شروع فصل‌های سرد که با شیوع عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه است که علائمشان شبیه به علائم بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید است.

virus

علائم سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی به خصوص با اشکال خفیف کووید-۱۹ همپوشانی زیادی دارد و تشخیص آنها از یکدیگر کار سختی است، چرا که هر سه این بیماری‌ها می‌توانند سرفه ایجاد کنند.

یک راه تشخیص این سه بیماری از هم روال معمول بروز علائم آنها است: اغلب موارد علامت‌دار کووید-۱۹ با تب شروع می‌شود و سرفه به دنبال آن می‌آید. آنفلوآنزای فصلی معمولا روالی متضاد دارد و افراد پیش از بروز تب به تدریج دچار سرفه می‌شوند. اگر دچار سرماخوردگی باشید، با احتمال بیشتر علائم‌تان با گلودرد به عنوان نخستین علامت شروع می‌شود.

این اینفوگرافیک چگونگی افتراق دادن کروناویروس جدید را از آنفلوآنزای فصلی و سرماخوردگی نشان می‌دهد.

برای بزرگنمایی بیشتر اینجا را کلیک کنید

البته این اینفوگرافیک که فهرست علائم و روال بروزشان را نشان می‌دهد، صددرصد در همه موارد صدق نمی‌کند: برخی از بیماران کووید-۱۹ اصلا تب ندارند و برخی از بیماران آنفلوآنزا هرگز دچار سرفه نمی‌شوند.

بنابراین سرعت بروز علائم و مدت طول کشیدنشان هم باید در این افتراق مورد توجه باشد.

علائم کرونا در مقایسه با علائم آنفلوانزا معمولا به طور تدریجی‌تر ظاهر می‌شوند. با اینکه برخی از افراد به تدریج دو روز بعد از عفونت علائم کووید-۱۹ را نشان می‌دهند، ممکن است تا دو هفته پس از عفونت اولیه طول بکشد تا بیمار علامت‌دار شود. به طور میانگین افراد پنج روز پس از عفونت با ویروس کرونا احساس ناخوشی می‌کنند.

در مقابل، افراد دچار آنفلوآنزا معمولا به طور ناگهانی‌تر یک تا چهار روز پس از عفونت (به طور میانگین ۲ روز) با ویروس آنفلوآنزا احساس بیماری می‌کنند. اغلب این بیماران در کمتر از دو هفته بهبود پیدا می‌کند و اغلب این بهبودی به سرعت در چند روز رخ می‌دهد.

بیماران دچار کرونا نیز ممکن است در طول دو هفته بهبود پیدا کنند، اما درصد فزاینده‌ای از بیماران گزارش می‌کنند که برخی از علائم در آنها حتی تا چند ماه ادامه دارد.

علائم سرماخوردگی، بر خلاف کرونا، معمولا  دو تا سه روز پس از عفونت با ویروس‌های سرماخوردگی به اوج خود می‌رسد- اما مشابه کرونا در اغلب موارد این علائم به طور تدریجی بروز می‌کنند. علائم برخی از افراد دچار سرماخوردگی بیشتر از دیگران به طول می‌انجامد: در یک سرماخوردگی معمولی ممکن است گلودرد برای هشت روز، سردرد برای نه تا ۱۰ روز، گرفتگی بینی، أبریزش بینی یا سرفه برای بیش از دو هفته ادامه داشته باشند.

یک راه دیگر برای تشخیص این سه بیماری از هم توجه به شاخص‌ترین علائم در هریک از آنهاست.

عفونت با ویروس کرونا اشکال گوناگون بی‌علامت خفیف یا شدید ممکن است رخ دهد. به طور کلی بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید از لحاظ طیف گسترده تظاهرهای بالینی آن منحصر به فرد است.

برخی از علائم بیماران کووید-۱۹ ممکن است در فهرست علائم شایع نیامده باشد، از جمله ریزش مو، سکسکه و متورم و قرمز شدن انگشتان پا.

بسیاری از بیماران کووید-۱۹ ممکن است حس بویایی یا چشایی‌شان را از دست بدهند و بروز این علامت قوی‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده وجود عفونت با کروناویروس جدید است. یک بررسی در اسپانیا نشان داد حدود ۴۰ درصد از بیماران کووید-۱۹ حس بویایی یا چشایی‌شان را از دست می‌دهند، در حالیکه این رقم در بیماران آنفلوانزا فقط ۱۲ درصد بود.

افراد دچار سرماخوردگی به نسبت به بیماران کووید-۱۹ بیشتر دچار آبریزش یا گرفتگی بینی می‌شوند.

خارش بینی یک علامت شاخص آلرژی‌ها است که معمولا در سه بیماری دیگر وجود ندارد.

بالاخره بهترین راه برای تشخیص کووید-۱۹ انجام آزمایش تشخیصی است. البته ممکن است لازم باشد حتی افرادی که آزمایش کرونا نداده‌اند، به علت احساس ناخوشی یا تماس داشتن با فرد دچار ویروس کرونا برای مدتی در خانه بمانند (معمولا ۱۴ روز یعنی دوره پنهانی یا کمون بیماری).

گرچه واکسنی برای کرونا در دست نیست، اما زدن واکسن آنفلوآنزا در پاییز به خصوص در گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنچ سال یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود تا به این ترتیب دست کم از مراجعه بیماران دچار آنفلوانزا به بیمارستان‌ها کاسته و از ازدحام بیماران جلوگیری شود.

کد خبر 548261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    حرف نداره خیلی عالیه