سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

برخی مشکلات حل‌نشده در محله شمیران‌نو به مرور زمان گسترش یافته و تبعات اغلب منفی و گسترده‌ای را دامنگیر ساکنان فعلی این محله کرده است.

علی الله سلیمی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: برخی مشکلات حل‌نشده در محله شمیران‌نو به مرور زمان گسترش یافته و تبعات اغلب منفی و گسترده‌ای را دامنگیر ساکنان فعلی این محله کرده است. از جمله این مشکلات که اکنون به کلاف سردرگمی تبدیل شده و اهالی شمیران‌نو را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده، بی‌سند بودن تعداد قابل توجهی از خانه‌های این محله است. کارشناسان امور شهری که روی این مسئله تحقیق و پژوهش‌های دامنه‌داری را انجام داده‌اند می‌گویند ریشه این مشکل به حدود چهار دهه قبل و زمان شکل‌گیری محله شمیران‌نو بر می‌گردد که در آن زمان، سنگ‌بنای محله درست گذاشته نشده و اغلب فعالیت‌ها در زمینه ساخت‌وساز بدون رعایت اصول و ضوابط شهرسازی انجام شده و نداشتن سند، به‌عنوان یک مانع اساسی در توسعه هدفمند محله عمل کرده و اکنون همین مسئله معضلات زیادی را بر ساکنان فعلی محله تحمیل می‌کند. با توجه به اینکه بسیاری از ساخت‌وسازها در این محله دور از چشم و نظارت مسئولان شهری انجام می‌شود، اغلب فعالیت‌ها در این زمینه بر اساس تمایل و منافع شخصی صاحبان املاک صورت می‌گیرد که اغلب مغایر استانداردهای شهرسازی است.

شواهد و مدارک موجود نشان می‌دهد ۹۸‌درصد املاک محله شمیران‌نو پارکینگ ندارند و صاحبان این املاک ترجیح داده‌اند با تغییر کاربری، پارکینگ ملک خود را به کارگاه‌های تولیدی تبدیل کنند؛ اکنون به جای پارکینگ منازل مسکونی، بورس کارگاه‌های تولید مبل در طبقات پایین منازل این محله شکل گرفته که اتفاقاً برای این کارگاه‌های تولیدی هم اصول ایمنی مرتبط با این مشاغل لحاظ و رعایت نشده و هر آن ممکن است اتفاق ناگواری مانند آتش‌سوزی، به واسطه انباشت و دپوی مصالح و تولیدات چوبی روی دهد. به خاطر اینکه منازل مسکونی در طبقات بالای این کارگاه‌ها قرار دارند، ساکنان این خانه‌ها همواره در معرض خطر هستند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در نظر بیاوریم ۹۵‌درصد از کالبد محله شمیران‌نو فرسوده و ۸۳‌درصد تخریبی است به‌طوری که با زلزله‌ای حدود ۵ ریشتر فرو می‌ریزد.

در چنین شرایطی، ضرورت نوسازی املاک این محله بیش از پیش احساس می‌شود اما نداشتن سند، معضل و مانع اصلی املاک شمیران‌نو در این زمینه است، چون برای ورود به پروسه نوسازی، به رعایت اصول و ضوابط شهرسازی نیاز است تا خانه‌های جدید بر اساس استانداردهای جدید شهرسازی ساخته شود. در حالی که اغلب املاک محله شمیران‌نو برای رسیدن به این مرحله راه درازی در پیش دارند که پیمودن آن به تعامل و همکاری دو سویه مالکان این محدوده و مسئولان شهری نیاز دارد که امید می‌رود هرچه زودتر تحقق یابد.  

کد خبر 549029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha