انتخاب بهترین گزینه برای خرید خودروی برای هر فردی با توجه به سطح زندگی و درآمد متفاوت است اما اگر بخواهیم خودرویی را با هزینه‌های مناسب خرید و نگهداری معرفی کنیم، باید در دسته‌بندی خودروهای اقتصادی به جست‌وجو بپردازیم.

کوییک - 206 - خودرو - ماشین

لیلا شریف - همشهری آنلاین: در روزگاری که قیمت خودرو مانند بسیاری از کالاهای مصرفی، سیر صعودی پیدا کرده است، هر فردی برای خرید خودروی موردعلاقه‌اش به این امید که بهترین گزینه را انتخاب کرده باشد، تا آنجا که توان دارد مته به خشخاش می‌گذارد. انتخاب بهترین گزینه برای هر فردی با توجه به سطح زندگی و درآمد متفاوت است اما اگر بخواهیم خودرویی را با هزینه‌های مناسب خرید و نگهداری معرفی کنیم، باید در دسته‌بندی خودروهای اقتصادی به جست‌وجو بپردازیم.
 
محمدمهدی تفضلی که بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، او را با مستندهای «اسب‌بخار» می‌شناسند، خودروی اقتصادی را خودرویی معرفی می‌کند که عموم مردم امکان خرید و استفاده از آن را داشته باشند.

محمدمهدی تفضلی

مدیر مسئول پایگاه خبری اسب‌بخار در توضیح خودروی اقتصادی به خبرنگار همشهری گفت: در دنیا خودروهای اقتصادی شرایطی را مهیا کرده‌اند که یک دانشجو یا خانواده‌ای که برای اولین‌بار تصمیم به خرید خودرو می‌گیرند، این گزینه را انتخاب کنند. به‌معنای ساده، می‌توان گفت که خودروی اقتصادی، ارزان‌ترین خودرویی است که افراد می‌توانند خریداری کنند و قرار نیست این خودروها از امکانات بالایی برخوردار باشند. خودروهای اقتصادی به‌عنوان ابتدایی‌ترین خودروها شناخته می‌شوند. او در مورد ارتباط هزینه‌های نگهداری خودرو با موضوع اقتصادی بودن، توضیح داد: در موضوع خودروهای اقتصادی، بحث اول مربوط به هزینه خرید خودرو است اما پارامتر هزینه‌های نگهداری، بحثی است که در تمام خودروها باید در نظر گرفته شود.

تفضلی با توجه به مواردی همچون هزینه خرید، نگهداری و استهلاک خودرو به دسته‌بندی‌ خودروهای اقتصادی در ۴سطح قیمتی پرداخت، البته او به این نکته اشاره کرد که «اقتصادی‌ترین خودروی کشور که هم‌اکنون تولید نمی‌شود، پراید است. با توجه به حذف این خودرو در عرصه تولید، باید گفت که در گذر زمان حضور این خودرو کمرنگ خواهد شد و سلیقه مشتری‌ها با یک پله ارتقا به سراغ خودروی جایگزین پراید می‌رود. بنابراین گزینه اول را به‌خودروی جایگزین پراید اختصاص می‌دهیم.» ناگفته نماند که بر اساس توضیحات تفضلی، در بحث خرید خودرو، سلیقه بسیار مهم است.

معرفی یک خودرو بر اساس بودجه هر فرد، امری دشوار است؛ چرا که برای عده‌ای کیفیت و استهلاک خودرو مهم است و در مقابل گروهی نیز امکانات موجود در خودرو یا شتاب خودرو را در اولویت قرارمی‌دهند. بنابراین دسته‌بندی خرید خودرو برای هر فرد متفاوت است اما اگر بخواهیم خودروهایی را به‌عنوان خودروهای اقتصادی که هزینه نگهداری پایین، امکانات رفاهی کم اما کیفیت خوب دارند و همچنین خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه می‌دهند معرفی کنیم، می‌توان به فهرستی تکیه کرد که در آن تلاش شده است تا خودروهایی ذکر شوند که در کنار به‌صرفه بودن هزینه‌های خرید، در بحث نگهداری نیز هزینه کمی داشته باشند.

  • کمتر از ۱۰۰میلیون تومان

بر اساس آخرین گزارش کیفی، تیبا۲ یکی از بهترین کیفیت‌ها را در این قیمت دارد. با توجه به تغییراتی که در پلتفرم این خودرو ایجاد شده است باید بگوییم که هاچ‌بک سایپا به نسبت ایمن‌تر از پراید است و ایمنی این خودرو بالاتر است.

تیبا در این رده قیمتی، خودرویی است که استاندارد آلایندگی یورو۵، سیستم ضدسرقت، ترمز ای‌بی‌اس و ایربگ دارد و در نسخه‌هایی که امروز از این خودرو معرفی می‌شود، امکاناتی مانند کفپوش و مانیتور هم اضافه شده است. پکیج سرویس دوره‌ای تیبا که شامل روغن موتور، فیلتر روغن و هوا و فیلتر هوای کابین است، کمتر از ۲۰۰هزار تومان هزینه دارد و با احتساب اجرت تعویض به عددی کمتر از ۲۵۰هزار تومان برای هزینه‌های هر ۵هزار کیلومتر می‌رسیم. بقیه لوازم مربوط به تیبا نیز با قیمت مناسب در بازار موجود هستند؛ به‌عنوان مثال چراغ خطر تیبا با ۱۵۰هزارتومان قابل‌تهیه است.

  • بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون ‌تومان

۲۰۶ تیپ۵ خودرویی است که همواره برای استفاده شهری و همچین خانواده‌های کم‌جمعیت محبوب بوده است. فراوانی این ماشین باعث می‌شود تا خدمات پس از فروش‌اش، در تمام سطح کشور وجود داشته باشد.

بسیاری گمان می‌کنند این خودرو در تصادف‌ها خطرناک است و موجب آسیب‌دیدگی جدی سرنشینان می‌شود اما طبق گفت‌وگوهایی که با پلیس راهور داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که ۲۰۶تیپ۵ اتاق بسیار ایمنی دارد. در این سطح قیمتی که انواع پژو، سیتروئن زانتیا و خودروهای کیا قراردارند، پژو۲۰۶ درصورت تصادف، کابین ایمن‌تری دارد. این نکته یکی از ویژگی‌های خوب پژو۲۰۶ است. فراوانی پژو۲۰۶ موجب می‌شود تا خدماتش در بازار بالا  و همچنین قطعات این خودرو در دسترس باشد. در این میان نباید فراموش کرد که قطعات پژو۲۰۶ -به‌دلیل برند پژو و اینکه برخی از این قطعات هنوز از خارج از کشور وارد می‌شوند - بالاتر از قیمت قطعات محصولاتی مانند تیبا و کوئیک است.

کوئیک نیز گزینه دیگری در این رنج قیمت است. هرچند هزینه نگهداری کوئیک پایین‌تر است، اما خرابی این خودرو بیشتر از پژو۲۰۶تیپ۵ است. باتوجه به اینکه ۲۰۶ برند شناخته‌شده‌تر با کیفیت و ایمنی بالاتر است، این خودرو در رده بالاتری از کوئیک قرارمی‌گیرد.

  • ۲۲۰ تا حدود۳۵۰میلیون‌ تومان

خانواده رنو شامل تندر۹۰، تندر۹۰پلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی بهترین گزینه‌ها در این رده قیمتی هستند. میزان خرابی خودروهای رنو در حد صفر است. به‌عنوان مثال افرادی که از محصول ساندرو استفاده می‌کنند در بازه زمانی ۴سال با استفاده زیاد، خرابی خاصی در این خودروها مشاهده نمی‌کنند. این خودروها از امکانات زیادی برخوردار نیستند و ظاهری زمخت دارد، اما ما همیشه به افراد پیشنهاد می‌کنیم تا این خودرو را به این دلیل که دچار خرابی خاصی نمی‌شود، انتخاب کنند. این خودرو خیلی نیاز به تعمیرگاه پیدانمی‌کند.

  • ۲۴۰ تا ۲۸۰میلیون تومان

دانگ‌فنگ اچ۳۰ کراس خودرویی است که با توجه به اتوماتیک بودن و سطح امکاناتی مناسب و کیفیت گیربکس بالایی که دارد همواره پیشنهاد می‌شود. گیربکس این خودرو ژاپنی است، سان‌روف و مانیتور دارد و ابعاد کابینش از پژو۲۰۶ بزرگ‌تر است. افرادی که خواهان خرید خودرویی با هزینه استهلاک پایین مانند ۲۰۶ هستند و از سوی دیگر می‌خواهند کابین خودرویشان بزرگ‌تر باشد، این ماشین را باید انتخاب کنند.

کد خبر 548638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha