هفته گذشته ۱۱پروژه ترافیکی و شهری در سیزدهمین تکه پایتخت با حضور جمعی از مسئولان شهری به بهره‌برداری رسید

روان سازي چرخ ترافيك

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: که اصلاح هندسی در ورودی‌ و خروجی‌ها و شبکه‌های مرتبط با دوچرخه گرفته تا رسیدگی به وضعیت پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوس و ایجاد پارکینگ‌های ‌حاشیه‌ای برخی از این طرح‌ها بود. پروژه‌هایی هریک در راستای افزایش رفاه عمومی شهروندان است و گامی در توسعه امکانات این بخش دارد. این مراسم با حضور «مناف هاشمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران و «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳و گروهی از معاونان و کارشناسان مدیریت شهری منطقه برگزار شد.  

  • مسقف کردن پایانه شهید براری

آئین افتتاحیه پروژه‌های ترافیکی منطقه۱۳ از پایانه شهید براری آغاز و روبان پایانه با شکل و شمایل جدید به دست مادر شهید «براری» بریده شد. این پایانه که در انتهای خیابان پیروزی قرار دارد، یکی از اصلی‌ترین مبادی‌ تردد و حمل‌ونقل عمومی این محدوده محسوب می‌شود که دارای ۵ خط تاکسی و ۲خط اتوبوس برای مسیرهای مختلف است. پایانه شهید براری که پیش از این فاقد سقف و سکو بود و همین موضوع موجب دردسر مسافران و رانندگان می‌شد. اما حالا رانندگان از اقدام جدید راضی هستند. یکی از آنها در این مراسم خطاب به مناف هاشمی ضمن تشکر از تغییر ایجاد شده، گفت: «سال‌ها در گرما و سرما اذیت می‌شدیم اما دیگر نگران این موضوع نیستیم و اوضاع ساماندهی شده‌است.» وقتی هاشمی از او درباره وضعیت رسیدگی به رانندگان در این منطقه در روزهای کرونایی پرسید، راننده ادامه داد: «در اینجا هفته‌ای چند بار ماسک رایگان توزیع می‌شود و پایانه را هم ضدعفونی می‌کنند. اخیراً هم ماسک قابل شست‌وشو میان رانندگان توزیع کرده‌اند. حتی کاور محافظ بین مسافران و راننده هم رایگان داده‌اند که تأثیرگذار بوده‌است.» همچنین شهردار منطقه۱۳دراین‌باره گفت: «برای بهبود کیفی و کمی خدمت‌رسانی سیستم حمل‌ونقل عمومی، طرح مسقف‌سازی پایانه شهید براری به همراه سکوسازی در مساحت ۶۰۰‌مترمربع برای پوشش‌دهی به ایستگاه‌های این پایانه اجرا شد.»

  • ایجاد مسیر دوچرخه و اصلاحات هندسی

این افتتاحیه در نقاط مختلف منطقه۱۳بود که در مقصد بعدی شرکت‌کنندگان در مراسم به سمت بزرگراه شهید دوران و بوستان جنگلی سرخه‌حصار رفتند. در این بخش پل عابرپیاده در محدوده شهرک زینبیه به بهره‌برداری رسید که یک ویژگی خاص دارد. این پل ضمن سهولت در رفت‌وآمد عابران پیاده، مجهز به مسیر دوچرخه‌رو است تا دوچرخه‌سوارانی که از مسیر ایجاد شده در بزرگراه استفاده می‌کنند، به راحتی بتوانند دوچرخه خود را حمل و از طریق پل عابر جابه‌جا کنند. رحمان‌زاده دراین‌باره گفت: «این طرح با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های ترافیک شهری و برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار احتمالی و ایجاد تسهیلات برای‌ تردد ایمن عابران اجرا شد.» او درباره ساخت مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در بزرگراه‌های شهید دوران و شهید یاسینی به طول ۷ هزارمتر نیز گفت: «این مسیر که با استفاده از علائم جداکننده فیزیکی و نوشتاری تعیین شده است، از میدان شهید مهتدی آغاز و تا بوستان جنگلی سرخه‌حصار ادامه می‌یابد.» همچنین طرح اصلاح هندسی مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باقری در خروجی بزرگراه شهید یاسینی، به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز منطقه برای کاهش ترافیک و تردد روان وسایل نقلیه اجرایی شد که شهردار منطقه۱۳دراین‌باره گفت: «با اجرای این طرح، ظرفیت ترافیکی این بخش از بزرگراه افزایش یافته و شاهد کاهش ترافیک و تردد روان خودروها هستیم.»

  • پارکینگ حاشیه‌ای و طرح‌های کوچک مقیاس

علاوه‌ بر اینها در این روز بخش دیگری از پروژه‌ها در بوستان جنگلی سرخه‌حصار رونمایی شد که ایجاد از بیش از هزار پارکینگ حاشیه‌ای در این بوستان، بهسازی پارک آموزش ترافیک، ساخت دو دوربرگردان پروانه‌ای در انتهای بزرگراه شهید دوران بین درهای اول و دوم بوستان جنگلی سرخه‌حصار و ساخت در سوم بوستان سرخه‌حصار بخشی از آنها بود. شهردار منطقه۱۳دراین‌باره گفت: «برای رفاه حال گردشگران، حدود هزار و۱۰۰ واحد پارکینگ برای توقف شهروندان در حاشیه معابر بوستان سرخه‌حصار ایجاد شده‌است.» رحمان‌زاده ادامه داد: «این پروژه‌ها با اعتبار مالی قابل توجهی در حوزه موضوعات ترافیکی در محدوده منطقه۱۳به بهره‌برداری رسید.» او تأکید کرد: «با توجه به ضرورت اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس، تا پایان سال ۲۰ تا ۲۵ پروژه محلی در محله‌های منطقه ۱۳به بهره‌برداری می‌رسد.» به گفته رحمان‌زاده تلاش شهرداری منطقه۱۳ این است که با اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس بتواند به نمونه‌ای از برنامه‌ریزی مشارکتی دست یابد و از این مجرا نیازهای شهروندان را به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی بیش از پیش تحقق بخشد. همچنین اصلاح و تعریض بزرگراه شهید باقری در محدوده پل خاقانی و رونمایی از خانه دوستدار دوچرخه در محدوده شهرداری ناحیه ۲ از دیگر طرح‌های منطقه۱۳بود که ساختمان‌های دوستدار دوچرخه، دارای دوچرخه و پارکینگ رایگان و دوچرخه‌بند، اتاق‌های مجهز به لوازم کمک‌های اولیه و نظافت فردی از قبیل دوش، سشوار، اتو و کمد تعویض لباس هستند.  

  • اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی برای پروژه‌های محلی

این پروژه‌های محلی با صرف هزینه‌ قابل توجهی به مرحله بهره‌برداری رسید که «مناف هاشمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه اعتبار این پروژه‌ها در مجموع ۱۲میلیارد تومان است، افزود: «این پروژه‌ها در سطح محلی و کوچک مقیاس ایجاد شده که البته از لحاظ کارکردی، ضروری است و عملکردهای مناسبی دارد. یک خروجی و ورودی مناسب به پارک جنگلی سرخه‌حصار اضافه شد که طبق آمار به‌صورت متوسط بالغ بر ۴۰ هزار خودرو در شرایط پیک از این مسیر عبور می‌کنند. همچنین پارک‌های حاشیه‌ای در فضاهای راکد و غیرقابل استفاده بود که با اصلاح هندسی و خط‌کشی ایجاد شد تا شهروندان بتوانند از جاده‌های سلامت و مسیرهای دوچرخه که اجرا شده و برخی نیز در دستور کار قرار گرفته استفاده کنند.» او ادامه داد: «این پروژه‌ها کارکردهای مختلفی از جمله حمل‌ونقلی و گردشگری دارند و گردشگر در شرایطی می‌تواند حضور داشته باشد که در فضای بوم‌گردی، مواردی از جمله محل پارک خودرو در دسترسش باشد و مدهای ترافیکی در آن‌ تردد داشته باشند.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ضمن تأکید بر اهمیت بوستان جنگلی سرخه‌حصار ادامه داد: «بوستان جنگلی سرخه‌حصار یک پارک منحصربه‌فرد در کشور است که نظیر آن را در محیط‌زیست کم داریم.»

  1. ۱۱ پروژه ترافیکی و شهری هفته گذشته در منطقه۱۳ به بهره‌برداری رسید.  
  2. ۱۱۰۰ پارکینگ حاشیه‌ای در بوستان جنگلی سرخه‌حصار ایجاد شد.  
  3. ۲ در ورودی و خروجی جدید در بوستان جنگلی سرخه‌حصار ساخته شد.  
  4. ۲۰ تا ۲۵ پروژه محلی تا پایان سال در منطقه۱۳به بهره‌برداری خواهدرسید.  
     
کد خبر 549069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha