«دردشت» نام یکی از خیابان‌های معروف شرق پایتخت در منطقه ۸ است که در محله‌ای به همین نام قرار گرفته است.

دردشت

همشهری محله_ سارا جعفرزاده: معبر بزرگ و مواصلاتی دردشت در محدوده محله بزرگ نارمک واقع شده که از بخش‌های قدیمی در این بخش از شهر است. محله دردشت از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به بلوار شهید ثانی، از غرب به خیابان جانبازان غربی و از شرق به بزرگراه شهید باقری متصل می‌شود. خیابان دردشت در شرق تهران از معابر قدیمی شهر است که قدمت آن به زمان دوری باز می‌گردد که نارمک فقط یک ده بود و در واقع یکی از نخستین معابر ده نارمک، همین خیابان دردشت است که در حدود سال ۱۳۳۰ ساخته شده و اکنون محله دردشت پیرامون این خیابان شکل گرفته است. در ادامه این گزارش با جزئیات بیشتری از شکل‌گیری این خیابان آشنا می‌شویم.  

  • تقسیم‌بندی شمالی و جنوبی خیابان‌ها

محله فرهنگی و تاریخی نارمک به‌عنوان هسته اولیه محله دردشت شناخته می‌شود که حالا محدوده دردشت یکی از محله‌های مهم نارمک محسوب می‌شود. محله دردشت در سال ۱۳۳۰ ساخته شد و نخستین ساکنان آن کارمندان فرهنگی آموزش و پرورش بوده‌اند.
در حال حاضر با عبور خیابان‌های افقی از میانه محله دردشت، بافت محلی و شهری قدیمی گسیخته شده و بیشتر خیابان‌ها به‌صورت شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده و همین موضوع باعث شده تا عده‌ای از شهروندان ساکن در خیابان‌های شمالی خود را به نوعی بالاشهرنشین محله بدانند. در این محله برخی از خانه‌های بزرگ و ویلایی تخریب شده‌اند و جای خود را به ساختمان‌های بلند مرتبه داده‌اند. در واقع چهره فعلی محله تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است و البته بیشتر معماری مدرن به چشم می‌خورد.

  • خیابانی با درختان چنار و توت

دردشت، یکی از محله‌های قدیمی منطقه ۸ است که شکل‌گیری امروز خود را به نوعی مدیون محله نارمک است. «مجتبی کوهی» یکی از کاسبان قدیمی خیابان دردشت در این‌باره می‌گوید: «تا قبل از شکل‌گیری محله نارمک، خیابان دردشت یک محدوده غیرمسکونی با درختان بسیار بود و بعد از سال ۱۳۳۰ دردشت جزو نخستین خیابان‌های ده نارمک بود و دلیل نامگذاری دردشت وجود درختان بلند و سرسبز بود که به محله زیبایی خاصی بخشیده بود. درختانی از جمله توت، چنار و انار که هنوز هم ردپای آنها به جا مانده و خوشبختانه فضای سبز بسیاری اکنون در این محله وجود دارد. یکی از ویژگی‌های شاخص محله دردشت، این است که اگر برای نخستین بار پا به این محله بگذارید کمتر احساس غریبگی می‌کنید که دلیلش فضای آرام و بافت محلی و سنتی این محله است. در زمان‌های گذشته، قدیمی‌های ده نارمک معتقد بودند ده نارمک از آب و هوای مطبوعی برخوردار است اما رفته رفته خیابان دردشت هم در لیست محله‌های خوش آب و هوای آن زمان قرار گرفت و اهالی را ترغیب کرد به گشت‌وگذار در این محله بپردازند. البته هنوز هم‌محله دردشت برای گشت‌وگذار و قدم زدن در هنگام عصر و پایان روز بسیار لذت‌بخش است.»

  • خانه‌های ویلایی دردشت معروف

با مرور تاریخچه محله دردشت می‌توان این محله را یکی از مهم‌ترین بخش‌های ده نارمک در دهه ۳۰ دانست. «غلامرضا عمویی» یکی از سکنه خیابان دردشت، درباره خصوصیات منحصر به‌فرد خانه‌های ویلایی این محله می‌گوید: «خاطراتی به نقل از پدرم دارم که محله دردشت از همان قدیم‌الایام جزو محله‌های نسبتاً مرفه‌نشین تهران بوده چراکه وجود خانه‌های ویلایی ۲۰۰ متری یکی از ویژگی‌های شاخص این محله بود و هر کسی توان خرید این خانه‌ها را نداشته است.
 این خانه‌های بزرگ در دهه‌های ۳۰ تا ۴۰ ساخته شده بودو فقط عده‌ای که به اصطلاح دست‌شان به دهان‌شان می‌رسید می‌توانستند آنها را خریداری کنند. هنوز هم در برخی از کوچه‌های این محله خانه‌های قدیمی ویلایی دیده می‌شود که حس خاطره‌انگیزی به محله داده است. در حال حاضر هم این محله به نوعی مرفه‌نشین محسوب می‌شود و قیمت املاک در این محله در مقایسه با برخی از خیابان‌های منطقه ۸ به نسبت بالا است و افراد زیادی تمایل به سکونت در دردشت دارند.»

  • محله فرهنگیان آموزش و پرورش

از همان ابتدای شکل‌گیری محله نارمک، این محله برای فرهنگیان وکارمندان اداره آموزش و پرورش شکل گرفته بود و همین امر باعث شد که محله با فرهنگ خاصی شکل بگیرد. عمویی با یادآوری این موضوع، ادامه می‌دهد: «اکثر ساکنان محله دردشت را افراد تحصیل کرده و باسواد قدیمی تشکیل می‌دهند که در ادارات مهم از جمله آموزش و پرورش، ارتش و دادگستری شاغل بودند و بیشتر آنها از خانواده‌های با اصالتی هستند که تمایلی به نقل مکان به محله دیگر ندارند و در صورت جابه‌جایی ترجیح می‌دهند در همین محله خانه خود را تعویض کنند.»اهالی این محله را قومیت‌های مختلفی تشکیل می‌دهند که البته فعلاً بیشتر ساکنان این محدوده مازندرانی‌ها، اراکی‌ها و مشهدی‌ها هستند.»

  • دردشت و ۷ مسجد فعال

خیابان دردشت با مسجدی محلی و قدمت‌دار در شمالی‌ترین نقطه چهارراه دردشت آغاز می‌شود و از آن به بعد هر مقدار که پیش می‌روید یک مسجد دیگر دیده می‌شود. مساجدی با قدمت مختلف که قدیمی‌ترین آنها مربوط به سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ است.
 اغلب مساجد این محله با معماری زیبا و مرتب ساخته شده‌اند و در روزهای مختلف سال پررفت وآمد و میزبان نمازگزاران هستند. یکی از ویژگی‌های بارز این مساجد، علاوه بر اینکه پایگاه‌های مذهبی محله هستند، هرکدام برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارند و در ایام ماه‌های محرم و رمضان اهالی از این برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند. مساجد قدیمی و پررفت و آمد محله دردشت عبارتند از مسجد الرضا(ع، مسجد قائم(ع)، مسجد امام حسن عسکری(ع)، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد سیدالشهدا(ع)، مسجد باقریه و مسجدالساجدین.

  • دردشت این روزها

با گذر از هویت خیابان دردشت که روزگاری جزو نخستین خیابان‌های ده نارمک بوده است، حالا این محله به مکانی مناسب برای سکونت تبدیل شده است. بافت محلی و فضای آرام، دسترسی به شبکه بزرگراه‌ها، کوچه‌های خلوت و دور از شلوغی و هیاهو و همچنین دسترسی به فروشگاه‌های متعدد برای تأمین مایحتاج روزانه اهالی باعث شده تقاضای سکونت در این محله برای شهروندانی که به دنبال آرامش هستند بیشتر مطرح شود.
 این محله فضاهای سرسبز و مناطق تفریحی و ورزشی زیادی دارد و با ورود به خیابان اصلی این محله می‌توانید به مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی، مساجد و بانک‌ها دسترسی پیدا کنید. اگر عصرها سری به این محله بزنید گروه‌های مختلفی از شهروندان را در بوستان‌ها یا فضای سبز محله می‌بینید که در حال گذران اوقات فراغت هستند.

کد خبر 549221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha