یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

آب مصرفی روستای «شعبان» از توابع شهرستان بجنورد با تانکر تامین می‌شود، این در حالی است که اهالی نسبت به آب‌بهای دریافتی با وجود قطع شدن پیاپی آب گلایه‌مندند.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، همواره وقتی قبض آب برایمان می‌آید و رقم بالایی را می‌بینیم با خود می‌گوئیم مگر چقدر استفاده کرده‌ایم؟ با این همه صرفه‌جویی چرا پول قبض این‌گونه می‌آید.

اما اگر یک ماه آب لوله کشی ما قطع باشد و در آخر ماه باز هم همان قبض بیاید، آن وقت دیگر تعجب می‌کنیم، تعجبی از جنس رویداد غیرممکن. اما این اتفاق برای روستای «شعبان» از توابع شهرستان بجنورد غیر ممکن نیست و تبدیل به واقعیت زندگی شده است.

گوش به زنگ برای برداشت آب مصرفی

مردم این روستا طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز کمتر از یک ساعت آب برای مصرف دارند. البته این یک ساعت نیز مشخص نیست کی باشد. شاید در نیمه‌های ظهر یا شاید هم عصر و شب. مردم باید منتظر و چشم به راه باشند تا آب باز شود و دبه‌هایشان را پر آب کنند. حال اگر سر زمین و مشغول کشاورزی باشند که بماند. روز را باید بی‌آب سپری کنند.

این شرایط وقتی بحرانی‌تر می‌شود که قرار باشد با کرونا نیز به جنگ رفت. کرونایی که شست و شوی مداوم دست‌ها از واجبات است. با این حال مردم باید شرایط فعلی را سپری کنند.

 بی‌آبی از یک سو و قبض آخر ماه نیز از سوی دیگر، مردم در طول روز آبی برای مصرف ندارند، اما در انتها باید پول آب بپردازند. این‌که چطور قبض آب روستاییان محاسبه می‌شود نیز مشخص نیست.

در همین رابطه یکی از اهالی روستا با گلایه از کمبود آب در این روستا گفت: در حالی که در بسیاری از ساعات شبانه‌روز با قطعی آب روبرو هستیم و مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده قبوض آب این سختی را برای ما بیشتر می‌کند.

سعید در ادامه گفت: در بسیاری از مواقع به دلیل مشلغله‌های کاری فرصت برداشت آب را نداریم و آن روز را با قرض از این و آن سپری می‌کنیم.

منصور درتومی، رئیس آب و فاضلاب شهرستان بجنورد دراین‌باره با اشاره به این‌که میزان آب‌های مصرفی توسط کنتور محاسبه می‌شود، اظهار کرد: هرکدام از عزیزان روستای شعبان که نسبت به این مسئله گلایه‌مند هستند می‌توانیم به اعتراضشان رسیدگی کنیم.

وی افزود: در روستای ۲۰۱ نفره شعبان ۶۵ انشعاب آب مجاز وجود دارد و چشمه این روستا توانایی تولید نیم لیتر آب در ثانیه دارد که نیاز آبی در صورت رعایت مصرف استانداردها یک لیتر در ثانیه است.

روزانه دو تانکر وظیفه آب‌رسانی را بر عهده دارند

درتومی در ادامه تصریح کرد: اداره آب و فاضلاب این نیم لیتر کسری مردم روستای شعبان را از طرق آب‌رسانی با تانکر پوشش می‌دهد. روزانه دو تانکر وظیفه آب‌رسانی به مردم روستا را بر عهده دارند و مردم این آب را پس از تخلیه در منبع ۴۰ لیتری روستا از طریق لوله‌کشی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هر تانکر آب نزدیک یک میلیون تومان هزینه در بر دارد افزود: مصرف دام، کشاورزی و انشعاب غیرمجاز چند مورد از مشکلات مهم و اساسی مردم این منطقه است که علی‌رغم آب‌رسانی کافی در برخی موارد باعث کمبود آب شرب و مصرفی مردم می‌شود. مشکل این روستا و ۳۴ روستای بجنورد در سال آینده با تکمیل خط انتقال آب از سد «شیرین‌دره» مرتفع خواهد شد.

آب رایگان نیست و روستایان آب‌بها را باید پرداخت کنند

مجید اسداللهی، بخشدار مرکزی بجنورد نیز در این‌باره بیان کرد: آب تانکر رایگان نیست و این هزینه از روستاییان گرفته می‌شود. در حال رایزنی هستیم تا قیمتی که مردم برای آب می‌پردازند، هرچند تعاونی و پایین است اما به کلی رفع شود.

وی بیان کرد: اکنون این مبالغ را شورای روستا از مردم جمع می‌کنند و به حساب آب و فاضلاب واریز کرده تا در ازای آن تانکرهای آب به این روستا بیایند.

در این شرایط باید دید مسئولان چاره‌ای می‌اندیشند یا خیر؟ بی‌آبی آن هم در شرایط کرونا موضوعی نیست که بتوان راحت از کنارش عبور کرد.

کد خبر 548821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha