شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

فرودگاه جاجرم با سابقه طولانی احداث در این شهرستان کویری خراسان شمالی زمینه‌ای مناسب برای توسعه پروازها به چهار گوشه ایران است که در سال‌های اخیر به آن توجه نشده و اکنون خواسته مردم منطقه فعالیت مجدد این فرودگاه است.

فرودگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در قرن حاضر حمل‌ونقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی و تسریع امور حیاتی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد، و دراین‌بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل‌ونقل هوایی را تشکیل می‌دهند و درواقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شوند.

در حال حاضر با توجه به اهمیت فرودگاه‌ها در جابه‌جایی مسافران و درگیر بودن مسائل اقتصادی، صنعتی و گردشگری و... در این صنعت، لازم است به فرودگاه جاجرم که سال‌هاست هیچ پروازی از آن انجام نمی‌گیرید و علی‌رغم آماده بودن زیر ساخت‌ها همچنان غیر فعال است بپردازیم.

این فرودگاه در سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرده و در ۲۰ سال گذشته پروازهایی از این فرودگاه انجام می‌گرفت، اما طی هفده سال اخیر همچنان غیرفعال بوده است. گفتنی است فعال شدن دوباره این فرودگاه یکی از مطالبات مردم شهرستان جاجرم است.

این فرودگاه در ۲۰ سال قبل برای تردد متخصصین کارخانه آلومینا جاجرم که اکثراً خارجی بودند راه‌اندازی شد که به‌مرور زمان باکم شدن این افراد و نداشتن صرفه اقتصادی غیرفعال شد.

خبری که هیچگاه محقق نشد!

در چند سال گذشته خبر فعال شدن مجدد فرودگاه جاجرم منتشر شد و این خبری بود که رئیس هیئت مؤسس شرکت توسعه و عمران جاجرم اعلام کرد. در این خبر آمده بود فرودگاه جاجرم که بیست سال پیش فعال بود و حدود هفده سال است که دیگر پروازی در آن صورت نمی‌گیرید توسط شرکت توسعه و عمران جاجرم به اعتبار پیش‌بینی‌شده ۸ میلیارد تومان فعال خواهد شد، اما بعد از انتشار این خبر هنوز اقدامی انجام نشده است.

یکی از شهروندان جاجرمی با گلایه از رها شدن فرودگاه به حال خود می‌گوید: فرودگاه جاجرم با باند فرود آماده و محوطه دیوارکشی شده در بهترین موقعیت در یک دشت باز برای فرود انواع هواپیماها از کوچک تا پهن‌پیکر و موقعیت مکانی عالی دسترسی به دیگر شهرستان‌های استان به حال خود رهاشده است.

رحیمی می‌افزاید: در ۲۰ سال گذشته پروازهایی در این فرودگاه انجام می‌شده، اما در حال حاضر مسئولین، تنها قول پیگیری برای فعال شدن آن را داده‌اند.

سجادی دیگر شهروند جاجرمی هم می‌گوید: مردم جاجرم از توسعه هوایی و جاده‌ای سهمی ندارند که رها شدن فرودگاه نمونه‌ای از این موارد است. شهرستان جاجرم با توجه به بودن کارخانه آلومینا نیازمند پیشرفت است که یکی از اساسی‌ترین این پیشرفت‌ها فعال شدن دوباره فرودگاه است.

مردم خواستار پیشرفت شهرستان و منطقه هستند

دیگر شهروند جاجرمی هم معتقد است شهرستان جاجرم با توجه به داشتن صنعت بزرگ آلومینا و همچنین آثار تاریخی در حوزه گردشگری برای پیشرفت و توسعه نیازمند فعال شدن دوباره فرودگاه است.

رجبی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌های فرودگاه جاجرم کاملاً آماده است و به عنوان یک فرودگاه با استانداردهای کشوری یا به‌عنوان فرودگاه دوم در استان یا فرودگاه اضطراری خدمات‌دهی کند.

دیگر شهروند جاجرمی نیز ادامه می‌دهد: در شهری که تمام زیرساخت‌های یک شهر صنعتی را دارد نبود فرودگاه قدری تنگ‌نظری مدیران استان است. کارخانه آلومینا خود به‌تنهایی توان راه‌اندازی و اداره یک فرودگاه را دارد و منتظر مدیران به‌اصطلاح جهادی در مرکز استان نباید باشیم.

محمدی اظهار می‌دارد: فرودگاه جاجرم از همه نظر شرایط راه‌اندازی را دارد و مانند شیروان نیست که بودجه باشد ولی زمینش نباشد. جاجرم دشت مسطح دارد و نیازی به تراشیدن کوه نیست.

اما دراین‌باره استاندار خراسان شمالی در دیدار اخیر خود با وزیر راه به موضوع فرودگاه در استان اشاره کرد.

استاندار خراسان شمالی: فرودگاه جاجرم، به عنوان فروگاه رزرو استان معرفی شود

محمدعلی شجاعی در این دیدار با اشاره به نداشته‌های فراوان وزارت راه و شهرسازی در استان اظهار کرد: وضعیت پروازهای استان نسبت به گذشته بهتر شده، اما به دنبال تقویت بیشتر و حمایت قاطع وزارت راه و شهرسازی برای برقراری پرواز بجنورد به عشق‌آباد هستیم.

وی بابیان این‌که با شروع فصل سرما و مه‌گرفتگی و نبود دید برای فرود هواپیما، پروازهای استان تعطیل می‌شود، افزود: بنابراین خواستار نظر کارشناسی نهایی وزارت راه و شهرسازی برای وضعیت فرودگاه بجنورد ازنظر امکانات و تجهیزات هستیم.  اگر این فرودگاه مشکل کارشناسی ندارد باید تجهیزات مانده‌اش در گمرک آزادسازی شود و در غیر این صورت تجهیزات فنی موردنیاز تأمین شود. سیستم فرودگاهی کشور با همکاری سازمان ملی مسکن برای توسعه فرودگاه‌های کشور ۱۱ هکتار زمین را برای فرودگاه‌های کشور در نظر گرفت، اما سیستم فرودگاهی وزارت و راه و شهرسازی این موضوع را در استان لغو کرد که خواستار تخصیص این زمین‌ها هستیم.

شجاعی همچنین خواستار معرفی فرودگاه جاجرم به‌عنوان فرودگاه دوم و پشتیبان استان با توجه به وجود باند فرودگاه در این شهرستان شد.

پاکمهر: فرودگاه جاجرم آماده فعالیت مجدد است

سیدمحمد پاکمهر نیز در این دیدار با تاکید به زیرساخت‌های فرودگاه جاجرم و وجود صنعت آلومینوم و آلومینا در این شهرستان اظهار کرد: فعالیت صنایع پایین‌دست آلومینیوم در این حوزه شهرستان و منطقه و از سوی ترددهای موردنیاز می‌تواند قابلیت مناسبی برای استفاده از فرودگاه جاجرم باشد.

وی خاطرنشان کرد: باند پرواز در این فرودگاه وجود دارد و می‌توان در ‌مواقع ضروری مورداستفاده واقع شود و هم‌اکنون نیز قابل‌استفاده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: فرودگاه جاجرم را می‌توان به‌عنوان فرودگاه رزرو استان استفاده کرد زیرا باگشت پروازها به تهران و مشهد در شرایط نامناسب جوی باعث ایجاد سختی در ترددهای مهمانان استان می‌شود.

حال باید دید آیا قفل فرودگاه جاجرم پس از سالیان سال در این دولت باز می‌شود یا آینده‌ای دیگر برای این فرودگاه باید متصور بود.

کد خبر 548478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha