پژوهشگران آمریکایی در حال ساخت واکسنی هستند که ممکن است در آینده به پیشگیری گونه‌هایی از سرماخوردگی هم کمک کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل میامی هرالد دکتر کیوان مجرد، رئیس بخش بیماری‌های عفونی نوپدید در موسسه پژوهشی والتر رید ارتش آمریکا در مریلند هفت ماه پس از دریافت نخستین نمونه‌های کروناویروس جدید از یک بیمار در ایالت واشنگتن برای ساختن واکسنی تلاش می‌کنند که نه تنها کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ بلکه سایر بیماری‌های مربوط به کروناویروس‌ها، از جمله چندین گونه سرماخوردگی را هم هدف قرار می‌دهد.

دکتر مجرد در این باره گفت: «اغلب کودکان تا سن دو تا سه سالگی، با یکی از کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی آلوده می‌شوند. گرچه فکر نکنم در حال حاضر مردم توجهی به پیشگیری از سرماخوردگی داشته باشند، اما این مورد یک سودمندی جانبی مهم واکسنی است که ما می‌سازیم.»

با اینکه پژوهشگران در موسسه والتر رید در حال حاضر بر کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ متمرکز هستند، آنها واکسن را طوری طراحی کرده‌اند که بتواند انواع متفاوت کروناویروس را هدف قرار دهد.

مجرد گفت هنگامی که او و همکارانش بتوانند بی‌خطر بودن و موثر بودن این طراحی واکسن را ثابت کنند، تصمیم خواهند گرفت آیا تلاش‌هایشان را بر ساختن واکسنی «بر ضد همه کرونایروس‌ها» متمرکز کنند که به پیشگیری از سرماخوردگی و سایر کروناویروس‌های بالقوه دیگر هم کمک کند یا نه.

به گفته مجرد، آنها در حال آزمایش کردن واکسن‌شان در میمون‌ها هستند و بسته به نتایج به دست آمده تا پایان سال آزمایش انسانی آن را شروع خواهند کرد.

پژوهش‌های مقدماتی در موش‌ها نشان داده است که این واکسن «باعث تولید میزان‌های بسیار بالایی از آنتی‌بادی می‌شود» که کروناویروس را خنثی می‌کنند و بی‌خطر بودن هم نشان داده است.

این پژوهشگران دریافته‌اند که تا به حال جهش‌های چندانی در کروناویروس رخ نداده است، بنابراین ممکن است یک نوع واکسن کرونا در همه جمعیت جهان موثر باشد- بدون توجه به اینکه افراد به گونه کروناویروس منشاگرفته از چین مبتلا شده باشند یا گونه‌ای که از اروپا وارد آمریکا شد و اکنون شایع‌ترین نوع این ویروس است.

کارشناسان می‌گویند از لحاظ ساختن واکسن این جهش‌ها هدف را تغییر نمی‌دهند.

ویروس‌ها هنگام انتشار از یک انسان به انسان دیگر یا از حیوان به انسان جهش پیدا خواهند کرد، زیرا احتمال دارد که همه ده‌ها هزار ژنومی که وارد یک میزبان جدید می‌شوند، نسخه همانندی از خود نسازند.

پژوهشگران در بنیاد هنری ام جکسن که از پژوهش موسسه والتر رید پشتیبانی می‌کنند، در بررسی ۲۷۰۰۰ نفر مبتلا به کووید-۱۹ دریافتند که شمار بسیار اندکی جهش در ویروس‌های کرونا در این افراد رخ داده است. به نظر این دانشمندان کووید-۱۹ آنقدر سریع انتشار پیدا کرده است که ویروس فرصتی برای جهش پیدا نکرده است.

آنها می‌گوید در حال حاضر واکسن ساخته شده در موسسه والتر رید همه انواع کروناویروس انتشار یافته در سراسر جهان را پوشش خواهد داد.

کد خبر 549252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha