دومین گردهمایی حمایت از شاهوار با حضور مردم، موثران، خانواده شهدا، دوستداران محیط زیست، گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور امام‌جمعه شاهرود برگزار شد.

تعطیلی کامل معدن بوکسیت

به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در دومین گردهمایی حمایت از بلندترین قله منطقه البرز شرقی، مردم و اقشار مختلف جامعه خواهان توجه بیشتر مسئولان استان سمنان به موضوع شاهوار این کانون آب ساز و حیات بخش شدند که گویا قرار است تصمیم نهایی برای آن در هفته جاری اتخاذ شود، مردم نگران بازگشایی دوباره معدن بوکسیت در شاهوار هستند که سال گذشته با تلاش مردم و گروه‌های محیط زیستی و مسئولان وقت شهرستان به تعطیلی موقت انجامید. وعده‌گاه مردم این بار مقابل حسینیه امام خمینی (ره) دفتر امام جمعه شاهرود بود تا آخرین گردهمایی مردمی دوست‌داران محیط زیست طی هفت سال اخیر برگزار شود. گردهمایی‌هایی که همگی یک خواسته مهم دارند آن هم حفظ شاهوار به عنوان کانون آب ساز و حیات بخش شرق استان سمنان.

قطع درختان ممنوع القطع

حسینعلی سمیعی، عضو شورای شهر شاهرود به عنوان نخستین سخنران ضمن اشاره به مخاطرات معدن کاری در قله شاهوار گفت: مخاطرات معدن شامل دو دسته هستند گروهی که با چشم روئیت می‌شوند مانند تخریب خاک، درختان ممنوع القطع اورس، تغییر چهره شاهوار، پاک تراشی کوه که غیر قابل جبران است و دوم تغییرات و مخاطراتی که زیر زمین منابع آبی را تهدید می‌کند و قابل دیدن با چشم نیستند. صدها اصله درخت ممنوع القطع اورس در شاهوار که کانون حیات بخش، محیط زیست و وحوش البرز شرقی محسوب می‌شود توسط معدن بوکسیت قطع شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن خاک تا سال ۹۷ از شاهوار برداشت شده و به جای آن باطله در شاهوار قرار گرفته که اگر همین روند ادامه یابد تا سال‌های آتی برابر قله نزدیک به چهار هزار متری شاهوار ما فقط باطله خواهیم داشت.

مخاطره آمیز بودن معدن کاوی

وی با بیان اینکه مخاطره دیگر معدن کاری در شاهوار تأثیر انفجارها است، تاکید کرد: این معدن علی رغم تعهد خود، راحت‌ترین راه برداشت یعنی انفجار و پاک تراشی را برگزیده که کم هزینه باشد در نتیجه این امکان دارد که بر اثر انفجارها مسیرهای آب‌های زیرزمینی شاهوار به سمت استان گلستان تغییر مسیر داده و یا حتی مسدود شوند. برابر گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم میزان با سد کرج در شاهوار آب ذخیره شده است، حال آنکه بحران بی آبی در کل استان سمنان سالانه میلیاردها تومان بودجه را به سمت خود سوق می‌دهد.

تخلفات معدن

ابوالحسن قزوینی، فعال مدنی با بیان اینکه شاهوار نیازمند یک تحقیق منصفانه و بررسی است نه اساتیدی که به صورت پیمانکاری بر روی آن کار کنند، تاکید داشت: مطالبه مردم امروز حفظ شاهوار به عنوان کانون حیات بخش محسوب می‌شود، زیرا تمام حیات در دشت بسطام و شهرستان شاهرود به شاهوار بستگی دارد. نامه مورخ ۲۶، مرداد ماه ۹۰ از سوی منابع طبیعی که در آن معدن متعهد به حراست از محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود گواه این مدعا است که معدن بوکسیت قبل از سال ۹۲ شروع به کار کرده و اتفاقاً طبق قانون می‌بایست تمام استعلام‌ها و مجوزهای محیط زیست را دریافت می‌کرده است. در این نامه آمده است که معدن نباید درخت ممنوع القطع اورس را قطع کند و جاده‌ای مخالف آنچه در قرار داد آمده نسازد و در صورت نیاز باید مجوز دریافت کند و چنانچه شرکت به تعهدات خود عمل نکند می‌تواند منجر به تعطیلی معدن شود حال آنکه همین اداره کل در نامه‌ای در سال ۹۸ اذعان می‌کند معدن اراضی را به میزان ۲۳۰ هزار و ۱۶۵ متر مربع تصرف عدوانی کرده و جاده‌ای به طول هفت هزار و ۲۹۰ و عرض ۱۲ متر را ایجاد کرده است.

وی افزود: در همین نامه منابع طبیعی آمده است که شرکت سه هزار و ۳۰۵ بوته گون، ۸۲۶ اصله زرشک، ۴۱۳ اصله درخت ممنوع القطع اورس و ۱۴۷ هزار اصله بوته درمنه را قطع کرده است، اما همچنان به کار خود ادامه داد و کسی نمی‌تواند جلوی این تخریب‌ها را بگیرد لذا مردم ما خواستار تعطیلی کامل معدن هستند.

تکلیف مردم روشن شود

حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود، اما به عنوان میزبان جلسه و آخرین سخنران ضمن تقدیر از دغدغه مردم در حفظ حیات و محیط زیست، گفت: پیامبر (ص) می‌فرماید که دو نعمت را مردم نمی‌شناسند مگر آن را از دست بدهند نخست سلامت و دوم امنیت که درباره آن‌ها باید گفت این دو اصل مهم هم شخصی است و هم همگانی و حفظ هر دوی آن‌ها دارای اهمیت است.

وی افزود: باید مسئولان مطالبه مردم را جدی بگیرند چه معدن تاش و چه هر معدن دیگری اگر سلامت مردم و امنیت آن‌ها را تهدید می‌کند و به مسائلی مانند آب، محیط زیست صدمه می‌زند بدون تعارف جلوی آن گرفته شود اگر هم دلیل قانع کننده‌ای دارند که قابل بحث است باید مردم را اقناع کنند مردم ما اهل گفتگو هستند و باید با آن‌ها صحبت کرد، اما قدر مسلم آنکه این مسئله هرچه سریع‌تر می‌بایست تمام شود. طولانی‌تر شدن این موضوع هم به سلامت اجتماعی و هم به امنیت جمعی صدمه می‌زند و هرچه سریع‌تر مسئولان باید این موضوع را تمام کنند و نظر کارشناسان بی طرف و متخصص را جویا شده و نگرانی مردم را در یابند تا آنچه خیر و صلاح است رخ دهد.

عایدی معدن برای مردم فقط تخریب

این گردهمایی نیز مانند گردهمایی دو روز پیش در بسطام یک بار دیگر پشت شاهوار را گرم کرد شاهواری که این روزها تنها است شاهواری که یک سمت آن یک شرکت دولتی است و قرار است دولتی‌ها درباره ادامه یافتن یا نیافتن آن تصمیم بگیرند که در واقع هر دو ذی‌نفع هستند و طرف دیگرش مردم و محیط زیست آب و خاک شاهوار و شاهرود که کانون آب ساز شهرستان محسوب می‌شود.

مردمی که هنوز به دنبال پاسخ این سوال هستند که علی رغم تخریب‌های گسترده در شاهوار که هفت سال مداوم اتفاق افتاد چه چیزی عاید شهرشان شده است؟ مگر جز این است که اگر قرار باشد تخریب محیط زیست و منابع آبی برای شاهرودی‌ها باشد و ثروت و بوکسیت برای جایی دیگر، عاقلانه این است که مردم شاهرود هم نفعی از معدن داشته باشند؟

معادله شاهرود مانند مثالی است که محمد درویش طبیعت شناس و کارشناس محیط زیست بیان می‌کند معامله الماس با شکلات! مردم شاهرود الماس‌شان را داده‌اند و شکلات هم گیرشان نیامده است چرا که هنوز کسی پیدا نشده که بتواند پنج اثر مثبت معدن برای این شهرستان را فقط نام ببرد.

کد خبر 547745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha