انجام آنژیوگرافی درمانی غیر اورژانسی به دلیل نبود جراح قلب در تنها مرکز جراحی قلب استان کردستان در بیمارستان توحید سنندج به طور کامل متوقف شده است.

اتاق عمل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، تنها مرکز جراحی قلب استان کردستان واقع در بیمارستان توحید سنندج که در چندسال اخیر، پذیرای بیماران زیادی از شهرستان‌های استان بود چندماهی است که از زمان شیوع کرونا انجام آنژیوگرافی درمانی غیراورژانسی در این مرکز به طور کامل متوقف شده است.

استان کردستان مدت‌هاست با معضل فقدان جراح قلب مقیم دست به گریبان است و صدیق جدیدالاسلامی،  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اذعان کرده که به دلیل فقدان جراح قلب در کردستان، انجام آنژیوگرافی درمانی غیراورژانسی در استان از زمان شیوع کرونا به طور کامل متوقف شده و علاوه ‌بر این و در اقدامی قابل تأمل و سؤال‌برانگیز، بخش جراحی قلب بیمارستان توحید هم به بیماران کووید ۱۹ اختصاص داده شده است!

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اواخر سال گذشته در نشست خبری با اصحاب‌رسانه، بیماری‌های قلبی را بیشترین علت مرگ و میر کردستانی‌ها در سال ۹۷ اعلام کرد و کمی بعد از اعلام این خبر، از ثبت یک مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در استان خبر داد.

حال از آنجا که از سویی بیشترین علت مرگ و میر کردستانی‌ها در سال ۹۷ مربوط به بیماری‌های قلبی بوده و از سویی دیگر از زمان شیوع کرونا بخش جراحی قلب بیمارستان توحید سنندج به بیماران کووید ۱۹ اختصاص داده شده، درباره مدیریت حوزه سلامت کردستان چطور باید قضاوت کرد؟

ادردآورتر از این مسله آنکه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و معاونانش بارها و بارها در همین ایام کرونایی در گفت‌وگوهای خبری خود اعلام کرده که مردم بدون ترس به مراکز درمانی مراجعه کنند حال براساس گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به‌دلیل نبود جراح قلب موارد آنژیوگرافی درمانی غیراورژانسی در استان انجام نمی‌شود!

موارد اورژانسی بدون حضور پزشک انجام می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به این سؤال که با شرایط موجود تکلیف بیماران نیازمند آنژیوپلاستی در کردستان چیست، اظهار کرد: موارد غیراورژانسی را بدون حضور جراح قلب انجام می‌دهیم، این کار قانونی است و بدون حضور جراح می‌توانیم انجام دهیم.

صدیق جدیدالاسلامی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، جراح قلب از کرمانشاه به کردستان می‌آمد و دو روز هفته در استان مستقر می‌شد و موارد آنژیوگرافی درمانی غیراورژانسی انجام می‌داد اما با آغاز شیوع کرونا، جراح غیرمقیم قلب دیگر به استان باز نگشته و انجام موارد غیراورژانسی متوقف شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به سؤالی درباره دلیل عدم بازپرداخت هزینه بیماران در این حوزه توسط بیمه هم عنوان کرد: بیمه به دلیل عدم حضور جراح قلب حاضر به بازپرداخت هزینه بیماران نیست و در این زمینه بیشتر بیمه تأمین اجتماعی حساسیت نشان می‌دهد.

 همکاری دقیق و کاملی داریم

هوشنگ فولادی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کردستان نیز در این‌باره با رد همه ادعاها در خصوص عدم همکاری بیمه تأمین اجتماعی، توضیح داد: در مواردی که بیمار، اورژانسی تشخیص و موضوع به ما ارجاع داده شده، هزینه‌ تکلیف شده در قانون را به وی پرداخت کرده‌ایم و حالا هم با وجود برخی محدودیت‌های قانونی، آمادگی داریم تا ریال آخر هزینه مواردی را که تیم درمان دانشگاه اورژانسی تشخیص بدهد، پرداخت کنیم؛ در بحث آنژیوپلاستی الکتیو (آنژیوگرافی درمانی غیراورژانسی) هم طبق دستورالعمل وزارت بهداشت که توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ما ابلاغ شده تنها در صورتی می‌توانیم هزینه را به بیمار برگردانیم که کار با حضور جراح قلب انجام شده باشد.

حال از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تأمین یک جراح قلب مقیم برای استان عاجز است نباید با انداختن توپ به زمین دیگران از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و سؤال اینجاست مسئولان دانشگاه چطور مدعی‌ هستند که در کشور کمبود نیروی انسانی در حوزه جراحی قلب وجود دارد در حالی‌که در  استان‌های همجوار کردستان مانند همدان و کرمانشاه چنین مشکلی مشهود نیست؟ ابهامی که باید رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی به‌عنوان متولی سلامت مردم کردستان پاسخ‌گو باشد.

کد خبر 549729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha