پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد توزیع واکسن کرونای ساخت این کشور در حال انجام است، گرچه هنوز نتایج کارآزمایی مرحله نهایی این واکسن منتشر نشده است.

Russian vaccine

به گزارش همشهری آنلاین بر اساس بیانیه‌ای که روی پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت روسیه منتشر شده است، این واکسن آزمایش‌های کنترل کیفیت را گذرانده و وارد چرخه توزیع عمومی شده است.

بر اساس بیانیه توزیع نخستین محموله‌های این واکسن در مناطق روسیه در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وزارت بهداشت روسیه شمار واکسن‌های در حال توزیع را ذکر نکرده است. میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اخیرا گفته بود که در ابتدا عرضه واکسن در مقدارهای کوچک انجام خواهد شد و کارگران و آموزگاران پیش از دیگران آن را دریافت خواهند کرد.

ژورنال پزشکی لنست فقط جمعه پیش بود که نتایج بررسی‌های واکسن کرونای روسی را منتشر کرد و بر اساس این مقاله ظاهرا این واکسن در کارآزمایی‌های بالینی مرحله اول و دوم بی‌خطر بوده و باعث تولید آنتی‌بادی‌های محافظت‌کننده شده است.

بر اساس این بررسی این واکسن عوارض جانبی وخیمی هم ایجاد نکرده است. این بررسی بر روی ۷۶ فرد بزرگسال داوطلب در دو بیمارستان انجام شده است. این کارآزمایی‌های بالینی همچنین نشان داد که این واکسن باعث تولید سلول‌های T - بخش دیگری از پاسخ دستگاه ایمنی به ویروس کرونا- در طول ۲۸ روز می‌شود.

کارآزمایی‌های مرحله اول بی‌خطر بودن واکسن و کارآزمایی‌های مرحله دوم تاثیربخشی آن را تعیین می‌کنند.

در مقابل منتقدان می‌گویند این کارآزمایی کوچک و فاقد گروه کنترل یا شاهد برای مقایسه بوده است. در کارآزمایی‌هایی تصادفی‌نشده شرکت‌کنندگان می‌دانند که واکسن را دریافت می‌کنند. اما اما کارآزمایی‌های کنترل‌شده و تصادفی شده که در آنها تاثیربخشی واکسن با دارونما (واکسن بی‌تاثیر) مقایسه می‌شود، استاندارد طلایی برای تایید شدن واکسن هستند.

کد خبر 548106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha