مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌ شرقی از تکمیل مرمت کاروانسرای تاریخی روستای ایری شهرستان ورزقان خبر داد.

کاروانسرای تاریخی روستای ایری ورزقان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد حمزه‌زاده روز یکشنبه ۲۳ شهریور در جلسه توانمندسازی ظرفیت‌های روستای ایری سفلای شهرستان ورزقان اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی روستای ایری از جمله بناهای مهم استان به شمار می‌آید و بخش نخست آن که متعلق به دوره تیموری است، بازسازی‌ شده و بخش عمده آن که متعلق به دوره صفوی است و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، مرمت و بازسازی آن طی سال‌های گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و اکنون شاهد تکمیل عملیات مرمتی در این بنای تاریخی هستیم.

وی گفت: همچنین، بررسی و تدوین طرح مرمتی حمام تاریخی ایری و مطالعه و ساماندهی سنگ ‌قبرها و قوچ‌های سنگی گورستان تاریخی این روستا در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی، توسعه بوم‌گردی در شهرستان ورزقان به‌خصوص روستای ایری را لازمه توسعه گردشگری این منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و مناطق روستایی، توسعه بوم‌گردی در این منطقه موجب معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی می‌شود و فرصت تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران فراهم می‌کند. به همین منظور این اداره کل از تمام اهالی روستا در راستای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی حمایت و بستر لازم را برای کسب مجوز و آغاز فعالیت رسمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراهم می‌کند.

حمزه‌زاده در خاتمه، احداث مسیر طبیعت‌گردی قلعه جوشین به قلعه بابک را از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه عنوان کرد و از اقدامات لازم در این راستا خبر داد.

ایری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل، بخش خاروانا در شهرستان ورزقان و در ۶۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده ‌است.

کد خبر 548870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha