رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه از اواخر خرداد آب هیچ رودخانه و سدی به دریاچه ارومیه وارد نشده گفت: اختصاص حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه از آبان آغاز می‌شود.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و با آغاز فصل گرما هیچ آبی از رودخانه‌ها وارد آن نمی‌شود، اظهار کرد: با پایان فصل گرما و توقف آبیاری اراضی کشاورزی، از اواخر آبان، شاهد آزادسازی سدها و ورود آب رودخانه‌ها به دریاچه خواهیم بود. به دلیل بسته بودن حوضه آبی دریاچه ارومیه، کاهش تراز آن در فصل گرما طبیعی است. اوضاع نگین آبی آذربایجان در حالت کلی خوب و حیات به این دریاچه بازگشته است.

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش محسوس بارش‌ها طی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون به ۲۸۲۸ کیلومترمربع رسیده و نسبت به سال گذشته تنها ۲۷ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه نیز به رقم ۳ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: هرچند میزان آب دریاچه ارومیه به بازه ۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته ولی وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اینک نسبت به سال‌های اخیر مساعد است و تلاش‌ها برای احیای نگین آبی آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.

مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۱ متر و ۳۰ سانتی‌متر رسیده، افزود: با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با تداوم فصل گرما، شاهد کاهش کمتر تراز این دریاچه نسبت به دوره‌های گذشته هستیم که نشانگر موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود:  طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دی امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

کد خبر 548703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha