سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۵ گلخانه این استان در سال جاری ۵۴۷ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال تسهیلات برای توسعه فعالیت‌هایشان دریافت کردند.

گلخانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری سه‌شنبه ۲۵ شهریور در جلسه ستاد توسعه گلخانه‌های کردستان اظهار کرد: این میزان تسهیلات به ۶ گلخانه صنعتی به میزان ۵۴۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون ریال، یک گلخانه فصلی به میزان یک میلیارد و ۲۰ میلیون ریال و هشت گلخانه کوچک‌مقیاس به میزان ۴۷ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال پرداخت‌شده است. هم‌اکنون ۹۱ واحد گلخانه‌ای این استان شامل ۲۱ واحد صنعتی، ۶ واحد فصلی و ۶۴ واحد کوچ مقیاس برای اتمام طرح نیازمند ۸۱۲ میلیارد ریال تسهیلات هستند که بیش از ۹۰ درصد این طرح‌ها به بانک برای اخذ تسهیلات معرفی‌شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در این استان ۲۲. ۳ هکتار گلخانه وجود دارد که سالانه در این مراکز سه هزار و ۵۶۹ تن انواع محصولات ازجمله خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، توت‌فرنگی، گل و گیاهان تولید و روانه بازار می‌شود. هزینه‌بر بودن احداث واحدهای گلخانه‌ای و نوسانات قیمت نهاده‌ها ازجمله مشکلات توسعه گلخانه‌های این استان است، گفت: با توجه به عدم بخش تحقیقات فنی مهندسی گلخانه در استان لزوم فعال کردن این بخش در برای آموزش کارشناسان فنی لازم است.

وی تأکید کرد: لازم است هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های متولی اعم از واگذاری عرصه، صدور پروانه، تخصیص منابع آبی، پرداخت تسهیلات به‌منظور تسریع در انجام کار گلخانه‌ها انجام شود. امسال از محل مجوزهای صادرشده، عملیات احداث ۲۰ هکتار گلخانه آغازشده که به‌صورت میانگین از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

کردستان با داشتن بیش از یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل‌کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

کد خبر 549587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha