جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

منطقه ۱۷ فقط ۸۲۲ هکتار از پایتخت را دربرگرفته، اما جمعیتی بیشتر از ۴ برابر متوسط جمعیت شهر تهران دارد که تعداد آنها به بیش از ۲۵۵ هزار نفر می‌رسد.

جهادي ها در جبهه سلامت

همشهری آنلاین_رابعه تیموری:  این بافت جمعیتی شلوغ و درهم تنیده به امکانات و سرانه‌های متنوعی نیاز دارد که خدمات بهداشت و سلامت از مهم‌ترین آنهاست. اگر در ارزیابی سرانه‌های سلامت این منطقه جنوبی پایتخت، شاخص‌های نوع خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان، میزان پراکندگی مراکز بهداشتی و درمانی و تعداد این مراکز را مورد توجه قرار دهیم، محله سجاد به دلیل وجود بیمارستان ضیائیان از بیشترین سرانه سلامت و محله‌های زمزم و زهتابی به دلیل همسایگی با ریل آهن از کمترین سرانه بهداشتی و درمانی برخوردار هستند. محله ثامن که به تازگی به محله‌های منطقه افزوده شده نیز از سرانه‌های بهداشتی و درمانی منطقه بی‌نصیب است. در گزارش زیر به بررسی امکانات سلامت و بهداشت منطقه ۱۷ پرداخته و کمبودهای این حوزه را با زبان اعداد و ارقام بیان کرده‌ایم.  

  • مراکز سونوگرافی و رادیولوژی کم است

کمبود مراکز سونوگرافی و رادیولوژی از مشکلات مهم ساکنان منطقه ۱۷ است و بیماران برای استفاده از این خدمات مدت‌های طولانی در صف مراجعان مرکز سونوگرافی و رادیولوژی بیمارستان ضیائیان و کلینیک‌های منطقه انتظار می‌کشند.

  • تنها بیمارستان منطقه

بیمارستان ضیائیان که در محله سجاد و خیابان ابوذر واقع شده، پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیازهای درمانی ساکنان منطقه ۱۷ و حتی مناطق همجوار است. این بیمارستان در سال‌های اخیر جهش قابل توجهی در سطح خدمت‌رسانی داشته و بسیاری از تجهیزات و بخش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی مجموعه مانند بخش مادر و کودک و سی‌سی یو گسترش پیدا کرده یا بخش‌هایی مانند پزشکی هسته‌ای و ام. آر. آی ساخته شده‌اند تا ساکنان منطقه را از سرگردانی در بیمارستان‌های شمال و مرکز شهر بی‌نیاز کنند. در بیمارستان ضیائیان خدمات اورژانس، سی تی اسکن، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آی سی یو، دیالیز، جراحی پلاستیک، طب فیزیکی، جراحی فک و صورت، روان‌شناسی، تغذیه و رژیم درمانی، ارولوژی، نفرولوژی، اختلالات یادگیری، رادیولوژی، سونوگرافی و ده‌ها خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی دیگر به بیماران ارائه می‌شود.

مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد در محله مقدم، مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در محله‌های امامزاده حسن(ع) و ابوذر شرقی و مرکز فیزیوتراپی در محله ابوذر شرقی قرار دارد.

  1. ۷۱ مرکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت شامل بیمارستان، درمانگاه، ساختمان پزشکان، داروخانه، مرکز بهداشت، مرکز رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشگاه در منطقه ۱۷ قرار دارد. تعداد مطب‌های خصوصی خارج از ساختمان پزشکان هم ۲۲ مطب است.
  2. ۳ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهر تهران دایر است که یکی از آنها در محله زمزم فعالیت می‌کند.
  3. ۱۴ خانه سلامت در محله‌های منطقه به‌صورت متوازن توزیع شده‌اند. هدف از دایر کردن خانه‌های سلامت محله‌ها، توسعه فرهنگ پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان و ارتقای سلامت شهروندان است.
  4. ۲۰ پایگاه سلامت شهری و مرکز بهداشتی شهر تهران در قطعه هفدهم پایتخت واقع شده است.
کد خبر 549475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha