این روزها همه نگران زمان مناسب فروش برای سهام‌های گروه خودرویی هستند اما به ‌نظر می‌رسد نگهداری کوتاه‌مدت آنها، حداقل تا اعلام سبد سوم دولت، رویکرد درستی باشد. اما مهم‌ترین سهم‌های این گروه - چه خودروسازی، چه قطعه‌سازی - در ۲سال گذشته چقدر برای سهامداران‌شان سودآوری داشته‌اند؟

بورس

زهره پدرام‌نیا*- همشهری آنلاین: شاخص گروه خودرویی در ۲سال گذشته، ۲۲۰۰درصد رشد را برای زیرمجموعه خود به ثبت رسانده است. در بازه زمانی پنجم شهریور سال۹۷ تا پنجم شهریور سال۹۹، سهام زیرمجموعه گروه خودرویی ۲۲۰۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و این رقم وسوسه‌کننده در حالی برآورد می‌شود که همه می‌دانیم که شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، زیان‌ده و ورشکسته‌اند.

گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» هم قطعات این شرکت‌ها را در اختیار آنها می‌گذارد و نمی‌توان حساب این گروه را از ایران‌خودرو و سایپا جدا کرد. درباره خرید سهم‌های این گروه باید ۲ نکته را در نظر بگیریم. نخست اینکه eps گروه‌های خودرویی عموما منفی هستند و تنها اهمیت خرید سهام آنها هنگامی مشخص و خرید آنها منطقی می‌شود که شرکت‌های دارنده این سهام‌ها قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته باشند. عموما این افزایش سرمایه موجب افزایش بازدهی سهام‌های این گروه می‌شود. برای مثال اخیرا ایران‌خودرو افزایش سرمایه ۱۸۷۲درصدی داده است و تعداد سهامش بیش از ۱۸برابر شده. سایپا هم افزایش سرمایه ۳۹۸درصدی داده و برای خگستر هم افزایش ۱۵۵۰درصدی به ثبت رسیده است. توصیه می‌شود که سهام‌های گروه خودرویی را در صورتی‌ که از افزایش سرمایه آن خبر دارید نگهداری کنید و نگاه بلند مدت به آنها نداشته باشد.

این روزها همه نگران زمان مناسب فروش برای سهام‌های گروه خودرویی هستند اما به‌نظر می‌رسد نگهداری کوتاه‌مدت آنها، حداقل تا اعلام سبد سوم دولت، رویکرد درستی باشد. اما مهم‌ترین سهم‌های این گروه - چه خودروسازی، چه قطعه‌سازی - در ۲سال گذشته چقدر برای سهامداران‌شان سودآوری داشته‌اند؟

  • خگستر ۷۵۰۰درصد

یکی از پدیده‌های گروه‌ خودرویی خگستر است. نماد فوق که مربوط به گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو است بیش از ۱۳سال است که در بازار سرمایه حضور دارد؛ نمادی که در بازه زمانی پنجم شهریور۹۷ تا پنجم شهریور۹۹، بیش از ۷۵۰۰درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. قیمت تعدیل شده هر سهم خگستر شهریور ۲سال پیش ۱۰تومان بوده و پنجم شهریور سال‌جاری به ۷۹۴تومان رسیده است!

  • خبهمن۵۲۰۰درصد

گروه خودروسازی بهمن هم کارنامه خوبی از خود در ۲سال گذشته به جای گذاشته است. قیمت تعدیل شده هر سهم گروه خودروسازی بهمن در پنجم شهریور ۲سال پیش، تنها ۷۸تومان بوده و بعد از طی ۲سال در روز مشابه سال‌جاری به ۴۰۳۴تومان رسیده است. بازدهی این گروه در مدت مورد بحث بیش از ۵۲۰۰تومان برآورد می‌شود.

  • ایران‌خودرو۴۶۰۰درصد

«خودرو» سهمی است که این روزها در سبد بیشتر سهامداران پیدا می‌شود. ایران‌خودرو با نماد «خودرو» ۲سال است که با همه فرازونشیب‌هایش، سودهای خوبی برای سهامداران خود رقم زده است. قیمت تعدیل‌شده این سهم در پنجم شهریور سال۹۷، تنها ۹تومان بوده و حالا در پنجم شهریور سال‌جاری بر عدد قیمتی ۴۲۵ایستاده است. این سهم که در خرداد سال‌جاری نرخ ۶۰۰تومان را هم به‌خود دید، در بازه زمانی موردبحث ۴۶۰۰درصد رشد قیمت را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

  • زامیاد۲۸۰۰درصد

نام نماد زامیادی‌ها در بورس، «خزامیاد» است. سهامداران این شرکت خودروسازی‌ در بازه زمانی موردبحث ما طعم سود ۲۸۰۰درصدی را چشیده‌اند. قیمت تعدیل‌شده هر سهم خزامیاد در پنجم شهریور سال۹۷، ۷۵تومان برآورد شده که این عدد ۲سال بعد به ۲۲۳۶تومان برای هر سهم رسیده است.

  • خساپا۱۶۰۰درصد

سایپا در مدت موردبحث، یک سوم ایران‌خودرو سود به سهامداران خود داده است. قیمت تعدیل شده هر سهم سایپا که با نماد «خساپا» در بازار سرمایه حضور دارد، از ۲۱تومان سال۹۷ (پنجم شهریورماه)‌ به ۳۶۷تومان رسیده تا در این گروه خودرویی بیش از ۱۶۰۰درصد سوددهی به ثبت رسیده باشد.

  • خپارس۱۶۰۰درصد

پارس‌خودرو با نماد «خپارس» در بازار سرمایه حضور دارد؛ سهمی که خبرها حکایت از افزایش سرمایه‌ آن در آینده‌ای نزدیک دارند. قیمت تعدیل شده هر سهم خپارس در پنجم شهریور ۲سال پیش، ۷۶تومان ارزشگذاری شده است و حالا بعد از ۲سال با ۱۶۰۰درصد رشد به ۱۳۲۷تومان (به‌ازای هر سهم) رسیده است.

  • قطعه‌سازان سودآور

گروه خودرویی‌ها به‌خودروسازان محدود نمی‌شوند. ‌قطعه‌سازان که زیرمجموعه این گروه به شمار می‌روند هم بازدهی‌های قابل‌قبولی داشته‌اند؛ مثلا «خکار» نماد ایرکا پارت صنعت در مدت مشخص ما، ۲۵۰۰درصد، نماد «ختوقا» مربوط به قطعات اتومبیل ایران با ۲۳۰۰درصد و «خاهن» مربوط به آهنگری تراکتورسازی ایران با ۶۰۰درصد بازدهی‌، در صدر جدول قطعه‌سازان خودرویی‌ها ایستاده‌اند.

پی‌نوشت:
* کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 548641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha