ابراز نگرانی شهروندان تهرانی ساکن در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی در بخش‌هایی از جنوب شرق تهران، شهردار منطقه ۱۶ را راهی نیروگاه تولید برق بعثت کرد تا نظر نهایی مدیریت شهری برای رفع دغدغه شهروندان را اعلام کند.

خطوط برق فشار قوي

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، نگرانی خطرزا بودن همجواری با کابل‌های برق فشار قوی همواره برای ساکنان در نزدیکی این کابل‌ها وجود داشته است. مسئولان وزارت بهداشت هم معتقدند که سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم. 

برخی دانشمندان نیز وجود رابطه بین انواعی از میدان‌های الکترو مغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تایید و اعلام کرده‌اند که امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی با ولتاژ ۱۰۰۰ ولت یا بالاتر صادر می شود، می‌تواند بر سلامت ساکنین اطراف دکل که تا شعاع ۲۰ یا ۵۰ متر زندگی می‌کنند تاثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

قرارگیری بافت مسکونی در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی در مناطق ۲، ۴، ۱۶ و ۲۰ که بر اساس مطالعات میدانی بالغ بر ۱۲۰۰ پلاک مسکونی را شامل می‌شود، موجب نگرانی شهروندان ساکن در این محدوده‌ها شده است. پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ تهران در این رابطه می‌گوید: نزدیکی بافت مسکونی به نیروگاه تولید برق بعثت و وجود کابل‌های فشار قوی از دغدغه‌های شهروندان و اعضای شورایاری است که در بازدیدها و جلسات ملاقات مردمی مطرح می‌شود.

شرکت مدیریت برق بعثت عهده‌دار تولید انرژی الکتریکی است که در سال ۱۳۴۳ در منطقه خزانه بخارایی واقع در جنوب شرقی شهر تهران تاسیس شده و برق تولیدی نیروگاه توسط دو پست ۶۳ کیلو ولت با ۱۳ فیدر خروجی (۴ خط هوایی و ۹ کابل زیرزمینی) به شبکه فوق توزیع برق منطقه‌ای تهران و ۲۳۰ کیلو ولت با ۳ فیدر خروجی به وسیله خطوط هوایی به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

برای تدبیر درباره کاهش آثار خطرساز همجواری بافت مسکونی منطقه ۱۶ تهران با کابل‌های برق فشار قوی، کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ راهی نیروگاه تولید برق بعثت شده و با مدیرعامل این شرکت راه‌حل‌ها را بررسی کردند.

پورنصر شهردار منطقه ۱۶ درباره تدابیر اجرایی مدیریت شهری برای رفع خطر و کاهش نگرانی شهروندان سالکن در حریم این نیروگاه، به همشهری آنلاین گفت: نیروگاه برق بعثت یکی از مهمترین نقاط صنعتی در منطقه است ولی در پی اظهار نگرانی برخی از شهروندان از وجود دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی و اثرات مخرب آن، مدیریت شهری منطقه مسر است بر اساس نظر مشاورین متخصص مورد تایید وزارت نیرو، کابل‌های برق فار قوی با پوشش‌های ویژه از درون شبکه‌های تاسیسات شهری عبور کند، که این امر علاوه بر آزادسازی فضای سطح زمین و فضای سبز، از بروز مشکلات مختلف از جمله برق‌گرفتگی‌های احتمالی و تاثیرات آن بر سلامتی شهروندان به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

البته انتقادهای شهروندان تهرانی ساکن در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی بخاطر سرطان‌زا بودن تشعشعات قوی ناشی از این خطوط، کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران را نیز به تکاپو واداشته و این کمیته به ریاست محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تشکیل و برای ایمن‌سازی و رفع خطر اراضی واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی تصمیم‌گیری کرده است.

جمع‌بندی چهلمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر این قرار گرفته که کارگروهی با همکاری شرکت برق منطقه‌ای تهران، فرمانداری، شهرداری مناطق، دفاتر توسعه محله‌ای و سایر ارگان‌های مربوطه برگزار و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شوند.

کد خبر 549134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha