگان های قفسه سینه استفاده می شود.

5- آنژیوگرافی

به کمک آنژیوگرافی قلب در واقع درون عروق خونی جهت پیدا کردن پلاک و هرگونه انسداد بررسی خواهد شد. آنژیو با وارد کردن لوله باریک و انعطاف پذیری به نام کاتتر از طریق کشاله ران و یا شریان دست، انجام می شود. در این آزمایش، تصاویری واضح از رگ های قلبی و انسداد احتمالی عروق، در اختیار پزشکان قرار داده می شود.

6-اسکن هسته ای قلب

در اسکن هسته ای، با تزریق یک ماده ی رادیواکتیو بی خطر در واقع میزان خونرسانی به عضله قلب مورد بررسی قرار می گیرد. اسکن هسته ای قلب توسط دستگاه تصویر برداری و در دو فاز استراحت و استرس انجام می شود.

مراقبت های لازم در بیماری عروق کرونری

توانبخشی قلب به بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از مشکلات جدی در آینده کمک می کند. توانبخشی قلب برنامه ای است که شامل کنترل موارد زیر می شود:

  • فعالیت و تحرک بدنی
  • آموزش در زمینه زندگی سالم از قبیل داشتن رژیم غذایی سالم (نمک و چربی کمتر)
  • مصرف دارو هایی جهت درمان فاکتورهای ریسکی بیماری عروق کرونر نظیر کلسترول بالا، فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم طبق دستور پزشک
  • ترک سیگار و دخانیات
  • مشاوره جهت پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس و بهبود سلامت روان افراد

اگر دچار درد قفسه سینه و یا گرفتگی عروق قلبی هستید، حتما می بایست تحت نظر دکتر قلب باشید. برای مشاوره و پرسش از دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drhsnajafi.com/faq

علاوه بر این، چنانچه به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان مراجعه حضوری به کلینیک فوق تخصصی قلب را ندارید، می توانید از طریق ویزیت آنلاین با دکتر نجفی متخصص قلب در ارتباط باشید. ایشان شخصا با شما تماس خواهند گرفت. برای گرفتن ویزیت آنلاین روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drhsnajafi.com/visitonline

کد خبر 549757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha