مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

متأسفانه در چند سال اخیر شاهد صید انواع و اقسام از بچه‌ ماهیان خصوصاً ماهیان تن از جمله شیر و ویر و دارو با روش حلقه کردن با تور هستیم و این روش باعث کم شدن انواع این ماهیان در سواحل جنوبی ایران شده است.

ماهی گیری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، هرسال شاهد تخم‌ریزی و تکثیر انواع ماهیان در اوایل بهار می‌شویم و این چرخه در دریاها ادامه ضامن ادامه حیات و حفظ اکوسیستم طبیعی در دریاها خصوصاً خلیج‌فارس است. ولی متأسفانه در چند سال اخیر شاهد صید انواع و اقسام از بچه‌ ماهیان خصوصاً ماهیان تن ازجمله شیر و ویر و دارو با روش حلقه کردن با تور هستیم و این روش باعث کم شدن انواع این ماهیان در سواحل جنوبی ایران شده است.

همه صیادان می‌دانند که ماهی شیر برای یک ماهی سطحی و مهاجر است و به دنبال طعمه مایل‌ها سفر می‌کند و طعمه این نوع ماهی ماهیان ریز ازجمله بچه ویر و بچه چنگو ریز و اثلاث و ماهی ساردین یا حشینه است متأسفانه با صید بی‌رویه بچه ماهی ویر و دارو باعث قطع این چرخش طبیعی از حیات ماهیان و نیز سبب مهاجرت گله‌های ماهی به سوی آن‌طرف خلیج‌فارس می‌شویم و این یعنی دشواری در صید و کسب رزق برای اکثر صیادان که چشم‌انتظار صید با رولینگ یا دریه و قلاب هستند.

ممنوع بودن صید ماهیان در فصل تخم‌ریزی در حاشیه خلیج فارس

در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خصوصاً امارات صید ماهیان نیز در فصل تخم‌ریزی و تکثیر ممنوع است و حتی بازگردانی و انداختن ماهیان ریز به آب در بین صیادان این کشور به‌عنوان یک فرهنگ برای حفاظت و پایداری این‌گونه از ماهیان رایج شده است. هشتگ #ماهی ریز صید نکن یا #ماهی ریز به دریا برگردان، در فضای مجازی بین صیادان اماراتی رواج شده است. حال برای حفظ و پایداری گونه‌های مختلف ماهی خصوصاً ماهیان تن باید محدودیت‌های در بعضی از روش‌های صید که باعث ایجاد اختلال در چرخه حیات این ماهیان می‌شود از طرف مسؤولین شیلات اعمال شود.

حفظ محیط‌زیست چه در دریا و در خشکی وظیفه همه ما است، از صیاد گرفته تا دوستدار محیط‌زیست و مسئولان، همه و همه با تلاش خود را انجام دهیم. مسئله تهدید اکوسیستم دریایی فقط مربوط به صنعت نیست و با توجه به افزایش صید بی‌رویه نیازمند این هستیم که دقت بیشتری داشته باشیم تا به‌جز آلودگی بیشتر مسئله را بغرنج‌تر نکند.

برخی صیادان در فکر پر کردن جیب خود

یکی از صیادان گفت: متأسفانه بعضی از صیادان فقط فکر پر کردن جیب خود هستند و محیط‌زیست و حفظ منابع دریایی برای آن‌ها یک موضوع بی‌ربط است این‌ها می‌گویند اگر من صید نکنم یکی دیگر صید می‌کند و برای این نوع تفکر این افراد باید تأسف خورد.

عسلویه منابع حفاظت آبزیان ندارد

در این رابطه محمد محمدی، رئیس تعاونی صیادی عسلویه گفت: کلاً صید با انواع تور فیلامنت یا حقه‌ای ممنوع است؛ عسلویه آخرین نقطه استحفاظی است، متأسفانه منابع حفاظت آبزیان ندارد و کسی جلو این‌گونه صید که باعث ضرر به آبزیان می‌شود را نمی‌گیرد و افرادی که این کار را می‌کنند فقط به فکر سود و منفعت خود هستند.

با توجه به شرایط انتظار می‌رود تمهیداتی از سوی مسؤولین شیلات در مرکز استان بوشهر صورت گیرد و جلو صید این ماهیان ریز گرفته شود.

کد خبر 547783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha