یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
۰ نفر

حیوانات همواره مظهر زیبایی و حتی آرامش انسان‌ها شناخته می‌شوند و از ابتدای خلقت و تاریخ در خدمت بشر بودند، شاید هیچ وقت به فکری خطور نمی‌کرد که نفس کشیدن و نشخوار کردن برخی از گونه‌های حیوانی مانند گاو و خوک روند گرم شدن زمین را تسریع کند و نقش مهمی در گرمایش زمین داشته باشد.

گاوداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گاز متان یکی از خطرناک‌ترین گازهای گلخانه‌ای در روند گرمایش جهانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دامداری‌های صنعتی گاو و خوک در جهان عامل تولید ۵۱ درصد این گاز در کره زمین هستند، بنابر این می‌توان با کاهش مصرف گوشت تب زمین را تا حد زیادی کم و به محیط‌ زیست کمک کرد.

در سال ۱۸۰۰ جمعیت بشر روی کره زمین یک‌ میلیارد نفر و در سال ۱۹۰۰ حدود ۱.۵ میلیارد نفر بود اما اکنون به نزدیک ۸ میلیارد نفر رسیده است، یعنی فقط در طول بیش از یک قرن جمعیت بشر روی زمین ۵ برابر افزایش یافت در پی این افزایش جمعیت، میزان نیاز به مواد غذایی از جمله فرآورده های گوشتی و لبنی افزایش یافت بنابر این دیگر روش‌های سنتی تولید گوشت جوابگوی نیاز نبود و به مرور دامداری‌های صنعتی با حضور هزاران گاو و خوک در جهان شکل گرفت.

به مرور و با گذشت زمان که شاهد افزایش گرمای زمین بودیم برخی محققان به این فکر افتادند که آیا حیوانات نیز می‌توانند در این روند نقشی داشته باشند که بررسی‌ها نشان داد حیوانات پرورشی و مخصوصا گاوها و خوک‌ها گاز متان زیادی از خود آزاد می‌کنند، متان یکی از خطرناک‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که نقش بسزایی در گرمایش زمین دارد، اثر گرمایشی گاز متان در یک دوره ۲۰ ساله ۷۲ برابر گاز دی‌اکسیدکربن است که ۳۷ درصد گاز متان آزاد شده توسط بشر در جو از دامداری‌ها است.

در واقع در دامداری های صنعتی حیوانات در علفزارها نمی‌چرند، برای اینکه آن‌ها در کمترین زمان ممکن به بیشترین بهره‌وری از نظر تولید شیر، گوشت و تخم‌مرغ برسند، به آن‌ها سویا و غلات (معمولا ذرت) خورانده می‌شود، برای تولید این محصولات کشاورزی که معمولاً از نظر ژنتیکی هم تغییر داده شده‌اند، از کودها و سموم شیمیایی استفاده می‌شود که سبب به ‌وجود آمدن گاز منواکسید نیتروژن در جو می‌شود، این گاز یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای است که اثر تخریبی آن حتی از گاز متان هم بیشتر است، اثر گرمایشی این گاز در جو، ۲۰۰ برابر گاز دی‌اکسید کربن است که با این حساب برآورد شده که دامداری‌های صنعتی جهان عامل تولید ۵۱ درصد گاز متان در کره زمین هستند.

در سال ۲۰۰۶، بخش غذا و کشاورزی سازمان ملل، در مقاله‌ای اعلام کرد دامداری‌ها مسئول تولید ۱۸ درصد کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط بشر هستند به عبارت دیگر، نقش دامداری‌ها در گرمایش زمین از نقش حمل ‌و نقل (مجموع حمل‌ و نقل زمینی، دریایی و هوایی) که مسئول تولید ۱۳ درصد گازهای گلخانه‌ای است، بیشتر است، در سال ۲۰۰۹، سازمان نظارت جهانی با انتقاد از روش‌های محاسباتی سازمان فائو و با لحاظ‌ کردن فاکتورهای بیشتر و دقیق‌تر، اعلام کرد نقش دامداری‌ها بسیار بدتر از چیزی است که فائو اعلام کرده، این سازمان اعلام کرد دامداری مسئول تولید ۵۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط بشر است.

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون دمای زمین را ۰.۸ درجه سلسیوس گرم کرده‌ایم، بانک جهانی می‌گوید با توجه به آلودگی که تاکنون ایجاد کرده ایم زمین ۱.۵ تا ۲ درجه دیگر هم بیشتر گرم خواهد شد، در نشست پاریس در سال ۲۰۱۵ دنیا به این نتیجه رسید که باید مانع ادامه گرم شدن کره زمین شود چون تبعات جبران‌ناپذیری مانند سیل و خشکسالی به همراه خواهد داشت از این رو کشورهای شرکت‌کننده در این نشست متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند، در این نشست به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم افزایش دو درجه‌ای دما را کاهش دهیم، باید مانع هر نوع آلودگی شویم که کنترل دامداری‌ها را هم می‌توان یکی از این راه‌ها دانست.

تحقیقی در ۲۰۱۴ نشان داد که اگر مصرف گوشت ادامه یابد، تا ۲۵ سال دیگر از طریق دامداری و کشاورزی ۱۲ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید خواهد شد که کنترل آن به تنهایی می‌تواند جلوی کاهش دو درجه‌ای دما را بگیرد.

محمد درویش رییس کمیته محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: دامداری‌های صنعتی جهان عامل تولید ۵۱ درصد گاز متان در کره زمین هستند که خطرناک‌ترین گاز گلخانه‌ای جهان است و معمولا از معده گاوها و خوک‌ها خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: با افزایش جمعیت نیاز انسان به مواد پروتئینی مانند گوشت و لبنیات زیاد شد به طوری که دیگر دامداری به روش سنتی جوابگوی این نیاز نبود از این رو دنیا به سمت پرورش حیواناتی مانند گاو و خوک در قالب دامداری‌های صنعتی پیش رفت و به مرور نیز تعدادشان افزایش یافت.

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو ادامه داد: برای رفع نیاز انسان به مواد پروتئینی سالانه حدود دو تا سه میلیارد گاو و خوک ذبح می‌شود، وقتی این میزان کشته می‌شود بنابر این تعداد حیوانی که پرورش داده می‌شود قطعا چندین برابر خواهد بود که نتیجه آن انتشار گاز متان به میزان بسیار زیاد از طبیعت است که گرمایش جهانی را سرعت می‌بخشد.

درویش تاکید کرد: در واقع قطعا این نقش حیوانات را هم زیاده‌خواهی و عملکرد انسان‌ها رقم زده است چون حیوانات را که به روال طبیعی به زیست خود مشغول بودند این انسان‌ها هستند که آنها در قالب دامداری‌ها گردهم آوردند.

وی درباره اینکه آیا گونه‌های طبیعی هم چنین تاثیری را بر گرمایش جهانی دارند گفت: گونه‌های طبیعی چنین تاثیری ندارند چون آنها روند طبیعی زندگی خود را در طبیعت دنبال می‌کنند، تمرکز واحدهای صنعتی برای تولید گوشت سبب شد این اتفاق بیفتد.

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو درباره چاره این مشکل توضیح داد که چاره این است که مردم را تشویق کنیم دستکم یک یا دو روز در هفته پروتئین حیوانی را از منوی غذایی خود حذف و گیاهان را جایگزین آن کنند و به این ترتیب سبک زندگی و عادت غذایی مردم تغییر کند.

کد خبر 548455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha