زباله‌گردی و جولان معتادان متجاهر ممکن است در هر منطقه‌ای از شهر دیده شود، اما این آسیب در محله‌های آبشار، قیام و کوثر امان مردم را بریده و اهالی این محله‌ها خواستار رفع آن هستند.

معتادان

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگرنیا: گشتی در محله‌های فوق زدیم و پای درددل مردم نشستیم و هم صحبت‌های کارشناسی رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۱۲ را شنیدیم.

ناحیه ۵ در میان ۶ ناحیه منطقه ۱۲، هنوز بافت مسکونی خود را حفظ کرده است. این ناحیه محله‌های قیام، آبشار و کوثر را با همان بافت مذهبی و مردمی‌که اغلب از قدیمی‌های تهران هستند، در خود جای داده است. شاید همین مسئله باعث شده تا کوچه‌پسکوچه‌های ناحیه هر روز شاهد جولان معتادان متجاهر و زباله‌گردها باشد.
«سیدابراهیم عابدی» یکی از شهروندان محله آبشار است. او با اشاره به برخی مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در این محله می‌گوید: «محله آبشار یکی از محله‌های قدیمی ‌تهران است. این محله در گذشته شاهد تردد پهلوانان و قهرمانان ورزشی بود و امروز در گوشه و کنارش باید شاهد تردد معتادان متجاهر و زباله‌گردها باشیم. این مسئله به شدت مردم را ناراضی کرده است.»
حاج «کریم مروتی» یکی از اهالی قیام هم می‌گوید: «محله قیام یکی از فرسوده‌ترین محله‌های منطقه ۱۲ است و این مسئله یکی از چالش‌های پیش روی ما اهالی است. روند نوسازی در قیام به سختی جلو می‌رود و بیشتر اهالی قدیمی ‌رفتن را به ماندن ترجیح داده‌اند. به همین خاطر خانه‌های قدیمی‌ و فرسوده اغلب محل سکونت مهاجران است. آنچه واقعاً آزاردهنده است این است که برخی از این خانه‌ها به محل دپوی زباله تبدیل شده‌اند! ‌»

  •  بافت مسکونی ریزدانه و تولد آسیب‌ها

مدیر اداره اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۲ نیز در گفت‌وگو با همشهری محله بر این مسائل و مشکلات صحه می‌گذارد و می‌گوید: «در ناحیه ۵ بیشترین بافت مسکونی را در مقایسه با دیگر نواحی منطقه داریم. به خاطر همین موضوع است که باید با مسائل و مشکلاتی از جمله زباله‌گردی دست وپنجه نرم کنیم. چون حجم تولید زباله به دلیل میزان بالای جمعیت در آن زیاد است.»
به گفته «محمد اسماعیلی» بیشتر زباله‌گردهایی که در محله‌های ناحیه ۵ منطقه ۱۲ پرسه می‌زنند، معتادان متجاهر و بی‌خانمان هستند و این مسئله موجب زشت شدن سیمای محله شده است. به‌خصوص در ضلع جنوب ناحیه حوالی شوش شرقی و خیابان‌های اطراف این آسیب به وضوح پررنگ‌تر است.
مدیر اداره اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۲ همچنین با اشاره به آسیب‌های اجتماعی دیگر در ناحیه ۵ می‌گوید: «درست است محله‌های قدیمی ‌ناحیه هنوز هویت خود را حفظ کرده‌اند، اما این مسئله باعث نشده تا محله شاهد حضور زنان با اهداف خاص (زنان تن‌فروش) نباشد. این مورد هم باز در جنوب ناحیه بیش از سایر بخش‌ها مشهود است.»

محمد اسماعیلی/ مدیر اداره اجتماعی و فرهنگی ناحیه 5 شهرداری منطقه 12
  •  حمایت از کسب‌وکارهای خرد در ناحیه

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار در محله و فراهم کردن بستر آسایش و رفاه آنها در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که ما در این بخش در دستور کار خود قرار داده‌ایم، فراهم کردن بستر کسب‌وکار برای کارآفرینان است تا با روشن شدن چراغ تولید در این بخش بتوانیم زمینه اشتغال را برای زنان سرپرست خانوار فراهم کنیم.»
به گفته او در حال حاضر ۲ کارگاه خیاطی در محله آبشار و یک کارگاه خیاطی در محله کوثر مشغول به کارند. این در حالی است که جدا از این کارگاه‌ها درسراهای محله ناحیه ۵ هم زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فراهم شده است.
رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی ناحیه ۵ منطقه ۱۲ یادآور می‌شود: «شهرداری ناحیه ۵ می‌کوشد با حمایت از زنان سرپرست خانوار از دغدغه‌های زندگی آنها بکاهد و زمینه یک زندگی آرام را برای این قشر در ناحیه فراهم کند، بنابراین جدا از مراکز کارآفرینی در ناحیه می‌کوشیم تا با معرفی این افراد به مرکز پایدار کارآفرینی منطقه زمینه اشتغال این گروه را فراهم کنیم.»
او ارائه آموزش‌های کارآفرینی به زنان سرپرست خانوار را یکی دیگر از برنامه‌های اداره امور فرهنگی و اجتماعی ناحی برمی‌شمرد و اظهار می‌کند: «توانمندسازی بانوان و آماده کردن آنها برای ورود به بازار کار از اولویت‌های‌کاری ماست.»

  •  ارتباط با شورایاران در دستور کار است

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به نقش شورایاران در شناخت آسیب‌های اجتماعی هر محله و ارائه پیشنهادهای محلی برای رفع آسیب‌ها می‌گوید: «باور داریم هر محله و منطقه بر اساس بافت خود با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند که رفع این آسیب‌ها جز در سایه مشارکت اهالی امکانپذیر نیست، بنابراین در ناحیه ۵ منطقه ۱۲ می‌کوشیم در تعاملی دوستانه و سازنده با شورایاران به‌عنوان نماینده‌های مردم در مسیر شناسایی این آسیب‌ها قدم برداریم و برای رفع آنها چاره‌ای مطابق با فرهنگ حاکم بر محله بیندیشیم.»

کد خبر 548439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha