مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: در آتش‌سوزی الموت ۲ پرواز از شرکت هواپیمایی قزوین انجام شد و چون اطفای حریق اصول خاصی دارد و خلبانان آموزش‌های لازم را برای اطفای حریق در کوهستان ندیده بودند، پرواز هواپیماهای سمپاش مؤثر واقع نشد.

آتش سوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: هفته گذشته ۷۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در ارتفاعات روستای لات منطقه حفاظت ‌شده الموت غربی که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است در آتش سوختند. این منطقه از سال ۹۶ به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شد. این آتش‌سوزی در سطح وسیع رخ داد و اراضی جنگلی اغلب شامل درختان اُرس بود که از گونه‌های گیاهی حمایت‌شده است در حریق از بین رفتند. آتش توسط ۱۰۰ نفر متشکل از محیط‌بانان، افراد محلی و کارکنان منابع طبیعی خاموش شد.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بیان کرد: گونه غالب جانوری در این منطقه شامل پلنگ، کل و بز، خرس و انواع پرندگان است در این حادثه به حیات جانوری آسیب زیادی وارد نشد ولی در آن گونه‌های گیاهی از علف‌های یک‌ساله تا گونه‌های اُرس دچار خسارت شدند و عمده خسارت مربوط به درختان اُرس با عمر بیش از ۲۰۰ سال بوده است و تا پایان شهریور خسارت‌های وارده ارزیابی خواهد شد.

عباس‌نژاد عنوان کرد: در استان قزوین چهار منطقه حفاظت ‌شده با وسعت ۱۳۰ هزار هکتار وجود دارد که این مناطق شامل الموت غربی و شرقی، باشگل و طارم سفلی هستند که هشت درصد مساحت کل استان را تشکیل می‌دهند. برای جلوگیری از حریق در مناطق جنگلی و حفاظت‌ شده یگان واکنش سریع در نظر گرفته‌ شده که این یگان‌ها در واحدهای شهرستانی مستقر هستند تا در هنگام وقوع حادثه به‌سرعت در محل حادثه حاضر شوند که در آتش‌سوزی هفته گذشته این اقدام صورت گرفت.
 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اعلام کرد: ۲ پرواز از شرکت هواپیمایی قزوین انجام شد و چون خلبانان آموزش‌های لازم برای اطفای حریق در کوهستان را ندیده بودند مؤثر واقع نشد؛ اطفای حریق اصولی دارد؛ هواپیمای سم‌پاش از ارتفاع بالای ۱۰ هزارپا آب را بر روی آتش ریخت که حتی شبنم ایجاد نکرد چه برسد به اینکه آتشی خاموش شود. البته باید بگوییم که هواپیما با محل اصلی حریق کیلومترها فاصله داشت.

وی بابیان اینکه اطفا در استان با حداقل زمان و خسارت انجام شد، اشاره کرد: اگر عوامل محیط‌زیست و منابع طبیعی به‌موقع حضور پیدا نمی‌کردند حریق اطفا نمی‌شد و مطمئناً خسارت افزایش پیدا می‌کرد. اگر حریق ۱۰۰ متر ادامه داشت، به جنگل‌های تاریک استان گیلان می‌رسید و آن موقع اطفا سخت‌تر می‌شد. در دیگر کشورها از بالگرد یا هواپیمای آبپاش استفاده می‌شود و اگر حریق استان ادامه می‌یافت، از دیگر استان‌ها درخواست بالگرد یا هواپیمای آبپاش می‌دادیم.

کد خبر 549078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha