شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیوان‌تک به سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد کردند شرکت‌کنندگان کارآزمایی مرحله سوم واکسن کرونایشان را به ۴۴۰۰۰ نفر افزایش دهند تا گوناگونی جمعیت مورد آزمایش بیشتر شود.

PFIZER

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هدف اولیه کارآزمایی این بود که شمار شرکت‌کنندگان به ۳۰۰۰۰ نفر برسد و این شرکت‌ها می‌گویند انتظار دارند تا هفته آینده به این هدف برسند.

این گسترش پیشنهادی همچنین به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد افرادی کمسن‌تر تا ۱۶ سال و افراد دچار بیماری‌های مزمن پایدار شامل اچ‌آی‌وی، هپاتیت C و هپاتیت B را هم در آزمایش شرکت دهند.

شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان در ماه ژوئیه (تیر) قول دادند که کارآزمایی بالینی بزرگترشان (کارآزمایی مرحله سوم) شامل مجموعه گوناگونی از داوطلبان باشند.

مدیران فایزر قبلا گفته بودند با توجه به اینکه کووید-۱۹  به طور نامتناسبی جوامع رنگین‌پوست در آمریکا را بیشتر دچار خود کرده است، وجود گوناگونی در کارآزمایی بالینی یک اولویت است.

اگر این بررسی موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت‌ها می‌توانند تا ماه اکتبر (اوائل مهر) واکسن را برای تایید سازمان‌های نظارتی بفرستند و در مسیر تولید تا ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۰ و ۳/۱ میلیارد دوز تا پایان سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت.

این دو شرکت در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۲ شهریور منتشر کردند، گفتند بر اساس میزان فعلی عفونت‌ها، انتظار دارند نتایج قطعی تاثیربخشی واکسن احتمالا تا پایان اکتبر (اوائل آبان) مشخص شود.

واکسن ساخت فایزر و بیوان‌تک از mRNA یا RNA پیامبر (یک پیام‌رسان شیمیایی) استفاده می‌کند تا ژن‌های تولیدکننده پروتئین سطحی ویروس را به درون سلول‌های بدن برساند و با تولید این پروتئین‌ها در بدن پاسخ ایمنی بر ضد آنها برانگیخته شود.

گرچه این فناوری چند سالی است که در دسترس قرار گفته است، تا به حال هیچ واکسنی از این نوع تایید نشده است.

کد خبر 548630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha