منطقه ۱۳ شاید وسعت زیادی نداشته باشد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، محدوده حریم‌اش وسیع است.

رونق اقتصادی

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی: از این‌رو اراضی بی‌دفاع شهری زیادی دارد که مربوط به شهرداری است. تا چندی پیش بخشی از این زمین‌ها توسط افراد سودجو تصرف شده و از آنها به‌عنوان ملک شخصی استفاده می‌کردند. تا اینکه شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱۳ بعد از بررسی و تحقیق درباره زمین‌ها اقدام به بازپس‌گیری آنها کرد. باخبر شدیم ۴ هکتار از اراضی تصرف شده، توسط شهرداری ناحیه ۴ پس گرفته شده‌اند. در این‌باره با «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ گفت‌وگو کردیم.

  • پیگیری دو ساله نتیجه داد

منطقه ۱۳ در حدود ۸۰ کیلومترمربع حریم دارد که بخش وسیعی از آن را روستاهای همه سین، سرخه‌حصار، اراضی زیتون، ‌ترقیون، خجیر و پارک جنگلی سرخه‌حصار و سعیدآباد تشکیل می‌دهد. قسمت کمی از حریم هم در حاشیه بزرگراه یاسینی و اراضی جاده دماوند واقع شده است. اما اتفاق خوشی که در یکی ۲ هفته اخیر در حوزه مدیریت شهری منطقه ۱۳ رخ داده، آزادسازی اراضی تصرف شده توسط زمین‌خوارها است. «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ در این‌باره می‌گوید: «پیگیری اراضی تصرف شده از ۲ سال پیش انجام شده و حالا به ثمر رسیده است. این موضوع بیشتر در محدوده ناحیه ۴ رخ داده که به حریم متصل می‌شود. یکی از زمین‌ها به متراژ ۲ هزارمترمربع در محدوده چهارراه تهرانپارس پشت شرکت گاز واقع شده و زمین دیگر هم به متراژ ۲ هزارمترمربع بعد از سه‌راه تهرانپارس انتهای خیابان رواج قرار دارد. افراد سودجود با تصرف زمین‌ها از آنها برای خدمات خودرویی و پارکینگ استفاده می‌کردند.

عباس عالی / شهردار ناحیه 4
  • پیمانکار سودجو و متخلف

اما بیشترین زمین تصرف شده در حاشیه بزرگراه شهید یاسینی و کنار مسیل سرخه‌حصار واقع شده که از سال‌ها پیش توسط پیمانکار سودجو تبدیل به کارگاه عمرانی شده بود. عالی درباره آن می‌گوید: «پیمانکاری که برای ساخت بزرگراه یاسینی کارگاه عمرانی خود را در این مکان مستقر کرده، بعد از اتمام کار محل را ترک نکرده و زمین را به شهرداری واگذار نکرده بود. بعضی از پیمانکارها تا مدت‌ها در کارگاه قبلی مستقر می‌شوند و سپس برای گرفتن سند اقدام می‌کنند. قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد ما زمین را پس گرفتیم.»

  • طرح‌های عالی برای زمین‌های تصرفی

زمین‌های تصرفی پس گرفته شده‌اند اما اینکه قرار است چه طرحی در آنها اجرا شود را عالی پاسخ می‌دهد: «با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین و همچنین نیاز منطقه برای زمین‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. ممکن است برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و رونق اقتصادی از آنها استفاده شود. اما در مورد زمین پشت شرکت گاز و حاشیه بزرگراه یاسینی، باید متذکر شوم با بخش خصوصی و سرمایه‌گذار هماهنگ کرده‌ایم. قرارداد ۸ ساله‌ای بین شرکت سرمایه‌گذار و شهرداری منعقد شده است. تا ۸ سال شرکت از طرح اجرایی بهره‌برداری می‌کند و بعد از آن فضای ایجاد شده را در اختیار شهرداری می‌گذارد.» او در ادامه با بیان اینکه یکی از نیازهای منطقه ۱۳ خدمات خودرویی و پارکینگ است و زمین‌های مذکور برای این کار استفاده می‌شود.

کد خبر 549226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha